name | autoweek.cz

Pěkný výdělek pro Williams
06.05.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Williams byl vždy závodním týmem a i do budoucna se chce soustředit jen na závody. Přitom prokázal potenciál pro vývoj nových technických řešení. Nyní se rozhodl finančně zhodnotit své znalosti a prodal divizi hybridních pohonů pracující na vývoji ukládání kinetické energie pomocí setrvačníků.
Oznámení, že populární tým formule 1 prodal svou společnost Williams Hybrid Power Ltd firmě GKN v rámci transakce v hodnotě mnoha milionů liber skutečně nebyla překvapující. Tým potřebuje desítky milionů eur na financování své závodní činnosti. Díky této transakci si v následujících letech přijde na pěkné peníze (přesná částka nebyla zveřejněna).
Williams nemohl nové technické řešení vyvinuté pro závody nijak dále využít. Proto byla tato pobočka proměněna v hotovost.
Kontrakt zahrnuje i „další kritéria“ (např. další hotovost) vycházející z budoucího prodeje hybridních systémů ale i licencí na technické řešení uchovávání energie pomocí setrvačníku, která nyní získalo GNK. To znamená, že firma bude i nadále týmu poskytovat peníze a zmenšovat jeho dlouhodobé finanční potíže. Je to situace, z níž mají zaručený úspěch všichni zúčastnění.
Dosavadní úspěchy Williams Hybrid Power Ltd zahrnují dodávky systému uchovávání energie pomocí setrvačníku vítěznému vozu závodu v Le Mans Audi R18 e-tron quattro a spolupráci s automobilkou Porsche na využití tohoto systému v závodním voze 911 GT3R. Kromě závodů je významné zejména partnerství s Go-Ahead Group při vývoji tohoto systému pro městské autobusy a partnerství s firmou Alstom při vývoji technických řešení využívajících setrvačník pro aplikace v tramvajích.
„Podnik Williams Hybrid Power byl během několika minulých let úspěšně rozvíjen. Nyní jsme ve fázi jeho širší komercionalizace na trhu,“ uvedl generální ředitel Williams Group Mike O’Driscoll. „GKN má zdroje a odborné zkušenosti pro maximální realizaci obrovského potenciálu techniky setrvačníku, která se osvědčila v motoristickém sportu, a to zejména v různých aplikacích ve veřejné dopravě. Williams Advanced Engineering se nadále soustředí na poskytování energeticky efektivních řešení v rámci formování a rozvíjení nových technologií, které vznikají především při působení ve formule 1 a je možné je využít v široké škále průmyslových oborů včetně automobilového průmyslu, letectví a energetiky.“
Systém rekuperace kinetické energie využívající setrvačník Williams od roku 2009 vyvíjel pro monoposty F1. Zde se ale tento systém KERS neuplatnil, protože systémy s akumulátory a superkondenzátory se při stejné kapacitě ukázaly jako lehčí. Předností ukládání kinetické energie roztáčením setrvačníku má ale pro běžný provoz velkou výhodu v podstatně nižší ceně a snadnější aplikaci do stávajících konstrukcí, než mají hybridní systémy s akumulátory.
Pozoruhodnou formu aplikace tohoto systému našli na skotských ostrovech Eigg a Fair, kde setrvačníky od Williams Advanced Engineering napojili na větrné elektrárny se čtyřmi vrtulemi a generátory o výkonu 100 kW.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz