name | autoweek.cz

Subaru bilancovalo

Subaru bilancovalo

26.01.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Šéf Subaru ČR Zdeněk Zikmund zhodnotil loňské výkony značky a nastínil plány pro letošní rok. Situace ve výrobě se sice stabilizovala, nicméně i nadále bude trvat převis poptávky nad dodávkami nových vozů.

Subaru má za sebou významný rok, v němž si připomenulo 70 let existence značky. Od roku 1966 své vozy pohání motory s protilehlými válci - boxery. Dosud bylo dodáno 22,5 milionu boxerů. Ty jsou od roku 2018 k dispozici i v originální podobě e-Boxer na pomezí mild-hybridu a full-hybridu. Od roku 1972 vozy Subaru používají další technické řešení charakteristické pro tuto značku - stálý symetrický pohon všech kol AWD. Jím vybavených vozů už bylo dodáno zákazníkům 21 milionů. Další specialitou Subaru je asistenční systém EyeSight, který byl do Evropy uveden před deseti lety a je jím vybaveno 5 milionů vozů.

 

Také Subaru hlásí velký nástup do světa elektromobility ve spolupráci s Toyotou. Do roku 2030 chce dodat 1,2 milionu elektricky poháněných vozů. Proto do roku 2028 uvede na trh osm elektromobilů, přičemž první čtyři, všechny v podobě SUV, přijdou už do roku 2026.

 

Subaru vloni celosvětově prodalo 970 000 vozů, což znamenalo zvýšení o 14 % proti roku 2022. Většina vyrobených vozů směřovala na asijské a severoamerické trhy. Do Evropy loni přišlo jen 26 000 vozů, což se může zdát málo, ale znamenalo to meziroční zvýšení o 62 %! Pro 17 prodejců značky v České republice se podařilo získat 967 aut. To znamenalo meziroční navýšení dodávek o 65 %, ovšem i tak je tento počet daleko za 1268 vozy dovezenými v roce 2018.

 

Na prodejním výsledku roku 2023 se v ČR překvapivě výrazně podepsal sportovní model BRZ, jehož bylo zákazníkům dodáno neuvěřitelných 236 vozů. Jenže navýšení dodávek tohoto modelu bylo na úkor modelu Forester, jehož se tak podařilo zákazníkům dodat jen 103 kusů, tedy polovinu z plánovaného počtu. Jedničkou značky je tradičně model Outback, jehož bylo dodáno 309 vozů, následovaný modelem XV s 284 vozy. Model XV měl být už od podzimu nahrazen novým modelem Crosstrek, ale jeho dodávky se zpozdily. Rostoucí příklon ke crossoverům a SUV dokládá skutečnost, že tradičního modelu Impreza už se prodalo jen 5 kusů. To je ovšem plně v souladu se současným směřováním image a komunikace značky. Relativně spokojeni mohou být u českého importéra s prodejem 19 elektromobilů Solterra.

 

V letošním roce se očekává dovoz 750 aut, přičemž by vedle Outbacku, jehož je přislíbeno 330 kusů, měl mít mnohem výraznější zastoupení než vloni Forester se 200 vozy. Subaru si hodně slibuje od nového Crosstreku, který měl původně přijít už na podzim, nicméně nepříliš ambiciózní plán prodeje 134 vozů odráží předpokládaný limit v dodávkách z výroby ale především skutečnost, že z nabídky zmizela základní verze s motorem 1,6i, která u končícího modelu XV představovala dvě třetiny prodaných kusů.