name | autoweek.cz

Škoda Fabia RS Rally2 - pokračování úspěšného příběhu

Škoda Fabia RS Rally2 - pokračování úspěšného příběhu

15.06.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nástupce modelu Fabia Rally2 evo vychází z modelu Fabia čtvrté generace. Má nový motor a mnoho dalších vylepšení.
Škoda Motorsport představuje nový vůz Škoda Fabia RS Rally2. Nástupce úspěšného vozu Fabia Rally2 evo vychází ze čtvrté generace modelu Fabia. Nová Škoda Fabia RS Rally2 je zcela nově vyvinutý soutěžní vůz kategorie Rally2. Těží z nejlepší aerodynamiky ve své třídě a vysoké tuhosti karoserie sériového modelu. Škoda Motorsport pro nový vůz vyvinula nový motor, vylepšila ovládání, pohonné ústrojí a elektroniku a zvýšila bezpečnost jezdce a spolujezdce.
 
Rozsáhlé testování na asfaltu, šotolině i ledu za rozmanitých povětrnostních podmínek přineslo potřebné vyladění, aby nová Fabia RS Rally2 mohla úspěšně bojovat o vítězství a tituly v rukou zákaznických týmů.
 
Podvozek
Podvozek odvozený od současného sériového modelu Fabia umožnil inženýrům dále zlepšit jízdní vlastnosti. Fabia RS Rally2 těží zejména z prodlouženého rozvoru čtvrté generace modelu Fabia. Díky němu je vůz klidnější a záď stabilnější. V porovnání s vozem Škoda Fabia Rally2 se změnilo umístění nádrže paliva. V motorovém prostoru mohli inženýři využít větší prostor mezi podélnými nosníky.
 
Škoda Motorsport využila své zkušenosti s úspěšným předchozím modelem. Na obou nápravách jsou použity vzpěry MacPherson, které lépe snášejí extrémní zatížení. Byl prodloužen zdvih tlumičů a snížilo se tření v tlumičích. Zavěšení náprav MacPherson je také pevnější. Na základě prodlouženého rozvoru konstruktéři navrhli novou kinematiku podvozku a zvýšili odolnost komponent. Zlepšila se rovněž funkčnost diferenciálu a zvýšila se účinnost převodovky při řazení.
 
Brzdové kotouče se mohou zahřát na více než 700 °C. Brzdové kotouče mají vnitřní chlazení. Kromě toho byl vyvinut systém chlazení brzd, který byl optimalizován pro asfalt i šotolinu. Pro použití na asfaltu mají brzdové kotouče průměr 355 mm vpředu a 300 mm vzadu. Zde jsou povinná 18“ kola s rozměrem ráfku 8“×18“. Brzdy pro šotolinu mají vpředu i vzadu průměr 300 mm. Na těchto tratích jsou povinná 15“ kola s rozměrem ráfku 7“×15“.
 
Speciální palivová nádrž podle předpisů Mezinárodní automobilové federace FIA je vyrobena z nárazuvzdorné pryže. Má objem 82,5 l a je naplněna speciální pěnou, která zabraňuje úniku paliva. Nádrž je ve spodní části chráněna krytem z karbon-kevlarového kompozitu a absorpční vrstvou.
 
Inženýři Škoda Motorsport vyvinuli ochrannou klec, která se skládá z celkem 35,8 m trubek z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli. Ochranná klec se přivaří k podvozku během stavby karoserie a teprve poté se k ní připevní boční panely a střecha.
 
Fabia RS Rally2 je vybavena zvětšeným hlavním displejem, který umožňuje intuitivní ovládání během soutěží. V interiéru je také nový centrální ovládací panel s dotykovou obrazovkou a integrovaným ovládáním interkomu. Jezdec má přístup k mnoha funkcím přímo pomocí tlačítek na volantu.
 
Nový motor a palivo
Předpisy FIA vyžadují pro kategorii Rally2 přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru, který vychází ze sériového motoru. Škoda Motorsport vyvinula nový přeplňovaný čtyřválec 1,6 l, který vychází z motoru 2,0 TSI řady EA888, které jsou mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Motor má výkon 214 kW (289 k). Maximální točivý moment 430 N.m je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím sekvenční pětistupňové převodovky a dvou diferenciálů.
 
Ve srovnání s motorem vozu Fabia Rally2 evo má vylepšený proces spalování díky nově tvarovaným sacím a výfukovým kanálům, vylepšeným pístům, válcům, variabilnímu časování ventilů a zcela přepracovanému systému mazání. Kromě toho je optimalizovaný výfukový systém s novým turbodmychadlem, nový mezichladič, přepracovaný chladicí okruh s vyšším chladicím výkonem a nový software pro řízení motoru. Technické předpisy vyžadují restriktor sání o průměru 32 mm.
 
Benzin používaný při FIA Mistrovství světa v rallye (WRC) v sezóně 2022 je 100% udržitelný z vysoce čistých obnovitelných složek. Skládá se z biopaliva, která se získává z biologického odpadu, a syntetického e-paliva. Vyrábí se s využitím obnovitelných zdrojů energie elektrolýzou ze „zeleného“ vodíku a CO2 získaného ze vzduchu a z průmyslových procesů. Z těchto složek se v laboratoři míchá 100% obnovitelný benzin bez fosilních složek.
 
