name | autoweek.cz

Škoda Citigo - víc než dveře navíc

Škoda Citigo - víc než dveře navíc

17.02.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto představila pětidveřovou verzi svého miniauta Citigo. Ten pár dveří navíc umožňuje plně využít přednosti tohoto vozu a činí z tohoto mini plnohodnotného reprezentanta značky Škoda.

Usnadněním přístupu na zadní sedadla se Škoda Citigo kvalitativně posouvá mezi plnohodnotné rodinné automobily. Pětidveřové Citigo díky tomu není jen miniautem pro posouvání se městskými ulicemi. Je to opravdu poměrně pohodlné čtyřmístné auto překvapující vnitřním prostorem kontrastujícím s vnějšími rozměry.

Cílem vstupu značky Škoda do segmentu miniaut bylo oslovit nové zákazníky. Citigo je určeno především pro tři skupiny kupujících - začínající řidiče, mladé rodiny a starší páry, označované jako Best agers. V případě třídveřového Citigo se to podařilo u první a poslední skupiny. Pětidveřová verze by měla oslovit i mladé rodiny s dětmi, protože jim usnadní manipulaci s dětskými sedačkami. Ale snazší přístup k zadním sedadlům nepochybně ocení i další uživatelé.

Využití prostoru zadních sedadel je u třídveřové verze skutečně omezené, a to i když neuvažujeme o tom, že by vzadu někdo seděl. To se u pětidveřového Citigo zcela mění. To se stává rodinným autem plně v souladu s tím, o co značka Škoda dlouhodobě usiluje. K tomu přispívá i v tomto segmentu prakticky bezkonkurenční objem zavazadlového prostoru 251 l (po sklopení zadních sedadel až 959 l).

V této kategorii se v Evropě prodává okolo 70 % vozů s pětidveřovou karoserií. Podobný poměr Škoda očekává i u Citigo, přičemž ve východní Evropě, i v České republice, by to mělo být dokonce až 80 %. Už to ukazuje na odlišné zaměření Škody Citigo v porovnání s Volkswagenem up!, který je po technické stránce identický. U Volkswagenu se totiž předpokládá, že prodej obou verzí bude přibližně identický.

„V uplynulém roce jsme během dvou měsíců v České republice obdrželi téměř 1400 závazných objednávek. Věříme, že s novou pětidveřovou karosérií osloví Citigo i další skupiny zákazníků, například mladé rodiny nebo tzv. Best agers,“ řekl nám během mezinárodní novinářské prezentace vozu v portugalském Lisabonu vedoucí regionu Česká republika automobilky Škoda Petr Pečenka.

Škoda při uvedení třídveřové verze Citigo zvolila netradiční marketingové metody. Ty se podle Petra Pečenky plně osvědčily. Namísto obvyklých reklam v televizi šla Škoda cestou přímé prezentace například v prodejních centrech, ale i na netradičních místech, jako jsou muzea či v metru. Osvědčila se i prezentace v rádiu. Proto lze očekávat pokračování tohoto postupu.

Pohonné jednotky jsou stejné jako u třídveřového vozu - tříválec 1,0 MPI ve dvou výkonnostních verzích 44 kW (60 k) a 55 kW (75 k), které v kombinaci s nízkou hmotností 929 kg (s řidičem) překvapí dynamikou i poměrně tichým chodem s malými vibracemi. Navíc vynikají nízkou spotřebou 4,5 resp. 4,7 l/100 km. Převodovka je pětirychlostní přímo řazená. Novinkou v nabídce bude robotizovaná převodovka, která bude k dispozici i pro třídveřovou verzi.

Citigo je standardně vybaveno čelními a bočními airbagy a systémem ESP (na českém trhu ovšem u základní výbavy Active není). Instalace druhého páru dveří si vyžádala nutnost poněkud zkrátit přední dveře. Díky dveřím je prostor na sedadlech vzadu nepatrně širší.

Také pětidveřové Citigo bude nabízeno i se systémem nouzového brzdění City Safe Drive zabezpečujícím samočinné zabrzdění před překážkou při jízdě rychlostí do 30 km/h.

Další zásadní novinkou bude uvedení verze na CNG. Půjde o vůbec první automobil značky Škoda nabízený s pohonem na zemní plyn. Citigo CNG s motorem o výkonu 50 kW by se mělo dostat do prodeje do konce prvního pololetí.

Podobně jako u třídveřové verze i pětidveřové Citigo se začne prodávat nejprve v České republice, a to od dubna, a postupně bude uváděno do dalších evropských zemí. Automobilka zatím uvedla jen cenu základní verze Citigo 44 kW Active 189 900 Kč, tedy o pouhých 10 000 Kč vyšší než u třídveřové. Kompletní ceník bude zveřejněn až při oficiálním předvedení vozu na autosalonu v Ženevě.

Na rozdíl od Volkswagenu Škoda nepočítá s uvedení sportovnější varianty, ale v plánu jsou akční verze, u nichž se očekává větší potenciál zvýšení prodejních výsledků. Dá se předpokládat, že Škoda bude reagovat i na zájem, který o tento vůz projevují někteří fleetoví zákazníci pro využití v městském provozu. Cílem Škody je s tímto modelem získat na českém trhu třetinový podíl v tomto segmentu, což by odpovídalo celkovému postavení značky.