name | autoweek.cz

Megafúze narazila na Evropskou komisi

Megafúze narazila na Evropskou komisi

18.06.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Dohodnutá fúze skupiny PSA a koncernu Fiat Chrysler Automobiles získalo zelenou ve Spojených státech, Číně, Japonsku a Rusku. Evropská komise ovšem vyjádřila znepokojení, že spojení Fiatu a PSA může v Evropské unii narušit konkurenci výší podílu v segmentu lehkých užitkových vozidel.
Antimonopolní orgány EU při zahájení čtyřměsíční prošetřování dohody mezi společností Fiat Chrysler (FCA) a skupinou PSA o plánované fúzi oznámily, že jejich spojení může poškodit hospodářskou soutěž v segmentu lehkých užitkových vozidel do 3,5 t ve 14 zemích EU, včetně České republiky, a ve Velké Británii.
 
Obě společnosti chtějí vytvořit čtvrtou největší automobilku na světě, což jim pomůže vyrovnat se se poklesem poptávky po nových automobilech a umožní sdílet náklady na výrobu nízkoemisních vozidel, která splní přísnější předpisy EU.
 
Tato dohoda spojí pod jednou střechou značky Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Lancia, Maserati, Jeep, Dodge, Chrysler a Ram na jedné straně a Peugeot, Citroën, DS Automobiles a Opel na straně druhé.
 
Evropská komise uvedla, že se obává příliš vysokého podílu fúzované společnosti na trhu malých užitkových vozidel. „V mnoha zemích jsou společnosti PSA nebo FCA již lídry na trhu s lehkými užitkovými vozidly a sloučením by se z trhu odstranil jeden z hlavních konkurentů,“ uvedla vicepresidentka EU Margrethe Vestagerová.
 
„Dodávky používané pro podnikání jsou důležité pro jednotlivce, středně velké firmy i velké společnosti, pokud chtějí zákazníkům dodávat své zboží nebo služby. Fiat a Peugeot mají silnou pozici na trhu. Pečlivě přezkoumáme, zda by navrhovaná transakce měla negativní dopad na hospodářskou soutěž na těchto trzích. Naším cílem je zdravá konkurence,“ uvedla Vestagerová.
 
Evropská komise konstatovala, že dohoda by mohla omezit hospodářskou soutěž v Belgii, České republice, Francii, Chorvatsku, Itálii, Litvě, Lucembursku, Maďarsku, Polsku, Portugalsku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Španělsku a ve Velké Británii a stanovila si termín 22 října pro přijetí rozhodnutí. Tím nabourává plán obou společností uzavřít dohodu do konce prvního čtvrtletí roku 2021.
 
„Během pokračujícího procesu budeme o pokroku našich jednání prostřednictvím našich mezipodnikových projektových týmů podrobně informovat Evropskou komisi a další orgány EU o podstatných výhodách navrhované fúze pro naše zákazníky, evropský průmysl a každou ze společností společnost,“ uvedli oba partneři ve společném prohlášení. Obě společnosti už během předběžného jednání odmítly nabídnout na prodej některé své prodejce aby tím zmírnili obavy protimonopolních orgánů EU.
 
Fiat Chrysler a PSA v loňském roce společně prodaly 8,7 milionu vozidel, dosáhly obrat 170 miliard eur a zaměstnávaly přibližně 400 000 lidí. V loňském roce vykázaly větší objem prodeje pouze Volkswagen AG, Toyota a francouzsko-japonská aliance Renault-Nissan-Mitsubishi (tyto tři společnosti ovšem navzdory spolupráci zůstávají nezávislé).