name | autoweek.cz

Přístup k datům z vozidel - nejnovější vývoj

Přístup k datům z vozidel - nejnovější vývoj

19.02.2023 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Pojišťovny, autoservisy a další subjekty se připravují na zpoždění a vyjadřují zklamání ve sporu o data z automobilů v EU. Podle automobilek nový zákon EU o datech zaručí spravedlivý přístup k údajům o automobilech.

Široká koalice pojišťoven, leasingových společností, autoservisů a dalších subjektů vyzvala Evropskou komisi, aby co nejdřív navrhla pravidla pro spravedlivý přístup k cenným datům z vozidel. Obává se, že další odklad by mohly vést k odložení této iniciativy až po volbách do Evropského parlamentu v roce 2024.

 

Společnosti v Evropě i mimo ni bojují o kontrolu nad největším pokladem éry propojených automobilů, konkrétně nad daty z automobilů zahrnujícími vše od jízdních návyků až po spotřebu paliva a opotřebení pneumatik, které lze využít k cílenému poskytování služeb přinášejících peníze.

 

Ačkoli se EU v současné době dohaduje o návrhu zákona upravujícího využívání spotřebitelských a firemních dat tzv. Data Act, pojišťovny a další subjekty prosazují regulaci specifickou pro automobilový průmysl. Návrh se očekával v brzké době poté, co Evropská komise loni zahájila konzultace. Tim Albertsen, výkonný ředitel leasingové společnosti ALD, která se při poskytování široké škály služeb spoléhá na data z vozidel, uvedl, že pokud by byla nyní předložena příslušná legislativa, mohla by být přijata ještě před volbami v roce 2024.

 

Při odkladu hrozí, že nová Komise, pravděpodobně s novými prioritami, by ji odložila na druhou kolej, což by mohlo celou záležitost oddálit o několik let. „Rozumíme tomu tak, že v návrhu, který má být předložen, nebude žádná odvětvová legislativa, což považujeme za velký problém,“ řekl Albertsen, který se na začátku února obrátil přímo na šéfku antimonopolního úřadu EU Margrethe Vestagerovou aby podpořila regulaci dat z automobilů.

 

Deset průmyslových skupin se rovněž obrátilo dopisem na předsedkyni Evropské komise Ursulu von der Leyenovou a vyzvalo ji, aby ukončila opakované odklady. „V této fázi nemůžeme předjímat obsah konečného posouzení dopadů a následný časový harmonogram,“ dodali.

 

„Chceme jen, aby data byla dostupná ekonomicky výhodným způsobem," řekl zástupce generálního ředitele společnosti Arval Bart Beckers a dodal, že společnosti, jako je ta jeho, za ně výrobcům automobilů rády zaplatí. „Pokud nebude další přístup k datům, budeme si muset najít jiný byznys,“ řekl Aaron Solomon generální ředitel francouzské technologické společnosti Munic, která do vozových parků montuje bezdrátová zařízení pro sběr dat.

 

Mluvčí BMW však uvedl, že automobilka má od roku 2018 zavedený systém, který umožňuje zákazníkům sdílet data s jakoukoli třetí stranou. „Bohužel mnoho hráčů, kteří veřejně argumentují tím, že potřebují přístup k datům ve vozidle, tento systém nikdy nezkusilo použít,“ uvádí BMW.

 

Automobilky má vlastní plány pro big data. Například světová trojka Stellantis očekává, že do roku 2030 vygeneruje ze softwarových produktů a předplacených služeb 20 miliard eur.

 

„Ponechání dat v rukou výrobců automobilů neposiluje konkurenci,“ řekl Christoph Lauterwasser, výkonný ředitel Allianz Center for Technology, výzkumného institutu vlastněného společností Allianz.

 

Výkonná viceprezidentka společnosti Michelin Lorraine Frega uvedla, že vznikla celá řada startupů, které nabízejí služby využívající data z automobilů, ale tyto malé společnosti nemohou získat kapitál dokud nebude mít Evropská komise jasno. „Jsme velmi znepokojeni. Už jen samotné odkládání je skutečně škodlivé i pro celou ekonomiku,“ řekla Frega.

 

Asociace evropských automobilek ACEA vydala prohlášení, že byla informována o tom, že legislativní návrh Evropské komise týkající se přístupu k datům, funkcím a zdrojům ve vozidlech může být odložen. Podle výrobců automobilů by případné zpoždění legislativy týkající se údajů specifických pro automobilový průmysl nebránilo širšímu komerčnímu využívání dat z vozidel. Návrh obecného zákona o datech, který v současné době posuzuje Parlament a Rada, poskytne uživatelům kontrolu nad daty generovanými vozidly a poskytne třetím stranám - například poskytovatelům poprodejních služeb - nediskriminační přístup k těmto datům. Komplexní požadavky navržené v zákoně o datech znamenají, že dalšími právními předpisy o přístupu k údajům ve vozidlech pravděpodobně nelze dosáhnout víc. ACEA by proto uvítala rozhodnutí Komise odložit legislativní návrh o přístupu k datům z vozidel, aby se zajistilo, že bude stát na pevných základech. Odložení tohoto návrhu neohrozí dostupnost dat z vozidlech pro podniky na trhu s náhradními díly.