name | autoweek.cz

Renault stanovil cíle pro jednotku Ampere

Renault stanovil cíle pro jednotku Ampere

15.11.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel Renaultu Luca de Meo na dni kapitálových trhů pro jednotku elektromobilů skupiny Renault Ampere ohlásil plán uvedení sedmi elektromobilů do roku 2031, včetně malého městského vozu s cenou pod 20 000 eur.

Skupina Renault na dni kapitálových trhů nastínila své cíle pro svou jednotku elektrických vozidel Ampere včetně příslibu sedmi nových modelů ve snaze zaujmout investory před plánovaným uvedením podniku na burzu v příštím roce.

 

Ampere plánuje do roku 2031 řadu sedmi elektromobilů, včetně městského vozu s cenou méně než 20 000 eur (490 000 Kč), který nahradí současné Twingo. Generální ředitel Renaultu a Ampere Luca de Meo tento model investorům ukázal. Nové Twingo bude uvedeno na trh v roce 2026 a bude se vyrábět v Evropě. Renault neupřesnil místo výroby, ale předpokládá se, že se od roku 2026 bude vyrábět v továrně Renaultu ve Slovinsku, kde se vyrábí současné Twingo s akumulátory i spalovacími motory.

 

Řada Ampere bude také zahrnovat Megane E-Tech, uvedený na trh v loňském roce, Scenic E-Tech, který se začne prodávat počátkem příštího roku, připravovaný Renault 5, který bude odhalen začátkem příštího roku, a Renault 4, který bude uveden na trh v roce 2025. K dispozici budou ještě dvě další vozidla.

 

Finanční ředitel Thierry Pieton uvedl, že Renault má v úmyslu prodávat elektromobily za stejnou cenu jako jeho vozy se spalovacími motory dřív než jeho konkurenti, přičemž menší modely dosáhnou cenovou paritu v příštích dvou letech a ty větší do let 2027-28. „Chceme demokratizovat elektromobily v Evropě. Snížíme naše náklady, abychom snížili naše ceny a zároveň zlepšili naše marže,“ řekl Pieton.

 

Ampere si klade za cíl prodat 300 000 elektromobilů v roce 2025 oproti 45 000 v roce 2023. Prodej elektromobilů by měl v roce 2031 stoupnout na 1 milion vozů. Se svou současnou řadou byl Renault v roce 2022 třetím největším prodejcem elektromobilů v Evropě za Teslou a Volkswagen.

 

Cílem uvedení na burzu

Renault stanovil i finanční cíle pro jednotku, včetně tržeb víc než 10 miliard eur do roku 2025, dosažení zlomového bodu v roce 2025, tržeb 25 miliard eur v roce 2031 a provozní zisk minimálně 10 % počínaje rokem 2030. Společnost Ampere, která zahájila činnost odděleně od své mateřské společnosti 1. listopadu, bude mít letos tržby ve výši asi 2,8 miliardy eur. Generální ředitel Renaultu Luca de Meo stanovil cíl jednotky ve výši 8 až 10 miliard eur, ale menší poptávka po elektromobilech a rostoucí čínská konkurence jeho plány zkomplikovaly.

 

De Meo uvedl, že automobilka má dostatek hotovosti na financování růstu Ampere i bez IPO, ale že kotace zůstává preferovanou možností, protože získaná hotovost umožní urychlit rozvoj a vyplácet dřív dividendy. Uvedla ale také, že zruší plán uvedení společnosti na burzu pokud bude ocenění příliš nízké. Odmítl ale pro to stanovit hranici. „Burza je tu od toho, aby podporovala výkonnost a transparentnost. Je dobré uvést společnost na burzu. Myslíme si, že na jaře 2024 máme potenciálně příležitost, ale uvidíme, jak se trhy vyvinou. Nechceme se dostat do problémů,“ řekl de Meo

 

Nissan a Mitsubishi Motors investují do Ampere celkem 800 milionů eur. Investici zvažuje i společnost Qualcomm. Pieton řekl, že jednání o investici Qualcommu se dokončují a měla by být zveřejněna velmi rychle. Kromě toho má Renault v úmyslu převést asi 20 % kapitálu Ampere a bude i nadále vlastnit 60 až 70 % společnosti.

 

Pieton řekl, že Renault bude otevřený zkoumání alternativních možností pro Ampere pokud IPO neprojde, ale hlavním plánem zůstává kotace. Mitsubishi a Nissan by stále investovaly do Ampere, ale v jiné formě, pokud by bylo IPO odloženo. „Chtějí být součástí tohoto příběhu. Ampere je jedinečný, je to skutečná společnost, která již vyrábí auta, není to PowerPoint. V Evropě dnes není žádný jiný čistě elektromobilní hráč,“ řekl Pieton

 

Snížení výrobních nákladů

Ampere říká, že zaměstnává více než 11 000 lidí, z nichž třetina jsou inženýři. Jeho cílem je stát se evropským lídrem na trhu elektromobility jak pro technologie, tak pro konkurenceschopnost svých vozů.

 

Aby Ampere odvrátil zvýšenou konkurenci levnějších čínských elektromobilů, chce do roku 2027 a dále snížit náklady na výrobu vozidel o 40 % tím, že nabídne méně modelů a sníží náklady ve fázi koncepce a výroby. Jeho cílem je také zkrátit dobu potřebnou k výrobě elektromobilu na méně než 10 hodin.

 

Ampere má tři továrny v severní Francii. Akumulátory do svých vozů nakoupí od čínsko-japonského výrobce AESC Envision a francouzského startupu Verkor. Oba mají továrny poblíž závodů Ampere.