name | autoweek.cz

Propad nebo stabilizace?

Propad nebo stabilizace?

17.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Také v červnu prodej nových osobních aut v Evropě poklesl, nyní o dalších 6,3 % v porovnání s loňským rokem. Optimisté v tom přesto vidí náznak stabilizace.

Nepříznivá ekonomická situace a nejistota z budoucnosti se šíří celou Evropou, což se logicky odráží v poklesu zájmu o nová auta. Prodejní bilance se dostala na nejnižší úroveň za dvě desetiletí. V mírném zpomalení propadu ovšem někteří analytici vidí náznak stabilizace. V možnost obratu k lepšímu v letošním roce už ale nevěří nikdo a jen málokdo si může dělat naděje na zlepšení trhu v příštím roce.

Propad evropského trhu tvrdě dopadá na většinu ve velkém vyrábějících značek, a to nejen na Opel (-7,2 %, v rámci GM Chevrolet ztratil dokonce 23 %), Fiat (-13,6 %, přičemž samotná značka tratila 6 %) nebo PSA Peugeot Citroen (-11 %), ale nově dokonce i na dosud krizí zdánlivě nedotčený Volkswagen, a to nejen značku Volkswagen (-6,6 %), ale i donedávna úspěšné značky Audi (-8,9 %) a Škoda (-7 %).

Pouze Ford v červnu vykázal zisk o 7 % a Seat o 11 %. Naprostou výjimkou, možná naznačující budoucí vývoj, je levná značka skupiny Renault Dacia, vykazující jinde nevídaný růst o 16,4 %, což zajistilo plusový výsledek pro celou skupinu Renault (+0,9 %). Z prémiových značek se podařilo navýšit objem prodeje Mercedesu (+2 %) a v úspěšném posilování posilují Land Rover i Jaguar, zatímco BMW ztratilo 7,7 %.

Vývoj prodeje na nejdůležitějších trzích jsme již hodnotili dříve. I nadále pokračuje růst prodeje ve Velké Británii, zatímco jinde prodej nadále klesá, i když pomaleji, než v předchozích měsících. Zarážející ale jsou velké propady prodeje zaznamenané na středně velkých trzích ekonomickou krizi dosud navenek ne tak moc postižených zemí, jako jsou Nizozemsko, Švédsko nebo Švýcarsko, přičemž do ztráty se už propadla i dosud rostoucí Belgie. Vývoj v těchto zemích ukazuje, že krize už není jen záležitostí jihu Evropy, ale šíří se i na sever. Z tohoto pohledu není nejmenší důvod k optimismu, což ostatně nedávno naznačil i Carlos Ghosn.