name | autoweek.cz

Jaguar F-TYPE Coupé na katalánských cestách

Jaguar F-TYPE Coupé na katalánských cestách

22.04.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jak se dalo očekávat, rok po uvedení otevřené verze Jaguar přidal k modelu F-TYPE i variantu Coupé. Dostali jsme příležitost se s ní detailně seznámit a vyzkoušet jí na španělských silnicích a na závodním okruhu Motorland Aragon.

Jaguar F-TYPE Coupé je nejdynamičtější a nejsportovnější sériový model dosavadní historie firmy Jaguar. Jak jsme uvedli už u roadsteru, jedná se o klíčový model, protože Jaguar vrací mezi absolutní elitu. Dokazuje, že u Jaguaru umějí vyvinout a vyrobit vynikající auto schopné konkurovat zavedeným konkurentům dokonce ve vyšší míře, než kdy dříve v historii. O významu F-TYPE pro značku Jaguar svědčí i nejrozsáhlejší marketingová a reklamní kampaň v historii značky.

 

Už v prodeji

Největším úspěchem před rokem uvedeného roadsteru F-TYPE je skutečnost, že 75 % jeho kupujících přichází k Jaguaru od jiných, většinou německých značek. U Coupé by u Jaguaru chtěli tento podíl zvýšit dokonce na 90 %. Jaguar toho s F-TYPE chce dosáhnout tím, že ej bude nabízet jako progresivnější alternativu k tradičním vozům tohoto segmentu.

Coupé by mělo představovat 60 % produkce F-TYPE. Většina z těchto vozů (okolo 40 %) bude směřovat do USA, asi čtvrtina produkce skončí na domácím britském trhu a okolo 10 % zamíří do Německa.

Zákazníci si už mohou F-TYPE Coupé objednávat u autorizovaných partnerů společnosti Jaguar Land Rover. První dodávky jsou plánovány na konec května 2014. Základní cena je za F-TYPE Coupé 1 881 187 Kč, F-TYPE S Coupé 2 201 837 Kč a F-TYPE R Coupé 3 154 107 Kč (ceny jsou včetně DPH).

 

Splněný sen Iana Calluma

Podoba Jaguaru F-TYPE Coupé není překvapením, protože vychází ze studie C-X16, která byla představena v roce 2011.

V souladu s filosofií šéfdesignéra Jaguaru Iana Calluma určují vzhled vozu tři jednoduché linie. První dvě Coupé přejímá z roadsteru. Vycházejí z přední části vozu a směřují až k propracovaným zadním blatníkům. Třetí linku vytváří dramatický táhlý profil střechy kupé s nenarušenou siluetou a zdůrazňuje dramatičnost dozadu se zužující kabiny mezi silnými zadními boky. Vůz tak má dynamický vzhled i když stojí.

 

Výsuvný zadní spoiler je stejně jako u roadsteru ukryt v zúžené linii karoserie. Spoiler se automaticky vysune při rychlosti 110 km/h, čímž sníží vztlak až o 1200 N (120 kg), a opět se zasune, pokud rychlost klesne pod 80 km/h.

 

Ian Callum nám k tomuto vozu řekl: „Návrh designu sportovního kupé je snem každého designéra, protože jde o ten nejryzejší úkol. Zároveň je to ale i nejnáročnější úkol, protože se od vás vyžaduje to nejlepší. U značky s takovou tradicí, jako má Jaguar, je to obzvláště náročné, protože od vás všichni očekávají pokračovatele legendárního E-Type. Výsledek musí působit esteticky i dynamicky tak, jak dynamická by měla být jízda v tomto voze. Jsem přesvědčen, že u modelu F-TYPE Coupé se nám to podařilo - dlouhá kapota, nízká linie střechy a zúžená kabina modelu F-TYPE Coupé mě inspirují pokaždé, když jej vidím.“

 

Hliníkový základ

Jaguar F-TYPE Coupé samozřejmě používá technicky vyspělou hliníkovou nosnou strukturu, která se zde chlubí největší torzní tuhostí ze všech sériově vyráběných vozů Jaguar. Hliníková skořepina je výhradně nýtovaná a lepená - při tomto výrobním procesu vzniká až o 80 % méně CO2 ve srovnání se svařováním srovnatelné ocelové konstrukce.

 

Při výrobě bočního panelu karoserie se používá unikátní technologie lisování za studena jednoho hliníkového výlisku, což eliminuje potřebu několika panelů a jejich spojování. Střešní panel je k dispozici buď v hliníkovém nebo panoramatickém proskleném provedení. Torzní tuhost je stejná bez ohledu na to, jaká střecha je použita.

Kvůli absenci středových sloupků byl použit vysoce pevný nosník z hliníkové slitiny, který vede od přední části předního sloupku až k zadní části střechy nad linií dveří. Nosník se vyrábí unikátní metodou hydraulického vytlačování.

