name | autoweek.cz

Dacia Logan - nová podoba, osvědčené přednosti

Dacia Logan - nová podoba, osvědčené přednosti

24.02.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nový generální ředitel Renaultu ČR Eric Basset pokračuje v útoku na český trh. V rekreačním komplexu Park Holiday v Benicích uvedl na český trh další ze série letošních novinek. Tentokrát šlo o nový vůz Dacia Logan s pozoruhodnou cenovou nabídkou.

Projekt automobilu za 5000 eur, vytvořený Louisem Schweitzerem pro rumunskou automobilku Dacia, přinesl mimořádný úspěch. V roce 2004, v době uvedení první generace Dacie Logan na trh, nikdo nemohl očekávat, že se toto auto setká s takovým zájmem kupujících nejen v zemích s rozvíjející se ekonomikou, pro něž byl stvořen, ale dokonce i v západní Evropě, kde se u něj oceňuje pragmatičnost jeho koncepce. Loganu se za osm let ve 36 zemích prodalo více než 2 miliony kusů.

Strategickým cílem při vzniku tohoto vozu bylo poskytnout kupujícím s omezenými prostředky racionální náhradu za ojetý automobil, prostorný, robustní, s moderní technikou a spolehlivý. Automobil s cenou ojetého ale s veškerými garancemi a dostupným servisem i náhradními díly.

S rostoucí krizí v Evropě se okruh zákazníků Dacie rozšiřuje. Stále více kupujících oceňuje filosofii značky platit jen za to, co skutečně potřebují, a nechtějí podléhat tlaku automobilek vnucujících jim neustále nové technologie. Pozoruhodné na tom je, že Dacia je vysoce zisková a svými příjmy pomáhá eliminovat ztráty Renaultu na západoevropských trzích. Výkonný šéf Renaultu Carlos Tavares dokonce otevřeně říká: "Dacia je skutečně dojnou krávou společnosti." Přitom Dacia nikdy nemusela přikročit k prodeji úplně nejlevnější verze s cenou 5000 eur. Nikdy neklesla pod hladinu 5900 eur a v západní Evropě se nejlevnější verze nabízí za 7500 eur.

Dacia sice pracuje s nízkou marží pro prodejce, ale současně náklady na vybudování prodejního místa v rámci showroomů Renaultu jsou minimální. K tomu se přidávají nízké výrobní náklady s třetinovým platem v Rumunsku proti Francii (a desetinovým v Maroku).

V České republice Dacia od roku 2004 prodala 24 807 vozů, z čehož 6200 kusů představoval model Logan. Zájem o tento sedan ale s příchodem kombivanu Logan MCV a hatchbacku Sandero rychle klesal, takže nakonec z nabídky značky na českém trhu vypadl. Nemalý vliv na tom měl nepochybně i velký zájem o malý sedan Renault Thalia. Nyní se Logan v nové podobě vrací s velkými ambicemi. Od zahájení prodeje v březnu by se mělo dodávat měsíčně okolo 100 vozů.

Eric Basset pro Dacii stanovil vysoké cíle. Chce rumunskou značku dostat do desítky nejprodávanějších na českém trhu s podílem 3 % na trhu. Znamená to v roce 2013 prodat okolo 5000 vozů Dacia. Eric Basset ujišťuje, že prodejní výsledky značky Dacia budou v letošním roce opravdu velkým překvapením.

K dosažení prodejních cílů chce Eric Basset rozšiřovat prodejní síť vozů Dacia. Nejnovějším přírůstkem se straně prodejna v Přerově a v krátké době poté budou následovat prodejní místa v Karlových Varech a Jindřichově Hradci. Během letošního roku by se měla otevírat  průměru jedna prodejna za měsíc, takže do konce roku by Dacia měla mít 50 prodejních míst.

Souběžně s tím budou přicházet i další nové vozy. Už v červnu to bude Sandero kombi a koncem roku významná premiéra v podobě modelu Dokker, což je levnější ekvivalent modelu Renault Kangoo.

Pro Logan se nabízí jednoduchá volba ceny vycházející ze stejné logiky jako u hatchbacku Sandero. Základní cena za vůz s motorem 1,2 16V vybavený ESC, posilovačem řízení a čtyřmi airbagy, činí 159 900 Kč. Je tedy zcela shodná jako u stejné verze modelu Sandero. Zákazník si tedy může zvolit jen podle své potřeby typu karoserie. Ještě pozoruhodnější je ale základní cena verze Arctica, zahrnující v podstatě vše co se dá od dobře vybaveného vozu očekávat (klimatizace, rádio s Bluetooth a USB, počítač, elektricky ovládaná okna i vnější zrcátka). Ta přijde na 194 900 Kč.

Důležitým argumentem pro Dacii je navíc tříletá garance (resp.na 100 000 km) a transparentnost nákladů na servis. Po první tři roky je pro vozy se zážehovým motorem stanovena paušální cena za základní údržbu 2280 Kč/za rok, pro turbodiesel je to 2880 Kč/rok. Za prvních pět let vlastnictví vozu jsou náklady na údržbu opět v garantované výši - např. pro motor 0,9 TCe to je celkem 14 820 Kč. Stejně jako u Sandera má zákazník možnost získat za rozumnou cenu prodlouženou záruku až na 60 nebo 72 měsíců.

Nový Logan přichází se vzhledem odpovídajícím nové identitě značky. Působí moderněji než dosud, nicméně zůstal zachován důraz na jednoduchosti bez jediného nadbytečného ohybu nebo prolisu na karoserii, který by zdražoval výrobu. Přední část vozu - až ke středovým sloupkům - je zcela shodná s modelem Sandero.

Logan i nadále používá osvědčenou platformu M0, shodnou se Sanderem. Jen v roce 2012 se vozů s touto platformou prodalo po světě 950 000 kusů.  Rozvor se ale u nového Loganu prodloužil o 44 mm na 2634 mm a délka vzrostla na 4347 mm, což vytvořilo větší prostor v interiéru.

Přístrojová deska je vybavena zcela novými přístroji. Ovládací prvky jsou snadněji ovladatelné a lépe přístupné. Zlepšila se izolace a tlumení, což přineslo snížení hlučnosti v interiéru. Objem zavazadlového prostoru je 510 l a lze jej zvětšit sklopením opěradel asymetricky dělaných zadních sedadel.

Také Logan ale jde s dobou a přináší nové prvky komfortní výbavy, ovšem opět v duchu osvědčené filosofie se solidní kvalitou za bezkonkurenčně nízkou cenu. Příkladem je především informační systém Media NAV, zahrnující i navigaci, jehož jednoduché ovládání prostřednictvím dotykové obrazovky a dostupnou cenu (5800 Kč) ocenila porota AutoBest udělením ceny SmartBest 2012.

V nabídce pohonných jednotek je osvědčený zážehový čtyřválec 1,2 l, nový přeplňovaný tříválec 0,9 l TCe 90 a turbodiesel 1,5 dCi o 66 kW (90 k). Výkonnější verze se nenabízí, protože o ni ani dříve u tohoto modelu nebyl zájem. Logan přichází do prodeje i s verzí umožňující provoz na LPG. Novinkou je možnost volby režimu Eco, snižujícímu úpravou managementu motoru, chodu plynového pedálu a ventilace, spotřebu až o 10 %.