name | autoweek.cz

Volkswagen se v Evropě chová jinak než v USA

Volkswagen se v Evropě chová jinak než v USA

23.11.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen v USA nabídl majitelům vozů s turbodiesely 2,0 TDI vybavenými nelegálním software kompenzaci ve výši 1000 dolarů. V Evropě se s ničím podobným nepočítá. V USA tím ale problémy Volkswagenu nekončí. Nová aféra s motory V6 3,0 TDI je navíc vážnější, než se dosud zdálo.
Volkswagen oznámil, že se v Evropě ke svým zákazníkům zachová jinak než ve Spojených státech a Kanadě. V Evropě majitelům automobilů s motory TDI řady EA189 vybavenými nelegálním software nenabídne jako výraz dobré vůle odškodnění ve výši 1000 eur. V Evropě automobilka připravuje opatření zajišťující, aby majitelé těchto vozů byli v této nepříjemné situaci jen minimálně obtěžováni, až budou muset absolvovat návštěvu servisu v rámci svolávací akce. Se žádnou finanční kompenzací se ale nepočítá.
 
Podle Volkswagenu jen v USA byly kupujícím tyto vozy nabízeny jako „Čisté diesely“ (Clean Diesel), zatímco v Evropě byli kupující údajně aférou méně zatíženi. V Evropě bylo dodáno 8,5 milionu těchto vozidel, což by při americkém přístupu znamenalo vydat až 8,5 miliardy eur. Volkswagenu, Audi, Škodě a Seatu byla v Německu úřadem pro dopravu KBA nařízena svolávací akce, což v podstatě znamená, že stejnou svolávací akci musí vyhlásit ve všech 28 zemích EU.
 
Volkswagen přiznal použití software, umožňujícího změnu režimu motoru během měření emisí NOx, u 11 milionů vozidel značek Volkswagen, Audi, Škoda, Seat a Volkswagen Užitkové vozy. Z tohoto počtu bylo jen 482 000 vozů dodáno zákazníkům v Severní Americe. Pouze v USA ale bylo Volkswagenu skutečně prokázáno nelegální využití tohoto software. Tam byly majitelům těchto vozidel nabídnuty dvě platební karty - Visa karta s 500 dolary bez omezení a zákaznická karta využitelná u prodejců Volkswagenu v USA. Navíc mají následující tři roky k dispozici asistenční služby.
 
Ani tento vstřícný krok ale nebude pro Volkswagen znamenat vyřešení všech problémů. Představitelka kalifornské organizace pro životní prostředí CARB Mary Nicholsová po Volkswagenu požaduje, aby všechny dotčené vozy odkoupil zpět a vyřadil z provozu.
 
Nicholsová vedení Volkswagenu vytýká neochotu řešit skutečný problém, který z aféry vyplývá: „Zpočátku se snažili ten problém popírat. Pak si najali právníky a začali vydávat tisková prohlášení místo toho, aby začali pracovat na řešení. Mnohem víc se starají o to, jaké to vše bude mít vliv na hodnotu akcií, a projevují obavy, jak vše zapůsobí na jejich zákazníky, ale vůbec se nestarají o to, jaké škody způsobili životnímu prostředí. Stále čekáme, jak hodlají celý problém vyřešit.“
 
CARB už 19. srpna vyzval Volkswagen, aby začal řešit problém se softwarem, s jehož pomocí bylo manipulováno s výsledky měření emisí NOx. Volkswagen poté 3. září připustil, že tento problém existuje. Americká agentura pro životní prostředí EPA 18. září zveřejnila informace o tomto problému a teprve 22. září vedení koncernu Volkswagen pod hrozbou mnohamiliardové pokuty slíbilo vše řešit. Dolnosaský premiér Stephan Weil, který je členem dozorčí rady Volkswagenu, dokonce připustil, že vedení Volkswagenu o problémech s emisemi NOx v USA ví už déle než rok.
 
Volkswagen v USA přiznal použití nelegálního software u 482 000 vozů vybavených motory 2,0 TDI řady EA189. Nyní jej ale EPA a CARB obviňují, že stejným způsobem bylo manipulováno i s měřením emisí NOx také u motorů TDI V6 3,0. Volkswagen zpočátku uváděl, že se jedná o asi 10 000 motorů u nových modelů z let 2009 až 2015 a tvrdil, že v tomto případě software v běženém provozu nevypíná omezující režim připravený pro měření emisí jako u motorů 2,0 TDI.
 
Jenže nyní se ukazuje, že jde až o 85 000 aut dodávaných už od roku 2009 a kromě Volkswagenu a Audi se tyto motory používají i ve vozech Porsche. Podle Volkswagenu je v těchto motorech software jen upravující teplotní režim motoru, ale EPA tvrdí, že jde o změnu pracovního režimu, která zvyšuje účinnost systému zachycování NOx při měření emisí, zatímco v běžném provozu motory pracují v jiném režimu a tedy s mnohonásobně vyššími emisemi NOx.