F-TYPE Coupé má až překvapivě objem zavazadlového prostoru až 407 l, ovšem jeho využití je poněkud omezené. Zadní výklopné víko je dostupné i s elektrickým ovládáním.

 

Přeplňované motory

Stejně jako roadster se i Coupé nabízí ve třech verzích základní exkluzivní dynamický F-TYPE, sportovní F-TYPE S a extrémní vybavenou nejvyšší technikou F-TYPE R. Stejně jako u roadsteru se předpokládá přibližně stejný zájem o všechny tři varianty.

Základní verzi F-TYPE Coupé pohání motor V6 3,0-Litre Supercharged, přeplňovaný mechanicky poháněným dmychadlem. Výkon motoru je 250 kW (340 k) a točivý moment 450 N.m. Dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,3 s a největší rychlost 260 km/h.

Verze F-TYPE S Coupé používá opět mechanicky poháněným dmychadlem přeplňovaný třílitrový šestiválec V6 3,0-Litre Supercharged, ale s výkonem 280 kW (380 k) a točivým momentem 460 N.m. Dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 s a největší rychlost 275 km/h.

Vrcholnou verzi F-TYPE R pohání mechanicky poháněným dmychadlem přeplňovaný pětilitrový V8 s výkonem 405 kW (550 k) a točivým momentem 680 N.m. Verze R dosahuje zrychlení 0-100 km/h za 4,2 s a její největší rychlost je elektronicky omezena na 300 km/h.

Všechny motory pohánějí zadní kola prostřednictvím osmirychlostní samočinné převodovky Quickshift s možností sekvenčního řazení pomocí páček na volantu nebo řadicí páky SportShift.

 

Řidiči na pomoc

Jaguar F-TYPE R Coupé využívá elektronicky řízený aktivní diferenciál Jaguar EAD 2. generace, který spolupracuje souběžně s novým vektorováním točivého momentu na pomoc brzdového systému TVbB. Systém EAD, umožňující plné zablokování diferenciálu během 200 ms, automaticky rozděluje točivý moment motoru mezi zadní kola, čímž zajišťuje vynikající kontrolu na hranici záběrových schopností vozu, zatímco vektorování točivého momentu brzděním při zatáčení podle potřeby kontrolovaně aplikuje přesně změřenou brzdnou sílu na vnitřní kola.

Sportovní zavěšení s adaptivními tlumiči Jaguar Adaptive Dynamics přestavuje nastavení tlumičů 500x za sekundu.

Pro F-TYPE S a F-TYPE R lze zvolit i brzdy s keramickými kotouči Carbon Ceramic Matrix (CCM), které nabízejí naprostou stálost výkonu a vynikající odolnost proti opotřebení. Navíc snižují celkovou neodpruženou hmotu o 21 kg.

 

První dojmy

Okamžitě po spuštění motoru oceníme první z mnoha technických kouzel tohoto vozu - aktivní výfuky, které okolí naznačí, o jaký vůz se jedná. To hluboké dunění je skutečně nádherné a v příjemné tónině, takže většinu kolemjdoucích zaujme, ale nerozčílí (pro nepřející sousedy se ale systém dá vypnout).

 

Dálnice kolem katalánské města Lleida nás trochu zaskočily svou kvalitou, která si nikterak nezadá s naší D1. Nerovný povrch i v levém pruhu moc nepřeje rychlé jízdě vedle kamionů, nicméně F-TYPE Coupé v základní verzi nás příjemně překvapil tím, jak s přehledem tento povrch zvládal. Toto auto nemá tvrdý podvozek motokáry, ale nabízí příjemné pohodlné svezení.

Teprve zatáčkovité silnice přes průsmyk Moro a vrcholky Montsanta nám odhalily kouzlo tohoto auta. F- Type je dokonale vyváženým, nezáludným a skvěle ovladatelným autem, s nímž je jízda skutečně zábavou.

 

Na okruhu Motorland Aragon jsme si mohli vyzkoušet i druhou tvář tohoto vozu. Nejprve na motokárové dráze částečně kropené vodou jsme se snažili dostat jej do nesnází. Elektronika nám ale opakovaně dokazovala, že je stále na stráži.

Na nádherném závodním okruhu Aragon už ale bylo všechno úplně jinak. Přestavením elektroniky se F-TYPE R změnil v závodní auto, s nímž se dá tato trať plná nádherných zatáček (včetně kopie legendární Vývrtky z Laguna Seca) vychutnat naplno. Vynikající přilnavost dává možnost naplno využít možností vozu. Důležitým předpokladem k tomu jsou vynikající brzdy. Snad jen automatické řazení by mohlo reagovat rychleji.

 

K těm všem zážitkům s F-TYPE Coupé je třeba přidat ještě jeden zásadní moment - ani po několika hodinách za volantem nepociťuji únavu. Mám pocit, jako bych se ty dva dny vozil v luxusním sedanu, ale přitom jsem se skvěle bavil řízením.