Sekvenční pětistupňová převodovka, speciálně navržená pro rallye, umožňuje měnit rychlostní stupně v řádu milisekund pomocí řadicí páky bez použití spojky. Manuální spojka se používá pouze při rozjezdu, parkování nebo pomalé jízdě. Pro co nejlepší zrychlení na úzkých a klikatých rychlostních zkouškách má Fabia RS Rally2 relativně krátké převodové poměry. I tak ale dosahuje dostatečné maximální rychlosti 200 km/h.
 
Technické předpisy FIA zakazují jakoukoliv elektronickou asistenci pro zlepšení trakce. U pohonu všech kol jsou povoleny pouze mechanické uzávěrky diferenciálů na přední a zadní nápravě, použití mezinápravových diferenciálů s uzávěrkou je zakázáno. Novinkou je hydraulicky ovládaná mezinápravová spojka, která přichází ke slovu při zatažení ruční brzdy.
 
Z mnoha senzorů instalovaných v sériovém voze se v soutěžní verzi používají jen snímače pro řízení motoru a pro zobrazení tlaku v brzdách, polohy volantu a stavu paliva. Tyto senzory slouží výhradně k informování posádky. Pouze řídicí jednotka motoru využívá údaje ze snímačů motoru k optimalizaci fungování během provozu ve všech jízdních režimech a za různých povětrnostních podmínek.
 
Aerodynamika
Sériová Fabia má nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své třídě. Toho využili odborníci ze Škoda Motorsportu při vývoji mimořádně účinného aerodynamického kitu. Díky precizní práci se zaměřením na detaily se podařilo téměř zdvojnásobit hodnotu přítlaku ve srovnání s úspěšnou předchůdkyní.
 
Použití aktivních aerodynamických prvků, např. aktivních žaluzií chladiče, je zakázáno pravidly. Air Curtains v předních náraznících sériové Fabie, které vedou proud vzduchu štěrbinou na straně nárazníku a usměrňují proudění vzduchu kolem předních kol a boku karoserie, byly použity i v soutěžním voze. Ve spojení s novými bočními prahy, které zabraňují pronikání vzduchu pod vozidlo, zvyšují hodnotu přítlaku. Použitím předního splitteru, umístěného pod celou šířkou přídě, je zajištěna optimální aerodynamická účinnost přední části. Splitter také snižuje množství vzduchu proudícího pod vozidlo a zvyšuje jeho rychlost. Výsledkem je nižší tlak pod vozidlem a tím zvýšený přítlak.
 
Speciálně pro vůz Fabia RS Rally2 byly vyvinuty četné aerodynamické komponenty. Vedle širších předních a zadních blatníků zvyšuje přítlak také nově vyvinuté zadní křídlo. V zadní části křídla je malý lem, tzv. Gurneyho lišta sloužící jako odtrhová hrana a zlepšující přítlak. Proudění vzduchu nad střechou je optimalizováno centrálně umístěným tzv. scoopem nad čelním sklem.
 
Světové tituly a úspěchy v řadě
Škoda Fabia na bázi třetí generace modelu patří k nejúspěšnějším vozům pro rallye na světě. V letech 2015 až 2022 dominovala v kategorii WRC2 po celém světě pod jmény Fabia Rally2 a Fabia Rally2 evo. S více než 450 exempláři Škoda Motorsport dosáhla do dubna 2022 1710 vítězství.
 
Tovární jezdci značky Škoda Esapekka Lappi (2016), Pontus Tidemand (2017), Jan Kopecký (2018), Kalle Rovanperä (2019) a jezdci zákaznického týmu Škoda Pierre-Louis Loubet (2019) a Andreas Mikkelsen (2021) získali v tomto období šest titulů mistra světa v kategoriích WRC2 a WRC2 Pro. Týmový titul získal pětkrát tovární tým z Mladé Boleslavi a jednou zákaznický Toksport WRT.
 
Na evropské úrovni Škoda Motorsport a zákaznické týmy získaly od roku 2015 přes 20 titulů, včetně vítězství Andrease Mikkelsena (2021) a Chrise Ingrama (2019) v hlavní kategorii mistrovství Evropy.
 
Zákaznický sportovní program Škoda Motorsport
Vynikající služby zákazníkům a vysoká spolehlivost vozidel jsou nejdůležitějšími faktory úspěchu zákaznického programu. V rámci FIA mistrovství světa a některých soutěžích FIA mistrovství Evropy (ERC) mají týmy možnost využít podpůrný kamion Škoda Motorsport, který jim nabízí celou řadu náhradních dílů. Zákaznický sportovní program Škoda Motorsport existuje již 13 let. Vůz Fabia S2000 z roku 2009 byl už vyvíjen i s ohledem na omezené rozpočty zákaznických týmů. Začala tím éra úspěšného obchodního modelu dodávek výkonného soutěžního speciálu množství soukromníků.
 
Po úspěších s továrním týmem se Škoda Motorsport od počátku sezony 2020 soustřeďuje na sportovní program pro zákazníky s komplexními službami. Nabídka zahrnuje dodávky náhradních dílů a revizní práce na motorech, převodovkách nebo podvozku. Týmům se při soutěžích nabízí technická podpora i přímo na místě. Pokud o to týmy požádají, mohou dostat návrhy nastavení pro nadcházející rallye, technické bulletiny nebo pro ně může být zajištěno školení pro inženýry a mechaniky.