name | autoweek.cz

Tesla Cybertruck v Evropě narazí na legislativu

Tesla Cybertruck v Evropě narazí na legislativu

12.01.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Hranatý tvar elektrického pick-upu a vysoká hmotnost některých verzí nekonvenčního pick-upu Tesla Cybertruck mohou být z hlediska evropské legislativy problematické. Upozorňuje na to magazín Automotive News Europe.

Cybertruck, nejočekávanější novinka Tesly za poslední roky, bude v Evropě pravděpodobně čelit problémům s homologací. Hranatý pick-up, který Tesla uvedla na trh v Severní Americe za počáteční cenu 61 000 USD (1,38 milionu Kč), by při vývozu do Evropy musel splňovat předpisy EU o bezpečnosti chodců a kompatibilitě nabíjení, ale také omezení s ohledem na platnost řidičského průkazu kvůli hmotnosti některých verzí.

 

Kritici poukazují na ostrý design Cybertrucku jako na zvláštní nebezpečí. „Doufáme, že Tesla toto vozidlo nepřiveze do Evropy. Auto této velikosti, s takovým výkonem a s tak obrovskou hmotností bude při srážce smrtící pro chodce a cyklisty,“ uvedla nezisková organizace Evropská rada pro bezpečnost dopravy sídlící v Bruselu.

 

Tesla zatím neuvedla, zda plánuje prodávat Cybertruck i v Evropě. Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk nicméně prohlásil, že Cybertruck by byl pro chodce méně nebezpečný než ostatní pick-upy: „Ano, jsme si naprosto jisti, že Cybertruck bude mnohem bezpečnější než ostatní pick-upy, a to jak pro cestující, tak pro chodce. Šikmá přední část a aktivní bezpečnost Cybertrucku využívající AI jej činí mnohem bezpečnějším než tradiční pick-upy.“

 

Analytik německé společnosti Gartner Pedro Pacheco uvedl, že evropské předpisy, zajišťující ochranu hlavy a nohou chodců v případě kolize, jsou přísnější než předpisy v USA. „Existuje mnoho aspektů regulace, které je třeba realizovat, pokud jde o ochranu chodců při nárazových testech. Cybertruck nemůže splňovat předpisy na ochranu chodců,“ řekl Pacheco pro Automotive News Europe.

 

Pacheco uvedl, že nerezová ocel Cybertrucku je pevnější než běžné plechové panely karoserií a nedeformuje se stejným způsobem. „Pokud někdo narazí hlavou nebo horní částí trupu do panelu vyrobeného z této oceli, ta se absolutně se neprohne jako normální ocelový plech,“ řekl a dodal, že Tesla by mohla podniknout kroky ke zmírnění nebezpečí, například instalací skládací kapoty, která by se zvedla, aby umožnila lepší deformaci tohoto panelu. „Mohli by také nahradit čelní a horní panely namísto použití nerezové oceli - mohou použít normální ocel, protože to nejsou konstrukční prvky. Technicky vzato, existuje způsob, jak to udělat, pokud si to Tesla přeje, ale jsou to všechno spekulace dokud neprovedete skutečný test.“

 

Dalším problémem je kompatibilita nabíjecího kabelu. Cybertrucky pracují s nabíjecím standardem společnosti NAC, takže nejsou kompatibilní s evropskou sítí CCS, což by podle Pacheca vyžadovalo, aby Tesla upravila nabíjecí port tak, aby vyhovoval normám EU. „Budete muset změnit úhel zásuvky aby se vešla, ale to není nutně hlavní překážka,“ říká.

 

Hmotnost Cybertrucku by také mohla znamenat, že majitelé budou potřebovat vyšší úroveň řidičského průkazu, protože verze s dvoumotorovým pohonem všech kol má hmotnost přes 3,5 tuny. Tesla samozřejmě může jednoduše prodávat pouze lehčí verze Cybertrucku s pohonem jen zadních kol, ale to omezí přitažlivost tohoto pick-upu. Dodávky této verze začnou až v roce 2025.

 

I když se Cybertrucku nakonec podaří splnit předpisy EU v uvedených oblastech, stejně jako další předpisy týkající se například osvětlení a brzdné dráhy, trh pro téměř šestimetrový pick-up pravděpodobně bude hodně limitovaný. „Je obrovský rozdíl ve velikosti průměrné ulice nebo parkovacího místa v USA ve srovnání s Evropou. Řídit vozidlo této velikosti v Evropě je velmi složité, takže trh je zde velmi malý,“ dodal Pacheco.

 

Malý trh, nicméně neustále rostoucí počet pick-upů v této velikosti od Ramu, Fordu a General Motors (Chevrolet a GMC) se každý rok do Evropy vyváží prostřednictvím předpisů pro individuální schvalování vozidel IVA. A to přesto, že evropský trh pick-upů je orientován především na menší modely, jako jsou Toyota Hilux, Ford Ranger nebo Volkswagen Amarok, které jsou v USA považovány za středně velké. Kritici z nevládních organizací už několikrát vyzvali EU, aby ukončila výjimku IVA s tím, že velké pickupy nadměrně znečišťují ovzduší, ohrožují ostatní motoristy a představují nebezpečí pro chodce.

 

Tesla poprvé ukázala Cybertruck v roce 2019, přičemž Elon Musk vychvaloval jeho nekonvenční design a tvrdil, že je „neprůstřelný“. Poté ale během prezentace ocelová koule prorazila okno na straně řidiče. Tesla několikrát revidovala harmonogram výroby Cybertrucku, protože vozidlo čelilo problémům s předpisy a výrobou kvůli panelům karoserie z nerezové oceli a „exoskeletonu“. Tesla původně usilovala o uvedení na trh v roce 2021 a posléze posunula časovou osu na rok 2022. Po dalších odkladech byla sériová výroba zahájena v listopadu 2023.

 

Dvoumotorový Cybertruck s pohonem všech kol slibuje dojezd 550 km, má výkon 440 kW (600 k) a zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,1 s. Dodávky této verze začnou letos. Špičková výbava Cyberbeast s dojezdem 515 km a výkonem 620 kW (845 k) zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,6 s, přičemž její první dodávky začnou až příští rok.