name | autoweek.cz

Problém pro elektromobily
17.02.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Jakmile auto opustí prodejnu, ztrácí nejméně 20 % své ceny. Pro příznivce tzv. zelených aut je ale situace mnohem horší. Elektromobily trpí poklesem zůstatkové ceny více než jejich protějšky se spalovacím motorem. Ukazuje to analýza zpracovaná pro USA Today.
Na žádost USA Today server Kelley Blue Book promítl zbytkovou hodnotu elektromobilů do pětiletého období jejich provozu v porovnání s jejich protějšky se vznětovými nebo zážehovými motory i s hybridním pohonem.
Jaké byly výsledky? Podle ředitele KBB pro poradenství o zbytkové hodnotě Erika Ibary je celková zbytková hodnota u modelů s čistě elektrickým pohonem podstatně nižší.
Automobily s dobíjením jsou možná špičkovou technikou, ale analýzy naznačují, že většina z nich ztratí svou hodnotu během pěti let dramatičtěji, než jejich protějšky s běžným pohonem využívajícím spalovací motor. Největší propad hodnoty se týká nejnovějšího modelového roku 2014 u vozů poháněných výhradně elektromotorem napájeným z akumulátoru s absencí spalovacího motoru.
Konkrétní případy podle KBB
Tři elektrické vozy, Nissan Leaf, Fiat 500e a Smart Fortwo electric, se umístily v čele seznamu modelů, které podle výzkumu KBB dosáhly největšího znehodnocení mezi všemi osobními a užitkovými vozy pro modelový rok 2014.
Jedním z nejhůře si stojících modelů je Nissan Leaf pro modelový rok 2013 (jenž nemá žádného sourozence se zážehovým motorem), který si v USA do roku 2018 uchová jen 13 % ze své základní ceny 28 000 dolarů, zatímco podobně velký Nissan Sentra SL si za stejné období uchová 36 % ze své základní ceny 19 500 dolarů.
Analýza uskutečněná serverem Kelley Blue Book na žádost USA Today přináší i další příklady:
Chevrolet Spark EV - U malého elektromobilu je předpoklad, že po pěti letech dosáhne 28 % své ceníkové ceny, zatímco srovnatelná běžná verze stejného vozu si uchová 40 % své původní ceny.
Ford Focus Electric - Kompaktní vůz si uchová 20 % ze své původní ceny 35 995 dolarů. Dobře vybavený běžný Ford Focus Titanium se samočinnou převodovkou si za stejné období podrží 36 % své původní hodnoty.
Jaké jsou důvody?
Zaprvé jsou to slevy, pobídky a kredity z federální daně. Ačkoli by majitelé nemuseli vnímat tento vliv tak silně, když díky této finanční pomoci zaplatí prodejci nižší částku, celkový dopad poškozuje zůstatkovou hodnotu. Dalším důvodem je to, že potenciální uživatelé chtějí mnohem více vlastnit nový elektromobil než si pořídit ojetý, jenž může spíše dříve než později potřebovat nový akumulátor.
„Vozidla s výhradně elektrickým pohonem se pomalu dostávají na trh s ojetými vozy. Zákazníci si chtějí kupovat nový a ne ojetý elektrický vůz,“ říká Eric Ibara, ředitel poradenství o zbytkové hodnotě u Kelley Blue Book.“
Tesla využívá akumulátory jiným způsobem než Toyota.
Studie organizace Plugin America uvedla, že už 19 % vozů Tesla Roadster muselo částečně nebo úplně vyměnit sadu akumulátorů. Představte si ten křik, kdyby se tolik poruch vyskytlo u hybridního Priusu. Avšak to, co Toyota a další automobilky hlavního proudu podnikají pro to, aby prodloužily životnost akumulátorů, omezuje jejich dojezd.
Tesla navrhuje své dobíjecí systémy tak, aby se akumulátory a jejich kapacita maximálně využívala, což je dobré z krátkodobého hlediska, ale je to na úkor životnosti. Toyota by mohla dělat to samé, ale bylo by to v rozporu s jejími cíli souvisejícími se spolehlivostí.
Jaké je řešení?
Ve snaze vypořádat se s obavami ze ztráty zůstatkové hodnoty oznámil vloni v květnu generální ředitel Tesla Motors Elon Musk, že osobně podpoří hodnotu plně elektrického sedanu Modelu S při opětovném prodeji pro zákazníky, kteří využívají finanční programy společnosti Tesla Motors. Tesla uvedla, že zůstatková hodnota Modelu S bude při opětovném prodeji vyšší než u vozů BMW, Mercedes-Benz, Lexus nebo Jaguar.
Přitom, jak špatně to vypadá, existují i uklidňující faktory. Především řada zákazníků získává při prodeji balíčky slev a zdaleka neplatí za elektromobily cenu, která by se blížila ceně ceníkové. Největší slevy lze získat při pronájmu.
Navíc řada elektrických automobilů splňuje podmínky kreditu federální daně až do 7500 dolarů a k tomu se připočítají státní nebo místní pobídky. Velké slevy u nových automobilů poškozují jejich zůstatkovou hodnotu.
Dobíjecí automobily, které mají v záloze spalovací motory pro prodloužení dojezdu, jsou na tom podle KBB lépe. Například předpokládaná zůstatková hodnota nového Porsche Panamera E-Hybrid bude při opětovném prodeji 37 %, zatímco u běžného modelu to je 41 %. Hodnota vozu Toyota Prius Plug-In je 35 % původní ceny, což jen o 2 % méně než u verze jen se spalovacím motorem.
Představitelé Nissanu poznamenávají, že automobil s elektrickým pohonem je pořád ještě v plenkách. Trh s ojetými elektromobily se teprve musí rozvinout.
„Očekáváme, že křivka prodeje ojetých elektromobilů bude kopírovat křivku prodeje nových elektromobilů. Nyní se dostáváme do bodu, kdy se teprve první ojeté elektromobily dostávají na trh,“ říká ředitel marketingu Nissanu Leaf Erik Gottfried. „Elektromobily jsou jedním z nejaktivnějších a nejrychleji se rozvíjejících segmentů automobilového trhu.“
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz