name | autoweek.cz

Budoucnost je opět ve vodíku

Budoucnost je opět ve vodíku

25.11.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Už několikrát odepisovaná vozidla s palivovými články jsou zpět. Po premiéře vozu Toyota Mirai se na autosalonu v Los Angeles představují tři další: Honda FCV Concept, Volkswagen Golf Variant HyMotion a Audi A7 Sportback h-tron Quattro.

Princip palivových článků spočívá ve slučování vodíku a vzdušného kyslíku za vniku elektrické energie. Jedinými emisemi jsou vodní pára a teplo. Automobilům poháněným palivovými články se dosud nedostalo širšího přijetí kvůli nadměrným nákladům na vývoj, a to i přesto, že umožňují 5x delší dojezd než elektrické automobily s akumulátory a doplnění paliva u nich trvá daleko kratší dobu. Rozvoj palivových článků brzdí i nedostatečná infrastruktura zásobování vodíkem.

 

Automobilky už jsou technicky připraveny vozidla s palivovými články vyrábět. Nyní je na vládách a energetických společnostech aby investovaly do infrastruktury zásobování vodíkem. O nejvýznamnějším projektu Toyota Mirai jsme už několikrát informovali. Další modely s palivovými články se představují na autosalonu v Los Angeles.

 

Toyota věří, že stejně jako uvedením modelu Prius získala náskok před konkurencí ve výrobě vozidel s hybridním pohonem, tak s novým vozem Mirai učiní totéž s vozy s palivovými články. Toyota plánuje prodat v roce 2015 asi 200 sedanů Mirai pouze v jižní Kalifornii. Toyota se pokusí tento revoluční automobil dostat do prodeje všude tam, kde je k dispozici potřebná infrastruktura, ale půjde to pomalu. S větším rozšířením počítá v nejlepším případě za několik let.

 

Technologie palivových článků je podle ředitele automobilové divize společnosti Robert Bosch Wolf-Henninga Scheidera stále levnější a její komerční využití v sériově vyráběných automobilech bude do roku 2025 komerčně schůdné. Do roku 2025 se palivové články budou vyrábět průmyslově ve velkém, což sníží náklady. „Palivové články vůbec nejsou mimo hru. Jsou realizovatelnou alternativou k ostatním technologiím s nulovými emisemi,“ uvedl Scheider.

 

Scheider řekl, že výroba pohonných jednotek s palivovými články bude v roce 2025 nejspíše stále dvakrát dražší než v případě jejich protějšků pro elektromobily, ale očekává, že jejich větší provozní rozsah z nich učiní schůdnou alternativu. Bosch odhaduje, že první vozy s palivovými články budou stát asi 56 000 eur, ale tato částka zdaleka nepokryje náklady automobilek na vývoj, ani náklady na vybudování plnicích stanic. Vývoji automobilů s palivovými články se věnují automobilky Daimler, Hyundai, Nissan, Ford, Toyota, Honda a General Motors. Nejnověji se k nim přidal i Volkswagen.

 

Honda Motor představila prototyp nového vozu s palivovými články Honda FCEV Concept. Zahájení prodeje sériového modelu FCV, který vzejde z tohoto prototypu, je plánováno na konec března 2016, prodej v USA a v Evropě by měl následovat.

 

Honda v roce 2005 začala jako první na světě prodávat FCV na leasing individuálním zákazníkům v USA. V roce 2008 zahájila leasingový prodej komfortního sedanu s palivovými články FCX Clarity, který nabízí nejen zcela čistý provoz, ale také pocit z jízdy, který daleko přesahuje běžné vozy. Následník modelu FCX Clarity - FCEV Concept - je prototyp pro novou generaci vozidel FCV, s nimiž chce Honda dosáhnout dalšího zvýšení výkonu a snížení provozních nákladů. Svazek palivových článků, nainstalovaný v tomto prototypu, je o 33 % menší, než předchozí, a přitom dosahuje výkon více než 100 kW, tedy přibližně o 60 % vyšší. Prototyp Honda FCV Concept je vybaven vysokotlakou nádrží na vodík, která umožňuje dojezd více než 700 km a lze ji doplnit přibližně za 3 minuty.

 

Volkswagen v LA představil výzkumné vozidlo Golf Variant HyMotion, které přebírá mnohé konstrukční prvky z elektromobilu e-Golf, ale jeho elektromotor místo akumulátoru napájí vodíkové články. Vodík je uchováván ve čtyřech nádržích z uhlíkového kompozitu, které jsou uloženy pod podlahou a umožňují dojezd 500 km. Čerpání paliva trvá jen 3 minuty. Systém palivových článků, koncipovaný v Technickém centru Volkswagen pro elektrické pohony, dosahuje výkonu využitelného k pohonu vozidla 100 kW.

 

Na rozdíl od jiných Volkswagen realizuje alternativní pohony na základě velkosériově vyráběných vozů. Základem je modulární platforma MQB. Díky ní může být modelová řada Golf jako první na světě vybavena všemi dostupnými druhy pohonu. Golf se nabízí se zážehovými motory TSI, vznětovými TDI, pohonem na zemní plyn TGI, elektrickým pohonem (e-Golf) a hybridním pohonem s dobíjení m (Golf GTE). Golf Variant HyMotion ukazuje, že na základě MQB lze realizovat i pohon s palivovými články na vodík.

 

K překvapením v Los Angeles se zařadilo Audi A7 Sportback h-tron Quattro, které používá elektrický pohon, který je napájen palivovými články v kombinaci s akumulátorem. Disponuje výkonem 170 kW a točivým momentem 540 N.m. Pohon všech kol je zajištěn přídavným elektromotorem vzadu. Mezi přední a zadní nápravou není žádné mechanické spojení. Točivý moment je rozdělován elektronickou řídicí jednotkou. Objem nádrže na vodík umožňuje dojezd více než 500 km. Dojezd může být prodloužen až o 50 km využitím akumulátoru s kapacitou 8,8 kWh, který je dobíjen rekuperací kinetické energie za jízdy nebo ze zásuvky.