name | autoweek.cz

Studie elektromobilu Tata eMO

Studie elektromobilu Tata eMO

25.06.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Cílem projektu Tata eMO je vyvinout komfortní elektromobil za dostupnou cenu. Tata Technologies elektromobil eMO vyvíjí s nástroji Dassault Systémes.

Indický koncern Tata Group pracuje na dalším elektrickém vozidle. Od konce roku 2008 se testuje elektrický vůz Indica Vista EV od automobilky Tata Motors, vyvíjený ve spolupráci s několika partnerskými organizacemi z Velké Británie a Norska.

Plně elektrický vůz eMO, pocházející od Tata Technologies, což je další část skupiny, ukazuje globální snahu Tata Group dostat vozidla ze závislosti na benzinu. Cílem je vytvořit městské vozidlo pro dopravu čtyř osob nebo nákladu.

Vzhledem k dojezdu 160 km a maximální rychlosti 104 km/h koncept elektrické MObility (eMO) vypadá na papíře velmi dobře. Co je ale nejdůležitější - podle Nigela  Giddonse z Tata Technologies by se odvozený sériový vůz mohl prodávat za 20 000 dolarů, což je na elektromobil velmi zajímavá cena.

Ačkoli koncept není určen pro výrobu, Tata promýšlí i způsoby, jak ušetřit při výrobním procesu. Nízké náklady byly dosaženy díky minimalistickému přístupu k interiéru (podobně jako u nízkonákladového Nano) a možnosti, aby elektrická pohonná jednotka určovala některé neobvyklé volby v konstrukci. Není zde například tradiční střední sloupek, neboť zadní dveře se otevírají tak, že poskytují velký otvor pro nastupování a vystupování a ukládání nákladu na zadní sedadla. Musíte využívat boční dveře, neboť tu není ani žádné zadní výklopné víko, což snižuje hmotnost vozu. President Tata Technologies a globální nejvyšší výkonný ředitel Warren Harris řekl, že "projekt eMO symbolizuje nástup věku indického automobilového inženýrství."

Přitom úspor nebylo dosaženo na úkor bezpečnosti - vůz má ocelovou bezpečnostní strukturu a devět airbagů.

Společnost Tata Technologies studii nového elektromobilu eMO dokončila s výraznou pomocí technologií Dassault Systémes. Studie vozu splňuje všechny nároky plnohodnotného vozu, který pohodlně přepraví čtyři dospělé cestující. Přitom jsou ve voze použity moderní systémy a jeho cena je dostupná prakticky všem. Na vývoji vozu se podílelo více jak 300 konstruktérů Tata Technologies po celém světě.

Při vývoji studie elektrického vozu bylo hlavním požadavkem vtěsnat do velmi malého prostoru co nejvíce požadovaných systémů tak, aby byl zachován komfortní prostor pro cestující. Pomocí programů CATIA a ENOVIA V6 vzniklo několik studií, které byly přístupné účastníkům projektu eMO (Electric Mobility) bez ohledu na místo jejich působení. To usnadnilo jejich vyhodnocení a volbu nejlepšího řešení. Čtyři spolupracující mezinárodní centra Tata, podílející se na projektu eMO, totiž sídlila v indické Puně, Detroitu, Coventry a Stuttgartu.

Platforma 3Dexperience od Dassault Systémes umožnila vývojovým týmům pracovat s jednotným systémem dat v reálném čase. To zlepšilo týmovou spolupráci a členové jednotlivých týmů tak měli více času na testování jednotlivých prvků zaměřených na snížení spotřeby energie jako je váha vozidla, valivý odpor nebo aerodynamika.