name | autoweek.cz

Saab postavil zkušební vozy 9-3 před obnovením výroby

Saab postavil zkušební vozy 9-3 před obnovením výroby

23.09.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nový vlastník automobilky Saab NEVS předvedl v montážním závodě v Trollhättanu dva vozy Saab 9-3 před obnovením výroby plánovaným ještě před koncem letošního roku.

Vozidla, která opustila výrobní linku, jsou prvními Saaby vyrobenými v závodě v Trollhättanu od jeho uzavření v dubnu 2011 před tím, než byl o osm měsíců na automobilku později vyhlášen konkurz.

NEVS (National Electric Vehicle Sweden) uvedl, že auta jsou určena pro nastavení výrobní linky a testování nových komponent před znovuzahájením plné výroby. NEVS v září 2012 při převzetí Saabu ohlásil obnovení výroby do 18 měsíců, takže zatím je v předstihu.

"Před rozhodnutím o zahájení výroby vozů Saab musíme dokončit několik zbývajících jednání s dodavateli. Nyní víme, že továrna je připraven pro výrobu," prohlásil při té příležitosti úřadující prezident NEVS Mattias Bergman.

NEVS chce ještě v tomto roce začít vyrábět vozy 9-3 poháněné zážehovým přeplňovaným motorem. Mluvčí NEVS Mikael Oestlund uvedl, že vyrobený vůz je identický jako Saaby vyráběné v roce 2011. Dodal, že varianta s elektrickým pohonem, plánovaná pro výrobu v roce 2014, dostane novou podobu přídě. Navíc dostane nové logo, protože právo na logo s hlavou se společnosti NEVS nepodařilo získat.

Nový Saab 9-3 je tedy stejný jako vůz z roku 2009, kdy se švédská automobilka oddělila od General Motors a přešla pod kontrolu Victora Mullera a jeho Spykeru. Informace o novém voze ale uvádí, že byly použity nové komponenty navržené techniky Saabu a vyráběné v Trollhättanu. To ale vyvolává otázku, jak to vlastně je s těmi smlouvami s dodavateli a jak to bude s hospodárností výroby.

Společnost plánuje do roku 2016 dosáhnout výrobu 120 000 vozů 9-3 ročně. To by znamenalo přiblížit se k rekordní produkci značky z roku 2006, kdy Saab vyrobil 133 000 automobilů.
NEVS již dříve uvedl, že rovněž plánuje vyrábět auta vyvinutá na platformě Saab Phoenix, vyvinuté před tím, než automobilka zkrachovala. Tato platforma ale bude muset být upravena tak, aby z ní bylo odstraněno 20 % dílů nakupovaných od GM.

NEVS uvádí, že 9-3 bude prodávat nejprve v Evropě a Číně, zatímco export do USA se plánuje na pozdější dobu.

Zpráva samozřejmě neuvádí nic o tom, kdo bude vyrobené vozy prodávat a už vůbec nic o tom, kdo je vlastně bude kupovat.