name | autoweek.cz

Zemětřesení ve vedení Fordu (aktualizováno)

Zemětřesení ve vedení Fordu (aktualizováno)

23.05.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V důsledku poklesu prodeje vedení Ford Motor vyhodilo předsedu představenstva Marka Fieldse. Výkonným šéfem a předsedou představenstva Fordu se místo něho stane James Hackett, dosavadní president Ford Smart Mobility. Současně v Dearbornu dochází k dalším organizačním změnám.
Společnost Ford Motor nevídaně rychlým a radikálním způsobem reaguje na rychlé změny v auto-mobilním sektoru. V Dearbornu Ford Motor vytváří novou strukturu vedení se třemi novými výkonnými představiteli. Na poměry Fordu neobvykle rychle realizovaná změna je důsledkem rostoucího tlaku ze strany velkých i malých investorů. Hodnota akcií Ford Motor od července 2014, kdy Mark Fields vystřídal ve vedení společnosti Alana Mulallyho, klesla o 40 %, přičemž jen letos došlo k poklesu o 10 %.
 
Tlak investorů
Americký trh letos vykazuje známky ochlazení a finanční výsledky Fordu jsou v posledním období velmi špatné. To vyvolalo rostoucí pochyby o strategii současného vedení společnosti. Zákulisně se v posledních měsících objevovaly zprávy z vedení Fordu, že pod Fieldsovým vedením automobilka nereaguje dostatečně rychle na dění na trhu, nedokáže maximalizovat možnosti růstu a návratnosti kapitálu. To investory vedlo k pochybám nad tím, zda více než století stará automobilka skutečně dokáže naplnit svůj cíl proměnit se ve společnost dodávající auto-mobilitu.
 
Investoři dávají vedení Fordu za vzor jeho místního rivala General Motors. To pod vedením Mary Barraové agresivně proměnilo své zastoupení na světových trzích, když opustilo takové trhy, jako jsou Rusko a Indie, ukončilo výrobu v Austrálii a Indonésii a prodalo své evropské aktivity francouzské PSA Groupe. Naopak Fields na vývoj na světových trzích reaguje velmi pomalu, takže mimo jiné nedokázal ukončit produkci v Indii a stále neukončil ztrátový prodej malých aut ve Spojených státech.
 
Nová struktura nejvyššího vedení má být schopna rychleji reagovat. Rozhodnutí vyhodit Marka Fieldse padlo na jednání vedení společnosti v pátek a poté mu to sdělil Bill Ford. Skutečnost, že se Ford zbavuje svého nejvyššího výkonného představitele po méně než třech letech ve funkci, naznačuje, že situace je skutečně kritická.
 
Nové tváře ve vedení
Novým generálním ředitelem byl jmenován Jim Hackett (62), který přišel k Fordu z místa generálního ředitele společnosti Steelcase do funkce ředitele a od roku 2013 byl členem představenstva. V březnu 2016 byl jmenován do funkce presidenta nově vytvořené pobočky Ford Smat Mobility. Na tomto postu jej nahradí Marcy Klevornová (57), od letošního ledna vicepresidentka pro informační technologie a ředitelka pro techniku. Klevornová se stala výkonnou vicepresidentkou a presidentkou pro mobilitu. Jí bude podřízen i nově jmenovaný šéf pro zpracování dat a analýzy Paul Ballew (52).
 
Jim Farley (54), který je od ledna 2015 šéf Ford of Europe a aktivit Fordu pro Střední východ a Afriku, se stal vicepresidentem pro globální trhy a šéfem společnost Lincoln Motor.
 
Joe Hinrichs (50), který od prosince 2012 stojí v čele aktivit pro celou Ameriku, bude řídit globální vývoj modelů, výrobu, jednání s odbory, nákup a záležitosti spojené s životním prostředím a bezpečností. Jeho novou funkcí je president pro globální činnost.
 
Šéf komunikace Ford of Europe a posléze i v asijsko-pacifickém regionu Mark Truby (47) se vrací do Dearbornu, kde se stane vicepresidentem pro komunikaci, kde vystřídá Raye Daye.
 
Nástupce spasitele Mullalyho
Ford Motor v roce 2006 do svého vedení angažoval bývalého šéfa Boeingu Alana Mullalyho. Ten zachránil skomírající společnost tím, že jí naordinoval soustředit se na své klíčové činnosti, tedy výrobu aut a pick-upů. To se mu podařilo. Ford se stal ziskovým a jako jediná americká automobilka prošel hospodářskou krizí aniž by zbankrotoval a potřeboval pomoc státu.
 
Mark Fields (56) působil 28 let jako manažer ve vedení Fordu, odkud byl na čas i vyslán do vedení Mazdy. V roce 2014 dostal za úkol udržet Mullalym získané postavení a současně otevřít prostor pro příchod nových technologií spojovaných s elektromobilitou, autonomním řízením a službami mobility. Fields investoval několik miliard do vývoje autonomních vozidel a experimentů se sdílením vozidel. Pod jeho vedení také přešel nejprodávanější americký automobil Ford F-150 na hliníkovou nosnou strukturu.

Jenže hospodářské výsledky společnosti se začaly zhoršovat a k tomu se přidal pokles severoamerického trhu. Současně s tím se začaly neblaze projevovat určité zákulisní kroky, které činil Bill Ford jako zástupce většinového vlastníka rodiny Fordů. Rostoucí dohady nad budoucností Fordu a nad tím, zda jsou Fieldsovy investice vynakládány správným směrem, se projevily v už zmíněném poklesu hodnoty akcií, což ještě víc zneklidnilo investory.
 
Reakce na proměny automobilového průmyslu
Automobilový průmysl po celém světě čelí velkým problémům v souvislosti s nástupem nových technologií a rostoucím významem jejich dodavatelů. Proto roste význam vedoucích představitelů a jejich schopnosti rychle reagovat na všechny změny. Společnosti ze Silicon Valley, jako jsou Apple, Google, Intel nebo Qualcomm, jsou vedeny novou generací manažerů. Jejich přístup dramaticky mění i podobu celého automobilového průmyslu a vedení automobilek v Detroitu si to začíná uvědomovat.