name | autoweek.cz

StreetScooter předmětem špionáže

StreetScooter předmětem špionáže

29.08.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

StreetScooter Work je zcela nový typ městského rozvážkového vozidla. Vzniklo velmi neobvyklým způsobem díky německé poště, která při tom těžila z komponent elektrického pohonu od společnosti Bosch. Nyní se toto vozidlo stalo předmětem průmyslové špionáže!
StreetScooter v rámci vlastní iniciativy vyvinuli pracovníci university RWTH Aachen Achim Kampker a Günther Schuh. V roce 2010 k jeho výrobě založili společnost StreetScooter GmbH a našli mnoho partnerských organizací.
 
Deutsche Post je spolu se svou společností DHL jednou z největších logistických provozovatelů v Evropě. Přesto žádná automobilka nebyla schopna (či ochotna) splnit její požadavky na rozvážkové vozidlo s elektrickým pohonem v kombinaci za přijatelnou cenu. Proto se v prosinci 2014 vedení DHL Deutsche Post rozhodlo převzít firmu StreetScooter a proměnit ji ve 100% dceřinou společnost.
 
Vozidlo StreetScooter vzbudilo takový zájem, že výrobní kapacity byly zdvojnásobeny z původně plánovaných 10 000 kusů na 20 000 vozidel vyrobených do konce letošního roku. Cena základní verze StreetScooter Work Pure je pro externí zákazníky 32 000 eur (835 000 Kč). Společnost StreetScooter GmbH nabízí i vybudování potřebné infrastruktury pro dobíjení.
 
Využití stavebnice od Bosche
Vlastní vývoj a výrobu usnadnila především technická podpora a dodávky komponent pro elektromobilitu vyvíjených a vyráběných společností Bosch. Výhodou jejich použití je rychlá a snadná aplikace pro nejrůznější typy vozidel, prověřená výroba, kompaktní konstrukce ale také eliminování nákladů na vývoj vlastní pohonné jednotky.
 
Bosch dodává šest základních stavebních prvků elektrického pohonu - výkonnou pohonnou jednotku, řídicí jednotku, Li-Ion akumulátory, systém dobíjení umožňující využití standardních domácích zásuvek, displej, poskytující veškeré potřebné informace o systému, a jako doplněk systém komunikace mezi vozidlem a řidičem prostřednictvím Bluetooth nebo aplikace. Tato stavebnice umožňuje stavbu vozidel s elektrickým pohonem i firmám, které nikdy nic podobného nedělaly, jako právě StreetScooter.
 
Maximální jednoduchost
Přední kola StreetScooteru pohání přes redukční převod trakční elektromotor SMG180 napájený silovou elektronikou INVCON 3.3. Největší výkon elektromotoru je 70 kW, stálý výkon 45 kW. Li-Ion akumulátory o kapacitě 29 kWh se napájejí ze sítě 230 V s minimálním jištěním 16 A. Při plném nabití StreetScooteru vystačí na ujetí 80 km.
 
StreetScooter byl navržen přísně účelově s nenáročným ovládáním. V maximálně možné míře usnadňuje uživateli, tedy řidiči a doručovateli, jejich práci s velmi snadným nastupováním i mimořádnou přístupností nákladového prostoru ze všech stran. O minimální potřebě údržby svědčí i to, že motorový prostor vůbec není přístupný. Celá konstrukce vozidla je mimořádně jednoduchá v míře, k jaké by zřejmě žádná automobilka nebyla ochotna přistoupit. Tím, že je StreetScooter určen výhradně pro městský provoz, bylo možné v rozumné míře slevit i v jeho bezpečnostní výbavě.
 
Špioni ze Stuttgartu
StreetScooter je vnímán i jako políček do tváře německému automobilovému průmyslu, protože pošta dokázala ve velmi krátké době sama začít vyrábět vozidlo, jaké jí žádná automobilka nebyla schopna nabídnout. StreetScooter natolik zaujal koncern Daimler, že si jeden prostřednictvím fiktivní firmy pořídil k tajným testům.
 
V dubnu si jeden StreetScooter objednala firma z Frankfurtu nad Mohanem. Protože pošta má k dispozici všechny adresy v Německu, nebyl pro ni problém zjistit, že tato firma ve skutečnosti vůbec neexistuje. Prostřednictvím GPS vysílače, zabudovaného ve voze, se poté zjistilo, že vozidlo se nachází v areálu společnosti Daimler. Vedení pošty a její dceřiné firmy StreetScooter tím bylo pobouřeno i proto, že Daimler před pár lety pro ni odmítl vyvinout rozvážkové vozidlo s elektrickým pohonem, když člen představenstva pošty Jürgen Gerdes prozíravě předpokládal, že vznětové motory v centrech měst nemají budoucnost a hledal za ně alternativu.
 
Hlavní konstruktér vozidla a výrobní šéf firmy StreetScooter Achim Kampker případ označil jako jasný případ průmyslové špionáže a poslal do Stuttgartu k Daimleru právníky, aby si vynutili vrácení vozidla. To se také stalo. Daimler na to zveřejnil dopis, v němž uvádí, že nákup automobilů konkurenčních značek prostřednictvím fiktivních firem je v rámci automobilového průmyslu běžnou záležitostí. Je vidět, že si automobilky budou muset zvykat na to, že se ocitají ve zcela novém světě.