name | autoweek.cz

Francie proti Mercedesu

Francie proti Mercedesu

05.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Spory o zavedení nového chladiva R-1234yf do klimatizací automobilů přešly v otevřenou válku: Francie zakázala registrovat vozy Mercedes-Benz tříd A, B a SL, protože odporují předpisům EU týkajícím se právě použití nového chladicího média.

Francie rozhodla odmítnout registrovat nové vozy Mercedes-Benz tříd A, B a sportovní SL vyrobených po 12. červnu i když německé orgány rozhodly kladně o jejich schválení . Podle směrnic EU o schvalování vozidel jsou auta schválená v jedné zemi EU automaticky legální ve všech zemích unie.

Nové chladivo v zájmu snížení globálního oteplování

Francie zablokovala registraci vozů Mercedes-Benz s vysvětlením, že jeho auta obsahují chladicí médium, jehož použití není v EU od 1. ledna u nových modelů povoleno. Daimler tím u uvedených vozů porušuje směrnici EU, protože u nich i nadále používá chladivo R134a, jehož použití u nově homologovaných modelů už je zakázáno.

Nová chladicí kapalina R-1234yf amerických společností Honeywell a DuPont je jediným médiem pro klimatizace na trhu, které je v souladu s novou směrnicí Evropské unie motivované snahou o redukci emisí skleníkových plynů. Podle této směrnice má dosud používané chladivo R134a vysoký potenciál s ohledem na globální oteplování a je tedy prakticky zakázáno, resp. nesmí se používat u nově schvalovaných modelů. Může se používat u modelů se dříve schválenými typovými listy, a to až do roku 2016.

Daimler zkusil jednoduchý trik

Daimler odmítá použití nového chladiva R-1234yf s tím, že by mohlo způsobit požáry se smrtícími účinky vzhledem k následnému uvolnění jedovatého fluorovodíku. Technici Daimleru to zjistili po crash-testu vloni v létě. Daimler sice získal podporu v Německu, ale komisař EU pro průmysl Antonio Tajani zůstal neoblomný.

Daimler se pokusil obejít předpis EU trikem, který mu v Německu prošel. Své nové modely označil za facelift, u něhož zatím může setrvat u dosud používaného chladiva R134a. Daimler tak učinil i přesto, že původně pro tyto modely požádal o novou homologaci.

Schvalovací orgán v Německu KBA tento výklad přijal a rozšířil původní registraci, což Daimleru v Německu umožnilo opětovné použití starého média R134a. EU na rozhodnutí KBA reagovala podrážděně a popsala postup jako "nepřijatelný".

Ve Francii jsou neoblomní

Ve Francii ale úřady zůstaly neoblomné a nové registrace tří nových modelů Mercedesu byly zakázány. U Mercedesu byli tímto opatřením zaskočeni: "Nedokážeme si vysvětlit, proč nebyla registrace ve Francii povolena," uvedl mluvčí Mercedesu pro agenturu Reuters. Podle Daimleru je rozhodnutí KBA normálně platné pro celou Evropu a musí být přijato jako pouhá formalita. Vedení Mercedesu-Benz je připraveno k jednání s francouzskými orgány, nicméně další podrobnosti zatím nejsou známy.

Většina automobilek už začala nové chladivo R-1234yf používat. Jeho výrobci navíc předložili další výsledky testů, dokazující jeho bezpečnost. Některé značky nicméně vyčkávají se schvalováním zcela nových modelů na to, jak se situace kolem Mercedesu vyvine.