name | autoweek.cz

Slunce nad solárním autem zapadá

Slunce nad solárním autem zapadá

12.12.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Elektromobil Sion se solárními panely integrovanými do karoserie aby podporovaly akumulátor je technickou zajímavostí budící pozornost. Jenže jeho potenciální výrobce Sono Motors se opakovaně dostává do finančních problémů.

Společnost Sono Motors se zrodila před šesti lety v garáži v hesenském Karbenu, kde její mladí zakladatelé Laurin Hahn, Navina Pernsteinerová a Jona Christians vyvinuli první prototyp elektromobilu, později pokřtěného na Sion, se střechou se solárními panely podporujícími akumulátor. Výroba sériové podoby vozu Sono Sion se připravovala v bývalém závodě Saabu v Göteborgu. Původně bylo zahájení produkce plánováno již na rok 2019 s prodejní cenou 20 000 až 25 000 eur.

 

Společnost Sono Motors nyní sídlí v Mnichově a je registrována na burze v New Yorku. Podle vlastních informací získala při uvedení na americkou burzu NASDAQ více než 264 milionů eur. V posledních letech se společnost stala výrobcem certifikovaným Federálním úřadem pro motorovou dopravu.

 

Zda někdy sjede Sion z výrobní linky, však už opět není jisté. „Nepodařilo se nám získat dostatek peněz a vysvětlit investorům, proč svět Sion potřebuje a že je po něm velká poptávka,“ říkají nyní Laurin Hahn a Jona Christians svým podporovatelům a žádají od nich další miliony. V oznámení jsou zakladatelé poměrně sebekritičtí: „Podcenili jsme náklady, časový plán a složitost některých detailů. Navíc strach z blížící se recese způsobuje, že většina investorů nechce riskovat.“

 

Společnost Sono Motors se v posledních letech financovala především prostřednictvím crowdfundingových kampaní. Konkrétně je cílem najít do konce ledna 3500 zákazníků, kteří za svůj Sion společnosti převedou předem zvýhodněnou cenu 27 000 eur aby bylo možné shromáždit chybějící miliony a začátkem roku 2024 zahájit sériovou výrobu.

 

Finanční problémy společnosti nejsou pro komunitu Sono novinkou. V roce 2019 byli požádáni o příspěvky, protože se společnosti nepodařilo získat potřebné prostředky obvyklou cestou financování. Potenciální investoři si tehdy chtěli zajistit práva na patenty, což ale pro zakladatele nepřipadalo v úvahu. V té době se díky crowdfundingové kampani podařilo do pokladny společnosti Sono Motors vložit více než 50 milionů eur.

 

Společnost Sono dodává také solární zařízení pro těžká užitková vozidla a autobusy a je v tomto segmentu úspěšná. Nicméně její zakladatelé nechtějí jít samozřejmou cestou a s projektem Sion se rozloučit. „Logickým důsledkem by nyní bylo říci, že zastavujeme projekt Sion a plně se soustředíme na solární podnikání. To by však znamenalo radikální změnu kurzu a konec Sionu. To nemůže být naše cesta, protože v Sion stále pevně věříme. Každé euro se počítá. Věříme, že nám to umožní najít nové investory, zaplatit zbývající stroje a nástroje a rozjet výrobu. Nyní potřebujeme váš závazek vůči Sionu a ano, hodně peněz.,“ prosí Hahn komunitu Sionu o další podporu.

 

Společnost Sono ve své zprávě za 3. čtvrtletí roku 2022 očekává slunečnou budoucnost, přestože za prvních devět měsíců dosáhla ztrátu 104 milionů eur. Hahn uvedl, že provozovatelé vozových parků poslali 21 000 závazných rezervací a 22 000 předběžných objednávek. Hahn během videokonference hrdě ukázal Sion před mostem Golden Gate a údajně se mu v USA podařilo získat řadu nových zákazníků. To však zřejmě nestačilo k tomu, aby byla zajištěna potřebná investice pro zahájení sériové výroby.

 

Sion je kompaktní elektromobil, jehož elektromotor o výkonu 120 kW (163 k) je podporován solárními panely integrovanými do karoserie. Ty mají samy o sobě zajistit dojezd až 34 km. Dojezd vozu je údajně 255 km (podle WLTP).