name | autoweek.cz

Valeo v epicentru mnoha revolucí

Valeo v epicentru mnoha revolucí

09.01.2018 | Vladimír Rybecký | Trendy

Valeo bylo jednou z prvních firem z automobilového průmyslu a mobility, které se před čtyřmi roky představily na nejvýznamnějším veletrhu nových technologií v Las Vegas. Mobilita se od té doby stala hlavním bodem programu CES. Valeo je se svou pátou účastí v řadě v centru mnoha revolucí.
Tři technologické a sociální revoluce utvářejí největší historický přelom v automobilovém průmyslu za poslední dobu: elektrifikace, autonomní vozidla a digitální mobilita. Tyto tři vzájemně propojené revoluce přinášejí rychlou, radikální změnu automobilů a způsobu, jakým je používáme, přičemž vozidlo v klasickém pojetí postupně ustupuje do pozice chytrého auta podobně, jako byl telefon nahrazen chytrým telefonem.
 
Valeo je v epicentru všech těchto tří revolucí. Skupina navrhuje a vyrábí produkty technologicky na vysoké úrovni, které jsou určeny k tomu, aby hrály stále důležitější roli ve vozidlech budoucnosti. Technologie vyvinuté skupinou Valeo již dnes pomáhají urychlit vznik nové formy digitální mobility, přičemž na inovacích se v rámci skupiny velkou měrou podílejí i externí společnosti, které dodávají nové služby a vymýšlejí nové obchodní modely.
 
Na CES 2018 skupina Valeo představuje nové technologie, které pomáhají ve vývoji elektrických, autonomních a propojených automobilů, které navíc budou cenově dostupné a přizpůsobitelné individuálním potřebám a preferencím každého uživatele. Jednou z mnoha inovací je nový nízkonapěťový elektromobil určený pro městskou mobilitu s dojezdem 100 km a maximální rychlostí 100 km/h, který je cenově mnohem dostupnější než vysokonapěťové elektrické systémy.
 
Pro všechny systémy elektrického pohonu
Valeo, coby průkopník a současně světová jednička v elektrifikaci vozidel, dokáže nabídnout řešení pro každé ze tří základních typů s elektrickými systémy pro snížení emisí CO2. Od mild-hybridů až po vysoce výkonná řešení, technologie pro elektrifikaci skupiny Valeo pokrývají celé spektrum požadavků na všechny segmenty vozidel - od malých městských aut až po SUV či prémiové sedany.
 
Valeo, které vynalezlo systém Stop-Start, používaný už v milionech vozidel po celém světě, vyrábí 25 milionů 12 V systémů ročně. Ty, stejně jako Stop-Start, pomáhají tyto technologie zvyšovat účinnost spalovacích motorů tím, že dochází k rekuperaci brzdné energie.
 
Valeo také vyvinulo hybridní systém spojující nízkonapěťový (48 V) elektromotor s tradičním spalovacím motorem, který dokáže rekuperovat kinetickou energii, získanou při brzdění a zpomalování, a následně ji použije k pohonu vozidla. Valeo již podepsalo 25 smluv na toto mild-hybridní řešení snižující spotřebu paliva a emise CO2 přibližně o 10 %, a to za velmi přijatelné náklady. Nevyžaduje totiž žádnou zásadní změnu konstrukce vozidla s klasickým spalovacím motorem, ke kterému je připojen. Jde o cenově nejdostupnější hybridní řešení pro výrobce automobilů, které lze navíc snadno použít do již existujících vozidel.
 
V rámci společného podniku Valeo Siemens eAutomotive Valeo nabízí i vysokonapěťové řešení (nad 60 V) určené pro hybridní, plug-in hybridní i elektricky poháněné modely. V prvních devíti měsících roku 2017 společnost Valeo Siemens eAutomotive získala objednávky v celkové výši 5,4 miliard eur.
 
S 15% podílem na trhu v roce 2018 je Valeo lídrem také v oblasti chladicích systémů baterií, které jsou potřebné pro zajištění dostatečné životnosti a výkonu baterie.
 
48 V elektrický systém: budoucnost elektrické mobility ve městě
Na CES 2018 také Valeo přináší další důkaz svých možností při navrhování inteligentních, adaptivních a cenově dostupných elektrických pohonů. Představuje ve světové premiéře nový prototyp řešení s unikátním elektrickým napětím 48 V, které je schopno napájet malé osobní automobily nebo automaticky řízené robo-taxi.
 
Prototyp elektromobilu vybavený nízkonapěťovým (48 V) systémem Valeo je určen pro země a hlavní města, která se čím dál víc snaží redukovat emise CO2. Toto řešení nabízí zcela nový úhel pohledu na budoucí podobu městské mobility.
 
Malý dvoumístný elektrický prototyp, jenž lze dobíjet na jakékoli stanici, jede rychlostí až 100 km/h a na jedno dobití ujede až 100 km, je ideální prostředek pro krátké cesty a nízké rychlosti typické pro městský provoz.
 
Elektrický vůz s 48V palubní sítí je levnější (až o 20 %) než elektromobily s vysokým napětím, a to hlavně proto, že se obejde bez některých součástí a systémů, jež kvůli bezpečnosti musejí mít systémy s vysokým napětím. Díky tomu se může elektromobil s nízkonapěťovou sítí 48 V prodávat za cenu do 7500 eur (v přepočtu asi 188 000 Kč).
 
Díky tomu, že tento elektromobil je cenově dostupný, mohlo by toto inovativní řešení poskytnout další impuls k elektrifikační revoluci. Své inovativní řešení elektrického pohonu se 48 V Valeo vyvinilo díky svým znalostem a zkušenostem se 48 V technologiemi určenými pro hybridní aplikace, v nichž je celosvětovým lídrem.
 
Tento prototyp znamená pro Valeo jakýsi bod zlomu, protože kromě baterie je to vůbec první vůz poháněný pouze vlastními komponentami. Až doposud totiž Valeo navrhovalo všechny komponenty potřebné pro pohon a hnací ústrojí, nikdy ale nezkonstruovalo samotný motor. Toto vozidlo je poháněné technologiemi, které skupině Valeo nabízejí zcela novou oblast podnikání a otevírají mu nové obchodní vyhlídky.