name | autoweek.cz

Pneumatiky Goodyear jsou připraveny na vše

Pneumatiky Goodyear jsou připraveny na vše

16.08.2022 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 jsou plně připraveny na probíhající proměny na automobilovém trhu.

Nejnovější pneumatiky značky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 poutají pozornost nejen díky použitým novým technologiím a skvělým užitným vlastnostem, ale také mimořádnou šíří celé výrobní řady. Do roku 2023 budou v prodeji v 65 provedeních v rozměrech od 17“ do 22“. Jsou tak skutečně připraveny na vše nejen pokud jde o užitné vlastnosti, ale i možnost využití v nejrůznějších typech vozidel - od kompaktních výkonných hatchbacků přes crossovery, sportovní sedany a kupé až po výkonné sedany.

 

Radikální proměna trhu

Goodyear tak reaguje na radikální proměnu, kterou prochází evropský park výkonných osobních vozů. Malé a střední automobily (včetně standardních a výkonných variant) se sice na celkovém odbytu stále podílejí více než z jedné poloviny, ale v absolutním vyjádření se jejich prodej v období let 2009 až 2019 snížil ze 7,8 na 5,7 milionu kusů. Celý trh přitom v tomto období narůstal díky větším vozům, včetně elektrifikovaných sedanů, crossoverů a SUV.

 

Například jen segment SUV v tomto období zaznamenal nárůst z jednoho na téměř pět milionů prodaných vozů. A nejedná se již jen o vozy pro jízdu v terénu. Hlavní nárůst poptávky v tomto segmentu zaznamenávají silniční modely. Na výkonné silniční SUV přecházejí i řidiči, kteří dosud upřednostňovali sportovní sedany.  

 

Laurent Colantonio, regionální technologický ředitel společnosti Goodyear v regionu Evropa, Blízký východ a Afrika, popisuje dopad stírání hranic mezi různými segmenty silných osobních vozů na nejnovější pneumatiky značky Goodyear: „Řada pneumatik Eagle F1 Asymmetric 6 díky tomu nyní zahrnuje shodné rozměry, jaké jsou zastoupeny v řadě Eagle F1 Asymmetric 3 SUV, ale mají v ní jiné zaměření. I když řidičům třeba vyhovuje vyšší pozice za volantem v crossoveru, požadují od něj stejné jízdní vlastnosti, na jaké byli zvyklí u silného sedanu. Proto jsme se zaměřili na konstrukční materiály s vyšší pevností a zavedli jsme do pneumatik technologie Dry Contact Plus a Wet Braking Pro, aby byly Eagle F1 Asymmetric 6 připraveny na použití v silných vozech jakéhokoli typu. Všechny tyto novinky se nám přitom podařilo zavést při současném snížení hmotnosti pneumatik, což dále zlepšuje jejich užitné vlastnosti a reaktivitu.“

 

Pozoruhodné je také zrychlování trendu elektrifikace evropského vozového parku. V roce 2021 dosáhla elektrická vozidla na evropském trhu rekordního podílu 9 % a podíl hybridních vozů (PHEV a HEV) se zvýšil na 20 %, i když zatím stále vede prodej vozidel se zážehovými motory s podílem 40 %.

 

Trh roste, automobily se zvětšují

Segmenty hybridů, elektromobilů a crossoverů nyní zahrnují mnoho výkonných modelů, které vyžadují nejnovější vysoce výkonné (UHP) pneumatiky. Výkon přes 300 kW (400 k) a hmotnost přes dvě tuny již nejsou v těchto segmentech ničím neobvyklým. Dokonce i v segmentu hot-hatchů, pro nějž se Goodyear Eagle F1 již tři desetiletí umísťují v čele testů, se rozměry a výkon stále zvětšují.

 

Příkladem může být Volkswagen Golf GTI. Když byly pneumatiky Eagle F1 v roce 1994 poprvé uvedeny na trh, prodávala se jeho 3. generace. S výkonem 85 kW (115 k) a hmotností lehce přes tunu nabízela dostatečně agilní jízdu. V polovině roku 2000, kdy Goodyear nahradil Eagle F1 GS-D3 pneumatikami Asymmetric, nabízel model Golf Mk5 GTI již 150 kW (přes 200 k) a přibral 300 kg. O 10 let později poskytoval Golf Mk7 GTI Clubsport výkon 220 kW (300 k), ale jeho pohotovostní hmotnost byla již o 40 % vyšší než u původního Mk3.

 

Takový nárůst, který probíhal paralelně i v dalších segmentech, se významně promítal do vývoje nových pneumatik. Nejnovější modely Golf GTI mají pneumatiky o rozměru 225/40R18, ale na výběr jsou pro něj i 19“ pneumatiky. Ještě v 90. letech řidiči pro zlepšení jízdních vlastností svého modelu GTI sahali po směrových pneumatikách Goodyear Eagle F1 GSD-2 o rozměru 195/50R15.

 

Co to znamená pro Goodyear

Laurent Colantonio nastiňuje, co tento vývoj pro společnost Goodyear znamená: „Hmotnost silných osobních vozů se zvyšuje, stejně jako se rozšiřuje šíře jejich sortimentu, protože k tradičním hot hatchům a sportovním vozům se přidaly silné sedany a crossovery. Špičkové pneumatiky s rozměrem 18“ z doby před 20 lety se mezitím staly běžnou normou řady silných vozidel. Při postupném růstu velikosti pneumatik jsme se rozhodli pro přechod od směrového k asymetrickému dezénu, abychom tak zvládli dodatečné dynamické zatížení. Změny na trhu nás vedly také k tomu, abychom s předstihem před ostatními v pneumatikách začali využívat ocel s vyšší pevností v tahu a další výztužné materiály s vyšší pevností.“

 

„Zvyšující se nároky na bezpečnost, emisní charakteristiky a pohodlí při jízdě vedly ke zvyšování rozměrů a hmotnosti výkonných vozů. Technologie využité v pneumatikách Eagle F1 Asymmetric 6 jsou zaměřeny na zajištění vynikající ovladatelnosti a skvělých užitných vlastností při stále se zvyšující hmotnosti a výkonu nových vozidel. Nová generace silných vozů má elektrický pohon a více než dvojnásobný točivý moment než některé současné výkonné vozy s benzinovým motorem. Pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 jsou na tento vývoj již nyní dobře připraveny a přinášejí do této nové vzrušující éry automobilové dopravy navíc i vynikající jízdní dynamiku," uzavřel Laurent Colantonio.