name | autoweek.cz

Nový Multivan už jen jako osobní MPV
14.01.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Volkswagen Užitkové vozy uvádí na český trh zcela nový Multivan. Jde o čistě osobní model, který není odvozen z užitkového vozu.
Volkswagen představil první Multivan v roce 1985 - tehdy byl odvozen ze třetí generace užitkového modelu Transporter (T3). Nyní přichází do prodeje pátá generace Multivanu a současně první, která nevychází z užitkové verze. Přesto se označuje jako T7. Bude se prodávat souběžně s užitkovými a odvozenými verzemi modernizované 6. generace Transporteru (T6.1). Moderní výraz mu dodávají standardně použité hlavní LED světlomety, za příplatek LED Matrix ID.light.
MQB: větší rozměry a nižší hmotnost
Nový Multivan je v podstatě mikrobus zařazený do kategorie MPV, tedy jako náhrada modelu Sharan. Volkswagen jej označuje jako Multi Utility Vehicle (MUV), tedy vozidlo, které zákazníkům nabízí mnoho možností využití. Jeho pohonné jednotky a elektronické systémy mohou poprvé těžit z nabídky komponent modulární platformy MQB, což otevírá prostor pro řadu technických inovací. Navíc použití platformy MQB umožnilo snížit hmotnost vozu proti generaci T6.1 o 200 kg. Multivan navíc dostal nově vyvinutou zadní nápravu s nezávislým zavěšením a rameny, což se významně projevuje na ovladatelnosti, jízdních vlastnostech a komfortu zejména na méně kvalitních silnicích.
Délka 498 cm slibuje obrovský prostor v interiéru a pro ty, kteří potřebují ještě víc je k dispozici prodloužená verze o délce 518 cm. Přitom s výškou 190 cm se vejde do většiny parkovacích areálů. Zavazadlový prostor může mít objem až 4053 l a vůz utáhne přívěs až 2000 kg.
Prostornost ale i variabilita
Namísto lavice jsou ve druhé řadě jednotlivá sedadla která lze pomocí kolejnicového systému variabilně uspořádat. Přitom jsou až o 25 % lehčí, takže se dají snadno i vyjmout. Vůz je standardně vybaven samočinnou převodovkou s řazením Shift-by-wire a elektrickou parkovací brzdou, takže mezi předními sedadly už není řadicí páka ani ruční brzda. Základní uspořádání je pětimístné, ale od uvedení na trh je Multivan k dispozici se šesti nebo až se sedmi samostatnými sedadly a multifunkčním stolkem.
Standardem je 10“ displej infotainmentu. Za příplatek se dodává i head-up displej. V interiéru jsou 4 USB porty. Praktická je odkládací vanička pro bezdrátové nabíjení mobilního telefonu. Služby „We Connect Plus“ jsou k dispozici zdarma po dobu až tří let a poté je lze za poplatek prodloužit. Pro náročné je v nabídce i špičkový audio systém Harman Kardon 840 W se 14 reproduktory.
Poprvé také plug-in hybrid
Na výběr jsou tři verze pohonu: dva zážehové motory buď 1,5 TSI o výkonu 100 kW (136 k) nebo 2,0 TSI/150 kW (204 k) a plug-in hybrid eHybrid s celkovým výkonem 160 kW (218 k) a akumulátorem o kapacitě 10,4 kWh, díky níž má elektrický dojezd 46 až 50 km (podle WLTP) a tedy právo na speciální SPZ EL se všemi výhodami, které z toho plynou. Plug-in hybridní pohon je klasický koncernový, kombinující motor 1,4 TSI s elektromotorem 85 kW. Turbodiesel 2,0 TDI s výkonem 110 kW(150 k) bude následovat od 11. týdne 2022. Všechny verze mají dvouspojkovou převodovku DSG. Mezi asistenční systémy patří i systém IQ.Travel Assist, představující semiautonomní řízení druhé úrovně.
Velké ambice
Zamýšlenou cílovou skupinou jsou aktivní lidé, kteří potřebují prostorný cestovní vůz a rodiny. Český dovozce předpokládá, že půjde jak o dosavadní majitele modelů Sharan a Multivan i jiných MPV hledající velké prostorné auto, ale rovněž o majitele velkých SUV, kteří při každodenním provozu s rodinou zjišťují, že vnější rozměry jejich vozů neposkytují odpovídající prostor a variabilitu v interiéru. Kromě soukromého využití rozšíří nový Multivan svůj podíl na trhu také jako vozidlo pro kyvadlovou dopravu díky své všestrannosti a interiéru připomínajícímu konferenční salonek. Modelu T6.1 u nás Volkswagen prodával 500 až 600 kusů. Nyní se budou obě verze prodávat souběžně, přičemž od nového Multivanu se očekává prodej 300 vozů ročně.
Nový Multivan se vyrábí v hlavním závodě Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru. Základní cena začíná na 1 202 103 Kč vč. DPH, eHybrid začíná od 1 436 897 Kč. Prodloužená verze Long přijde o cca 40 000 Kč dráž.
