name | autoweek.cz

Seat Leon ST 4Drive s pohonem všech kol

Seat Leon ST 4Drive s pohonem všech kol

31.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Kombi Seat Leon ST vybavené nejnovější generací elektronicky řízeného pohonu všech kol mělo světovou premiéru na lednovém autosalonu ve Vídni.

Seat rozšiřuje nabídku nové generace kombi Leon ST o verzi se stálým pohonem všech kol Seat Leon ST 4Drive. Díky elektronicky řízenému trvalému pohonu všech kol zvládne i velmi náročné provozní podmínky. Stálý pohon všech kol v novém Leonu ST 4Drive používá nově vyvinutou hydraulicky ovládanou a elektronicky řízenou vícelamelovou spojku v podobě V. generace spojky Haldex. Ta reaguje extrémně rychle na všechny jízdní situace.

V zájmu co nejlepšího rozložení hmotnosti mezi nápravy je spojka umístěna na konci spojovacího hřídele před diferenciálem zadní nápravy. Lamely se uvnitř otáčejí v olejové lázni. Kovové třecí lamely jsou uspořádány po dvojicích střídavě za sebou – jedna lamela každého páru je trvale spojena se skříní spojky, která se otáčí se spojovacím hřídelem. Druhá lamela se otáčí s výstupním hřídelem do zadního diferenciálu.

Při normálních provozních podmínkách je většina hnacího momentu motoru přenášena na přední kola. Pokud klesne jejich záběr, je točivý moment plynule během několika milisekund přesměrován na zadní nápravu. Za tím účelem je sada lamel stlačována pístem. Nová generace spojky se obejde bez zásobníku tlaku, takže je výrazně kompaktnější a o 1,4 kilogramu lehčí než předchozí generace této spojky.

Zavazadlový prostor není žádným způsobem omezen systémem pohonu všech kol. Jeho objem 587 l lze zvýšit až na 1470 l při sklopených opěradlech zadních sedadel.

Leon s pohonem všech kol přijde na trh se dvěma motory TDI o výkonu 77 kW (105 k) a maximálním točivém momentu 250 N.m, resp. 110 kW (150 k) a maximálním točivým momentem 320 N.m poskytujícími kombinovanou spotřeby nafty 4,5 l/100 km, resp. 4,8 l/100 km. To odpovídá emisím CO2 ve výši 119, resp. 124 g/km. Verze s výkonem 77 kW bude uvedena na trh v dubnu 2014, zatímco verze s výkonem 110 kW bude následovat v létě.

Všechny verze modelu Leon ST 4Drive mají v sériové výbavě mimo jiné rádio, klimatizaci a elektrické ovládání bočních oken a vnějších zpětných zrcátek.

Maximální bezpečnost zajišťuje systém elektronické uzávěrky diferenciálu EDS na obou nápravách a rozšířená funkce elektronické uzávěrky diferenciálu pro lepší záběrové schopnosti při průjezdu zatáčkami XDS. Součástí bezpečností výbavy je i multikolizní brzda.

Mezi na přání dodávané prvky patří přední LED světlomety, adaptivní tempomat ACC s funkcí nouzového brzdění City, sledování únavy řidiče a asistent pro jízdu v jízdním pruhu.