name | autoweek.cz

Toyota stále největší

Toyota stále největší

24.04.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Už i Toyota zveřejnila předběžné údaje o celosvětové výrobě svých vozů v prvním čtvrtletí. Vyplývá z nich, že i nadále zůstává na čele vyrovnaného souboje tří největších koncernů v boji o největšího producenta aut na světě před GM a Volkswagenem.

Toyota Motor jako poslední ze tří největších automobilek zveřejnila své výsledky za první čtvrtletí. Podle nich na celém světě vyrobila 2 515 414 vozů. Udržela si tak vedoucí postavení s náskokem 154 456 aut před GM, které v prvním čtvrtletí vyrobilo 2 360 958 aut. Se ztrátou méně než 91 000 aut je třetí  Volkswagen s produkcí 2 270 000 aut.

Vyplývá z toho, že by Toyota jako první v historii mohla letos vyrobit více než 10 milionů aut.

Zajímavé je i to, že zatímco GM vykázalo proti prvnímu čtvrtletí 2012 navýšení produkce o 3,6 % a Volkswagen dokonce o 5,1 %, Toyota zaznamenal pokles o 7,0 %. Podle Toyoty je ale vysvětlení jednoduché. V loňském roce v prvním čtvrtletí vrcholilo dohánění ztrát z roku 2011 vyvolaných přírodními katastrofami. Před rokem proto většina továren Toyoty pracovala přes čas, což znamenalo navýšení produkce o 66 % proti jaru 2011, byť plný dopad následků zemětřesní přišel až v dalších měsících.

Každý ze tří největších producentů má někde problémy a jinde získává. Toyota má samozřejmě problémy v Číně, ale ty jsou pro ni z celosvětového hlediska zanedbatelné. Toyota v Číně v prvním čtvrtletí vyrobila 176 000 aut, což znamenalo meziroční pokles o 17,2 %.

Pro Volkswagen a v menší míře i GM působí velké problémy pokles prodeje v Evropě, kde je postavení Toyoty poměrně slabé. Naopak GM a Volkswagen svádějí tvrdý souboj o vedoucí postavení v Číně, což je pro ně nyní klíčový trh (GM zde prodalo za tři měsíce 816 373 vozů a Volkswagen 769 200 aut). Všechny tři společnosti získávají v USA, i když Volkswagen poněkud méně než GM a Toyota. Poněkud stranou zájmu zůstává obrovský vzestup Toyoty na rychle rostoucích trzích jižní Asie vč. Indie. Tam Toyota dodává více než dvojnásobný počet aut než v Číně, přičemž jeho dva rivalové zde mají minimální zastoupení.