Nový Multivan dostane variantu s pohonem všech kol 4Motion, ale až v roce 2024. Modelová řada T6.1 včetně osobních verzí a rekreační varianty California bude i nadále v prodeji. Už počátkem března Volkswagen Užitkové vozy představí plně elektricky poháněný mikrobus ID.Buzz.
MQB: větší rozměry a nižší hmotnost
Nový Multivan je v podstatě mikrobus zařazený do kategorie MPV, tedy jako náhrada modelu Sharan. Volkswagen jej označuje jako Multi Utility Vehicle (MUV), tedy vozidlo, které zákazníkům nabízí mnoho možností využití. Jeho pohonné jednotky a elektronické systémy mohou poprvé těžit z nabídky komponent modulární platformy MQB, což otevírá prostor pro řadu technických inovací. Navíc použití platformy MQB umožnilo snížit hmotnost vozu proti generaci T6.1 o 200 kg. Multivan navíc dostal nově vyvinutou zadní nápravu s nezávislým zavěšením a rameny, což se významně projevuje na ovladatelnosti, jízdních vlastnostech a komfortu zejména na méně kvalitních silnicích.
Délka 498 cm slibuje obrovský prostor v interiéru a pro ty, kteří potřebují ještě víc je k dispozici prodloužená verze o délce 518 cm. Přitom s výškou 190 cm se vejde do většiny parkovacích areálů. Zavazadlový prostor může mít objem až 4053 l a vůz utáhne přívěs až 2000 kg.
Multivan | Multivan Long | Multivan 6.1 | |
délka | 4973 mm | 5173 mm | 4904 mm |
rozvor náprav | 3120 mm | 3120 mm | 3000 mm |
šířka bez zrcátek | 1941 mm | 1941 mm | 1904 mm |
výška | 1903 mm | 1903 mm | 1970 mm |
Prostornost ale i variabilita
Namísto lavice jsou ve druhé řadě jednotlivá sedadla která lze pomocí kolejnicového systému variabilně uspořádat. Přitom jsou až o 25 % lehčí, takže se dají snadno i vyjmout. Vůz je standardně vybaven samočinnou převodovkou s řazením Shift-by-wire a elektrickou parkovací brzdou, takže mezi předními sedadly už není řadicí páka ani ruční brzda. Základní uspořádání je pětimístné, ale od uvedení na trh je Multivan k dispozici se šesti nebo až se sedmi samostatnými sedadly a multifunkčním stolkem.
Standardem je 10“ displej infotainmentu. Za příplatek se dodává i head-up displej. V interiéru jsou 4 USB porty. Praktická je odkládací vanička pro bezdrátové nabíjení mobilního telefonu. Služby „We Connect Plus“ jsou k dispozici zdarma po dobu až tří let a poté je lze za poplatek prodloužit. Pro náročné je v nabídce i špičkový audio systém Harman Kardon 840 W se 14 reproduktory.
Poprvé také plug-in hybrid
Na výběr jsou tři verze pohonu: dva zážehové motory buď 1,5 TSI o výkonu 100 kW (136 k) nebo 2,0 TSI/150 kW (204 k) a plug-in hybrid eHybrid s celkovým výkonem 160 kW (218 k) a akumulátorem o kapacitě 10,4 kWh, díky níž má elektrický dojezd 46 až 50 km (podle WLTP) a tedy právo na speciální SPZ EL se všemi výhodami, které z toho plynou. Plug-in hybridní pohon je klasický koncernový, kombinující motor 1,4 TSI s elektromotorem 85 kW. Turbodiesel 2,0 TDI s výkonem 110 kW(150 k) bude následovat od 11. týdne 2022. Všechny verze mají dvouspojkovou převodovku DSG. Mezi asistenční systémy patří i systém IQ.Travel Assist, představující semiautonomní řízení druhé úrovně.
Velké ambice
Zamýšlenou cílovou skupinou jsou aktivní lidé, kteří potřebují prostorný cestovní vůz a rodiny. Český dovozce předpokládá, že půjde jak o dosavadní majitele modelů Sharan a Multivan i jiných MPV hledající velké prostorné auto, ale rovněž o majitele velkých SUV, kteří při každodenním provozu s rodinou zjišťují, že vnější rozměry jejich vozů neposkytují odpovídající prostor a variabilitu v interiéru. Kromě soukromého využití rozšíří nový Multivan svůj podíl na trhu také jako vozidlo pro kyvadlovou dopravu díky své všestrannosti a interiéru připomínajícímu konferenční salonek. Modelu T6.1 u nás Volkswagen prodával 500 až 600 kusů. Nyní se budou obě verze prodávat souběžně, přičemž od nového Multivanu se očekává prodej 300 vozů ročně.
Nový Multivan se vyrábí v hlavním závodě Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru. Základní cena začíná na 1 202 103 Kč vč. DPH, eHybrid začíná od 1 436 897 Kč. Prodloužená verze Long přijde o cca 40 000 Kč dráž.
Nový Multivan dostane variantu s pohonem všech kol 4Motion, ale až v roce 2024. Modelová řada T6.1 včetně osobních verzí a rekreační varianty California bude i nadále v prodeji. Už počátkem března Volkswagen Užitkové vozy představí plně elektricky poháněný mikrobus ID.Buzz.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz