name | autoweek.cz

Toyota chce nadále spolupracovat s PSA

Toyota chce nadále spolupracovat s PSA

10.03.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Představitelé Toyoty na autosalonu v Ženevě potvrdili úmysl japonské automobilky pokračovat v partnerství s PSA Peugeot Citroën na výrobě městských miniaut v kolínském závodě TPCA. Toto partnerství umožňuje, aby Toyota udržela prodej miniaut v Evropě ziskovým.

Vedení Toyoty znovu potvrdilo svůj úmysl pokračovat ve spolupráci při výrobě miniaut ve společném závodě TPCA s PSA Peugeot Citroën, i když se její francouzský partner dohodl na kapitálovém propojení s čínskou společností Dongfeng Motor.

 

Cesta k ziskovosti

"Partnerství s PSA umožňuje Toyotě dosahovat v Evropě zisku i při prodeji miniaut. To je důvodem, proč jsme toto partnerství rozšířili," uvedl v Ženevě generální ředitel Toyota Europe Didier Leroy při představení druhé generace modelu Aygo.

Toyota vyrábí model Aygo v rámci společného podniku s PSA v továrně TPCA v Kolíně spolu s Peugeotem 108 a Citroënem C1, které se v Ženevě rovněž představily v nové podobě.

 

Naděje pro Kolín

PSA v únoru ohlásila navýšení kapitálu o tři miliardy eur, přičemž Dongfeng a francouzský stát každý vloží 800 milionů eur. Za to získají 14 % akcií francouzské automobilky včetně podílu na rozhodovacích pravomocech. Podle Leroye spolupráce PSA s čínskou automobilkou nikterak neovlivňuje vztah s Toyotou - tedy alespoň prozatím.

Partnerství Toyoty s PSA v kolínské TPCA už trvá 10 let. Závod v Kolíně má roční kapacitu 300 000 vozů, přičemž tento počet v minulosti dokázal i překračovat. Toyota  Aygo se prodává pouze v Evropě a hraje zde důležitou roli v ziskovosti značky.

 

Větší odlišení než dosud

Zatímco vozy Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107 první generace, jejichž výroba byla zahájena v roce 2005, byly takřka jako jednovaječná dvojčata, rozdíly v podobě nové generace už se neomezují jen na jiný tvar světlometů a nárazníků. Mezi modely nové generace jsou podstatně větší rozdíly.

"Samozřejmě sdílíme stejnou platformu a kompletní pohonné jednotky, přední sklo a dveře, ale zbytek karoserie je nově odlišný pro každou značku," uvedl viceprezident odpovědný za prodej, marketing a produkty Toyota Europe Karl Schlicht.

Nové Aygo používá ve velké míře motiv písmene X jako součást vnějšího designu i v interiéru, což mu dodává zcela jiný výraz, než mají Peugeot 108 a Citroën C1. Peugeot sází na konzervativnější vzhled s vodorovnou chromovanou mřížkou a výrazem velmi podobným větším vozům značky. Citroën má mnohem výraznější charakter s veselejším pohledem a detaily hodně připomínajícími vozy řady D., Toyota působí překvapivě nejagresivněji ale i nejmladistvěji.

 

Jen zážehové tříválce

Všechny tři vozy budou nabízeny jen se zážehovými motory, protože poptávka po malém turbodieselu byla velmi malá a proto byl už před třemi roky z nabídky první generace stažen. Opuštěny byly i plány na uvedení hybridní verze, protože ta podle Schlichta pro vůz tohoto segmentu vycházela příliš drahá.

Určitý rozdíl v nabídce pohonných jednotek ovšem je. Oba francouzští sourozenci totiž budou nabízeni i s motorem 1,2 PureTech z produkce PSA, zatímco Aygo bude k dispozici jen se základním motorem 1,0 VTi vyráběným Toyotou. Ten bude pro všechny tři vozy nabízen rovněž ve verzi e-VTi se systémem Stop & Start.

Vozy vystavované v Ženevě ukazovaly mnohem luxusnější interiér, než tomu bylo dosud. Samozřejmě byl u všech tří zaplněn nejmodernějšími systémy komunikace i zábavy. V nabídce těchto systémů jsou si všechny tři vozy rovny.