name | autoweek.cz

Seat Leon ST 1,4 TSI Style

Seat Leon ST 1,4 TSI Style

12.12.2014 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Seat Leon ST je příjemnou i úspornou alternativou v hodně nabitém segmentu kompaktních kombi. Jeho silnou stránkou je sportovní styl při velkém objemu zavazadlového prostoru 587 l.

Kombi na českém trhu patří k nejoblíbenějším vozům mezi soukromníky i jako firemní auta. Zájem o kompaktní kombi neklesá ani v rostoucí konkurenci crossoverů. Pro Seat je proto poprvé nabízená verze ST u modelu Leon velmi důležitou.

 

Sportovní kombi Leon ST používá koncernovou modulární platformu MQB, tedy stejnou jako Škoda Octavia nebo Volkswagen Golf. Kombi Leon ST je při stejném rozvoru náprav 2636 mm s celkovou délkou 4535 mm o 272 mm delší než hatchback. Jeho hmotnost je o 45 kg vyšší než u hatchbacku, nicméně Leon ST je přesto nejlehčím kombi ve své třídě.

 

Vzhledem ke kvalitě silnic v České republice se u nás Leon ST nabízí výhradně vybavený dojezdovým náhradním kolem. Objem zavazadlového prostoru proto je 587 l, po sklopení zadních sedadel až 1470 l, což jsou i tak výtečné hodnoty. Nic na tom nemění ani to, že na trhu už jsou i vozy nabízející větší objem (Octavia Combi 610 l, Peugeot 308 SW rovněž 610 l a Honda Civic Tourer dokonce 624 l). Užitečná hmotnost je 571 kg.

 

Seat Leon ST sportovnějším profilem míří na ty, pro něž není rozhodujícím argumentem jen největší objem zavazadlového prostoru. K praktičnosti Leonu ST přispívají standardně dodávané střešní ližiny a v nadstandardní nabídce i sklopné sedadlo spolujezdce vpředu, umožňující přepravu předmětů o délce až 2,67 m.

 

Je to pohodové a pohodlné auto vhodné do města i na dlouhé cesty. Osloví především mladší klientelu, které při vystupování nevadí, že jsou sedadla umístěna poměrně nízko (Leon ST je o 15 mm nižší než Octavia Combi, což se nezdá mnoho, ale je to znatelný rozdíl). Za jízdy je ale pro řidiče nižší poloha rozhodně příjemná.

 

Uspořádání tradičně koncipovaných informačních a ovládacích prvků je přehledné - vše najdeme tam, kde se dá očekávat. V prostoru autorádia může být také dotykový displej komunikačního systému Seat Easy Connect, který umožňuje ovládat zábavné a funkce společně s celou řadou funkcí vozidla.

 

Pro běžný provoz vozu s pohotovostní hmotností jen 1269 kg je motor 1,4 TSI optimální. Má výkon 92 kW při otáčkách 5000/min a točivý moment 200 N.m v rozsahu otáček 1400-4000/min. Velmi ochotně jde do otáček a lehkému vozu dodává potřebnou dynamiku. I reálná spotřeba vozu se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou je při častých jízdách po městě a na dálnici solidních 6,5 l/100 km (normovaná kombinovaná spotřeba je 5,3 l/100 km).

 

Stejně jako u Octavie a Golfu je tato varianta (jako všechny s motory o výkonu do 110 kW) vybavena klikovou zadní nápravou s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Sportovnímu charakteru vozu odpovídá i poměrně tuhá charakteristika tlumení, což ale není na úkor pohodlí. Leon ST je kratší než Octavia Combi, což přináší trochu lepší obratnost v městském provozu (průměr otáčení je 10,2 m). S novým řízením s elektromechanickým posilovačem, jehož charakteristika je závislá na rychlosti jízdy, se příjemně se ovládá, ale co se týče jízdních vlastnosti, nikterak se nevymyká z vysokého standardu tohoto segmentu.

 

Se sportovně laděným podvozkem si Seat s kombi ST na českém trhu troufá dokonce na nejoblíbenější vůz českých řidičů i firem Škodu Octavia Combi. Při stejném technickém základu k tomu přidává přitažlivou cenovou nabídku. Pro firmy je samozřejmě při častých jízdách s plně zatíženým vozem a na delší vzdálenosti vhodnější turbodiesel 1,6 TDI/77 kW.

 

Základní akční cena Seatu Leon ST je 341 900 Kč za verzi Basis 1,2 TSI (u Octavie Active se stejným motorem to je 405 900 Kč). U námi zkoušené varianty Style 1,4 TSI to je 463 900 Kč. Za tuto cenu je v základní výbavě mj. autorádio s CD přehrávačem a připojením USB/AUX, Bluetooth, klimatizace, elektronická uzávěra diferenciálu XDS, asistent rozjezdu do stoupání, elektricky ovládaná okna a zrcátka, tempomat, kůži potažený multifunkční volant a hlavice řadicí páky atd.

 

V nabídce je i verze 1,4 TGI CNG na zemní plyn, která při stejných výkonových parametrech (spotřeba plynu je 3,8 kg/100 km) a ve stejné výbavě (jen bez náhradního kola) jako zkoušený vůz přijde na 504 900 Kč.

 

Seat Leon ST se vyrábí v závodě Martorell nedaleko Barcelony.