name | autoweek.cz

Nový Multivan už jen jako osobní MPV

Nový Multivan už jen jako osobní MPV

14.01.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Volkswagen Užitkové vozy uvádí na český trh zcela nový Multivan. Jde o čistě osobní model, který není odvozen z užitkového vozu.
Volkswagen představil první Multivan v roce 1985 - tehdy byl odvozen ze třetí generace užitkového modelu Transporter (T3). Nyní přichází do prodeje pátá generace Multivanu a současně první, která nevychází z užitkové verze. Přesto se označuje jako T7. Bude se prodávat souběžně s užitkovými a odvozenými verzemi modernizované 6. generace Transporteru (T6.1). Moderní výraz mu dodávají standardně použité hlavní LED světlomety, za příplatek LED Matrix ID.light.
 
MQB: větší rozměry a nižší hmotnost
Nový Multivan je v podstatě mikrobus zařazený do kategorie MPV, tedy jako náhrada modelu Sharan. Volkswagen jej označuje jako Multi Utility Vehicle (MUV), tedy vozidlo, které zákazníkům nabízí mnoho možností využití. Jeho pohonné jednotky a elektronické systémy mohou poprvé těžit z nabídky komponent modulární platformy MQB, což otevírá prostor pro řadu technických inovací. Navíc použití platformy MQB umožnilo snížit hmotnost vozu proti generaci T6.1 o 200 kg. Multivan navíc dostal nově vyvinutou zadní nápravu s nezávislým zavěšením a rameny, což se významně projevuje na ovladatelnosti, jízdních vlastnostech a komfortu zejména na méně kvalitních silnicích.
 
Délka 498 cm slibuje obrovský prostor v interiéru a pro ty, kteří potřebují ještě víc je k dispozici prodloužená verze o délce 518 cm. Přitom s výškou 190 cm se vejde do většiny parkovacích areálů. Zavazadlový prostor může mít objem až 4053 l a vůz utáhne přívěs až 2000 kg.
 
  Multivan Multivan Long Multivan 6.1
délka 4973 mm 5173 mm 4904 mm
rozvor náprav 3120 mm 3120 mm 3000 mm
šířka bez zrcátek 1941 mm 1941 mm 1904 mm
výška 1903 mm 1903 mm 1970 mm
 
Prostornost ale i variabilita
Namísto lavice jsou ve druhé řadě jednotlivá sedadla která lze pomocí kolejnicového systému variabilně uspořádat. Přitom jsou až o 25 % lehčí, takže se dají snadno i vyjmout. Vůz je standardně vybaven samočinnou převodovkou s řazením Shift-by-wire a elektrickou parkovací brzdou, takže mezi předními sedadly už není řadicí páka ani ruční brzda. Základní uspořádání je pětimístné, ale od uvedení na trh je Multivan k dispozici se šesti nebo až se sedmi samostatnými sedadly a multifunkčním stolkem.
 
Standardem je 10“ displej infotainmentu. Za příplatek se dodává i head-up displej. V interiéru jsou 4 USB porty. Praktická je odkládací vanička pro bezdrátové nabíjení mobilního telefonu. Služby „We Connect Plus“ jsou k dispozici zdarma po dobu až tří let a poté je lze za poplatek prodloužit. Pro náročné je v nabídce i špičkový audio systém Harman Kardon 840 W se 14 reproduktory.
 
Poprvé také plug-in hybrid
Na výběr jsou tři verze pohonu: dva zážehové motory buď 1,5 TSI o výkonu 100 kW (136 k) nebo 2,0 TSI/150 kW (204 k) a plug-in hybrid eHybrid s celkovým výkonem 160 kW (218 k) a akumulátorem o kapacitě 10,4 kWh, díky níž má elektrický dojezd 46 až 50 km (podle WLTP) a tedy právo na speciální SPZ EL se všemi výhodami, které z toho plynou. Plug-in hybridní pohon je klasický koncernový, kombinující motor 1,4 TSI s elektromotorem 85 kW. Turbodiesel 2,0 TDI s výkonem 110 kW(150 k) bude následovat od 11. týdne 2022. Všechny verze mají dvouspojkovou převodovku DSG. Mezi asistenční systémy patří i systém IQ.Travel Assist, představující semiautonomní řízení druhé úrovně.
 
Velké ambice
Zamýšlenou cílovou skupinou jsou aktivní lidé, kteří potřebují prostorný cestovní vůz a rodiny. Český dovozce předpokládá, že půjde jak o dosavadní majitele modelů Sharan a Multivan i jiných MPV hledající velké prostorné auto, ale rovněž o majitele velkých SUV, kteří při každodenním provozu s rodinou zjišťují, že vnější rozměry jejich vozů neposkytují odpovídající prostor a variabilitu v interiéru. Kromě soukromého využití rozšíří nový Multivan svůj podíl na trhu také jako vozidlo pro kyvadlovou dopravu díky své všestrannosti a interiéru připomínajícímu konferenční salonek. Modelu T6.1 u nás Volkswagen prodával 500 až 600 kusů. Nyní se budou obě verze prodávat souběžně, přičemž od nového Multivanu se očekává prodej 300 vozů ročně.
 
Nový Multivan se vyrábí v hlavním závodě Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru. Základní cena začíná na 1 202 103 Kč vč. DPH, eHybrid začíná od 1 436 897 Kč. Prodloužená verze Long přijde o cca 40 000 Kč dráž.
 
Nový Multivan dostane variantu s pohonem všech kol 4Motion, ale až v roce 2024. Modelová řada T6.1 včetně osobních verzí a rekreační varianty California bude i nadále v prodeji. Už počátkem března Volkswagen Užitkové vozy představí plně elektricky poháněný mikrobus ID.Buzz.