name | autoweek.cz

Volvo pracuje na setrvačníku

Volvo pracuje na setrvačníku

09.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volvo dokončuje testy využití ukládání kinetické energie pomocí setrvačníku.

Švédská automobilka Volvo Cars dokončila test nové techniky ukládání kinetické energie pomocí setrvačníku, známé jako Flywheel KERS, při provozu na veřejných komunikacích. Volvo tvrdí, že zařízení je lehké, finančně dostupné, šetrné vůči životnímu prostředí a může poskytnout úsporu pohonných hmot až 25 %.

Setrvačník o průměru 20 cm je vyroben z kompozitu na bázi uhlíkových vláken a má hmotnost asi 6 kg. Točí se údajně ve vakuu, což snižuje ztráty způsobené třením.

Vicepresident skupiny Volvo pro konstrukci pohonných jednotek Derek Crabb uvedl, že výsledky ukazují, že tato technologie kombinovaná se čtyřválcovým přeplňovaným motorem může při stejných výkonnostních parametrech snížit spotřebu paliva až o 25 % ve srovnání s přeplňovaným šestiválcem.

Systém připevněný k zadní nápravě využívá energii při brzdění. Brzdná energie roztáčí setrvačník na otáčky 60 000/min. Kinetická energie se ze setrvačníku v případě potřeby při akceleraci převádí na zadní kola pomocí speciálně zkonstruovaného převodného ústrojí.

Volvo experiment uskutečnilo s vozem Volvo S60, jenž z klidu na 100 km/h akceleruje za 5,5 s. Při použití setrvačníku se tato doba podstatně zkrátila.

"Energie uchovaná pomocí setrvačníku stačí na pohon vozu po krátké období. To má zásadní vliv na spotřebu paliva," dodal Crabb. "Naše výpočty naznačují, že bude možné spalovací motor vypnout asi na polovinu doby jízdy podle oficiálního evropského jízdního cyklu pro měření spotřeby."

Dalším krokem po dokončení těchto úspěšných testů bude vyhodnocení, jak lze tuto techniku využít u příštích sériově vyráběných modelů.

Využití setrvačníku pro uchování kinetické energie získané při brzdění testuje Porsche v rámci společného projektu s týmem F1 Williams a konsorcium britských firem.