name | autoweek.cz

Sluneční rozjímání

Sluneční rozjímání

16.06.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Svítí slunce a u motokárové dráhy stojí čtveřice konceptů. Od jednoho z nich mám v kapse klíček. Nabízí se mi zcela jedinečná příležitost - na pár desítek minut mám dráhu a tohle nádherné auto se sluncem ve jménu (Škoda Sunroq) jen pro sebe.
Vedle svých předchůdců působí Sunroq mnohem vyspěleji. Pár týdnů před jeho dokončením jsme měli možnost si jej důkladně prohlédnout ve Škoda Akademii a už tam nás toto auto nadchlo. Konečný výsledek, který nyní mám před sebou, ovšem překonává veškeré očekávání. S hotovým interiérem a dokončeným osvětlením se řadí k nejhezčím konceptům, které jsem v posledních letech viděl. Kdyby byl Sunroq vystaven na autosalonu v Ženevě, patřil by k nejobletovanějším a útočil by na titulní stránky motoristických magazínů. Jeho atraktivní design navíc potvrzuje vynikající kvalita zpracování všech detailů. Přesto design tohoto kabrioletu není tím, co mne na něm nejvíc zaujalo.
 
Ale zpět na prosluněnou dráhu a k detailní prohlídce krasavce v červené barvě Velvet stojícího zde na velkých 20“ kolech Vega z Kodiaqu Sport Line. Vnější vzhled zatraktivňuje LED podsvícení - u klik dveří, v podbězích kol, v zavazadlovém prostoru, na spodní hraně dveří (jako u sériového vozu Karoq), ale nejvíc mne zaujalo na logu na přídi v kombinaci s křišťálovým vzhledem.
 
Na samém počátku bylo rozhodnuto, že koncept kabrioletu, vytvořený z kompaktního SUV Karoq, nebude mít stahovací střechu, protože to by projekt neúnosně komplikovalo. Na základě mnoha diskuzí nicméně padlo rozhodnutí, že na zádi bude přístupný zavazadlový prostor. To znamenalo překonat nemalé problémy. Výsledek patří k nejzajímavějším částem vozu. Víko zavazadlového prostoru bylo vytvořeno ze střechy vozu Karoq. To byl chytrý nápad, jehož realizace ovšem byla složitá, protože střecha má jinou šířku než zavazadlový prostor. Výsledek nicméně působí skvěle a díky zabudovanému spoileru dodává podobě vozu na dynamice.
 
Už je ale na čase usednout do krásně tvarovaného sedadla a stisknout tlačítko spouštěče. Bez střechy mohu plně vychutnat okouzlující zvuk dokazující, že čtveřice výfuků na zádi není jen na ozdobu. Hluboké bručení přitom není moc hlasité aby obtěžovalo okolí. A pak už si mohu dopřávat letní projížďku a vychutnávat si krásu slunečného dne.
 
Z hlediska tuhosti nosné struktury samozřejmě není volba čtyřdveřového vozu jako základu kabrioletu ideální. Podlaha Sunroqu proto musela být zpevněna třemi výztuhami. Délka vozu 4382 mm se nezměnila a stejná zůstala i šířka (1811 mm) a rozvor náprav (2638 mm). Jen výška se snížila na 1480 mm.
 
Sunroq pohání standardní motor 1,5 TSI, jehož jedinou konstrukční úpravou je instalace jiného výfukového potrubí. Úpravou softwaru byl zvýšen výkon na 120 kW (163 k), maximální točivý moment je 279 N.m. Převodovka je šestirychlostní přímo řazená a poháněná jsou jen přední kola. Žádné jiné úpravy pohonné jednotky nebyly v plánu. Byly použity tlumiče pérování z Octavie RS, čímž se snížila světlá výška vozu o 50 mm.
 
To, že mohu jezdit nejvýš rychlostí 40 km/h, mi vůbec nevadí. Chybí mi něco úplně jiného. Najednou mi dojde, že být zde úplně sám vlastně není tak skvělé. Slunečný den a tohle skvělé auto si přímo říká o to, mít někoho vedle sebe. Uvědomuji si, že Sunroq není ani tak vytvořen pro řidičské zážitky, jako pro přátelského ducha. S ním vznikalo a s ním by se mělo využívat.
 
To, co tento automobil činí tak výjimečným, není jeho design ani technické parametry. Unikátní na něm je, že si jej navrhli a poté postavili žáci Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto. Jde už pátý takový projekt realizovaný v podnikovém učilišti Škoda Auto. Nápad nechat učně v rámci studia, byť ve volném čase, postavit si vlastní auto převzali v Mladé Boleslavi od učňovských škol Volkswagenu, kde mají tyto "Azubi" projekty poměrně dlouhou tradici. V Mladé Boleslavi tuto myšlenku posunuli mnohem dál. Zatímco němečtí učni zůstávají vlastně jen u tuningu, Škoda Akademie dovoluje svým učňům realizovat i takové extrémy, jako je uříznutí střechy z kompaktního SUV Karoq. Při vší volnosti ovšem na konci musí být plně provozuschopný automobil.
 
Realizace projektu žákům umožňuje nejen uplatnit vědomosti a schopnosti získané během studia. Učí je také pracovat v týmu, protože i při dozoru vyučujících je jen na nich, aby si mezi sebou rozdělovali práci, na pravidelných schůzkách a přes sociální sítě vyhodnocovali postup prací a společně řešili nastalé problémy.
 
Škola učňům vytváří vynikající podmínky pro realizaci projektu, nicméně nemohou bez rozmyslu plýtvat. Cílem projektu je při stavbě atraktivního auta využít v maximálně možné míře to, co je k dispozici ze sériové produkce automobilky. Své nápady museli žáci obhajovat před nejvyšším vedením automobilky, které zde při pravidelných návštěvách zastupoval především člen představenstva Michael Oeljeklaus. Společná práce začala tím, že účastníci projektu museli před nejvyšším vedením obhájit svůj nápad předělat kompaktní SUV Škoda Karoq na kabriolet. Prohloubení schopnosti argumentovat je tedy také jedním z přínosu projektu.
 
A nyní se konečně dostávám k tomu, co mne na tomto autě a celém projektu nejvíc nadchlo. Byla to setkání se samotnými tvůrci Sunroqu. Jejich zaujetí, hrdost na své dílo ale především erudice, s níž o svém autě dokáží mluvit a popisovat jeho zrod, si mne získaly a naplnily optimismem, že by to s kvalitou technického vzdělávání u nás nemuselo být tak špatné. Současně si uvědomuji, jak strašně moc se automobilce vyplatil ten jeden Karoq, který učni připravili o střechu.
 
Vzpomínám si, jak jsme za dob studia na průmyslovce záviděli našim předchůdcům, že si sami mohli postavit motocykl, který jsme obdivovali na chodbě cestou do dílen. Je skvělé, že i dnes je něco takového možné. Mohu také jim závidět tuto příležitost. Přál bych si, aby naše učňovská centra vychovávala co nejvíc takovýchto zaujatých mladých lidí.
 
Ti šťastnější z učňů si mohli svůj výtvor sami vyzkoušet za volantem. Jenže ne všichni - mnohým z nich ještě není 18 let, takže nemají řidičský průkaz. Ti si musejí počkat až na příští projekt. Mnozí z nich jsou odhodláni opět obětovat spoustu svého volného času a pustit se znovu do práce. Jsem si ale jistý, že se už dnes můžeme těšit na další, ještě zajímavější koncept. Se Sunroqem si nastavili laťku opravdu hodně vysoko.