name | autoweek.cz

Robotaxi se v San Franciscu střetlo s hasičským autem

Robotaxi se v San Franciscu střetlo s hasičským autem

21.08.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zdá se, že divize autonomních taxi společnosti General Motors Cruise nedokáže udržet svá vozidla pod kontrolou, protože ve svém domovském testovacím městě San Francisco působí nehody. O víkendu v noci se střetlo s hasičským autem a jeho cestující skončila v nemocnici.

Před týdnem jsme informovali, že kalifornská agentura odpovědná za komunální služby CPUC umožnila společnosti Cruise a sesterské společnosti Google Waymo nabízet 24hodinové placené služby taxi s vozy bez řidiče po celém San Franciscu. Učinila tak přes námitky městských úředníků, mnoha občanů ale třeba i hasičů, že mnoho incidentů z testování dokládá, že robotaxi nejsou připravena na tak rozsáhlé nasazení.

 

Cruise a Waymo už léta provozují svá robotická auta v ulicích San Francisca – nejprve s bezpečnostními řidiči, ale nyní stále častěji bez člověka za volantem. Nyní obě společnosti dostaly příležitost vyzkoušet obchodní model provozu robotaxi bez řidičů. Současně chtějí co nejrychleji přejít na speciálně vyvinutá vozidla pro služby, která nemají volanty ani pedály.

 

Město a jeho dopravní podniky nicméně už měsíce bojují proti rychlému šíření služeb robotaxi. Argumentují tím, že technika ještě není dostatečně spolehlivá a upozorňují na to, že vozidla kvůli technickým problémům opakovaně blokují provoz a v cestě kvůli nim stály sanitky. Nyní se zdá, že skepse představitelů i občanů San Francisca, stejně jako mnoha odborníků, jako je Missy Cummingsová z George Mason University, byla ospravedlněna.

 

Po 22:00 hodině v městské čtvrti Tenderloin se robotaxi Cruise střetlo s hasičským autem. Prohlášení společnosti Cruise uvádí, že robotaxi vjíždělo do křižovatky na zelené světlo, když do něj narazilo hasičské vozidlo jedoucí k nouzovému volání. Jedna cestující z robotaxi Cruise byla převezena do místní nemocnice a ošetřena s lehkým zraněním. Společnost uvedla, že nehodu vyšetřuje. Hasičské vozidlo jelo se zapnutým výstražným osvětlením i sirénou, což mu poskytuje absolutní přednost v jízdě, nikdo mu nesmí vjet do cesty a při zvuku sirény nikdo nesmí vjet do křižovatky.

 

Cruise uvádí, že vozidlo poznalo hasičský vůz téměř okamžitě, když se objevil. Na této křižovatce se přijíždějící vozidlo kvůli zatáčce objevilo až velmi pozdě. Software robotaxi mělo také problém s předpovědí dráhy hasičského vozidla, protože to se pohybovalo v protisměru. Srážce už nakonec nedokázalo zabránit. Předtím se podle Cruise jeho robotaxi jen letos setkala se záchrannými vozidly více než 168 000x zcela bez problémů.

 

Občas chybující robotaxi se stala součástí života obyvatel San Francisca. Je o nich známo, že občas zastavují uprostřed hlavních městských silnic a objevilo se několik zpráv o nehodách, včetně střetu s odbočujícím návěsem. Během hudebního festivalu několik vozidel Cruise zablokovalo silnici kvůli přetížené mobilní síti a jedno auto při stavebních pracích uvízlo v mokrém betonu.

 

Po nehodě s hasičským autem musí společnost Cruise koncernu General Motors souhlasila s tím, že zaparkuje polovinu své flotily samořídících vozidel v San Franciscu. Do ukončení vyšetřování bude nyní Cruise mít na silnici maximálně 50 robotických taxíků ve dne a až 150 v noci.

 

Problémy Cruise jsou také problémem pro GM, jejího ovládajícího akcionáře. Generální ředitel Cruise Kyle Vogt řekl investorům GM, že společnost provozující robotaxi je na „trajektorii, o které většina podniků sní, což je exponenciální růst…“ Generální ředitelka GM Mary Barraová si za svou sázkou na Cruise stojí, i když konkurenti jako Ford a Volkswagen své investice do autonomních vozidel začali omezovat. Barraová řekla investorům, že Cruise a další společnosti v oblasti autonomních technologií se mohou rychle rozvíjet, aby do roku 2030 generovaly tržby GM ve výši 50 miliard dolarů.