name | autoweek.cz

Moskevská sedanománie

Moskevská sedanománie

02.09.2012 | Peter Homola | Aktuality

Na ruském trhu jsou stále velmi populární sedany různých velikostí. Také proto je na autosalonu v Moskvě 2012 k vidění hned několik světových a evropských premiér automobilů se stupňovitou zádí.

Škoda se rozhodla počkat s oficiální výstavní premiérou modelu Rapid až na Paříž.

Nejdůležitější světovou premiérou letošní Moskvy je nová generace vozu Mazda6 v provedení sedan. Mazdu k uspořádání světové premiéry v Moskvě vedla zřejmě jednak všeobecná oblíbenost sedanu, jednak také skutečnost, že v Rusku právě nabíhá montáž automobilů značky Mazda.

Firma Mazda Sollers Manufacturing Rus, společný podnik Mazdy a ruského výrobce automobilů Sollers, již začátkem září zahájí pilotní montáž modelu Mazda CX-5 ve východoruské metropoli Vladivostok. Náběh sériové montáže je plánován na začátek října. Jako druhý model se ve Vladivostoku přidá právě Mazda6.

O další důležitou premiéru se postaral Opel vystavením modelu Astra Sedan. Sériová výroba nové generace Astry Sedan začala v srpnu v polských Gliwicích. V Rusku naběhne sériová montáž systémem CKD v továrně General Motors Avto v Petrohradu ještě tento rok.

GM přivezl do Moskvy ještě další sedanovou premiéru, i když jen evropskou. Malý sedan Chevrolet Cobalt vznikl ve vývojovém oddělení General Motors v Brazílii a v Brazílii se také od loňského roku vyrábí.

Na ruský trh přijde Cobalt příští rok, ne však z Brazílie, ale z Uzbekistánu. Výrobu pro Rusko a další země SNS převezme továrna General Motors Uzbekistan v uzbeckém městě Asaka.

Další světová sedanová premiéra, nový Nissan Almera, je zajímavým výsledkem spolupráce firem Renault, Nissan a AvtoVAZ. Jeho design je inspirován modelem Nissan Sylphy, který je známý z některých mimoevropských trhů. Nová Almera byla postavena na bázi modifikované platformy Renault B0 (Logan) a bude se sériově vyrábět od listopadu v automobilce AvtoVAZ v Togliatti. Je to první evropský Nissan na platforme Renault B0 a zároveň první případ, kdy AvtoVAZ v Togliatti vyrábí vozy nějaké jiné značky (Chevrolet Niva je vyráběn společným podnikem GM-AvtoVAZ, právně nezávislou firmou, v níž mají GM a AvtoVAZ stejný podíl a zbytek EBRD).

„Chtěli jsme mít automobil, který můžeme přivést rychle na trh a který nám pomůže definovat značku,“ říká Andy Palmer, Executive Vice President firmy Nissan. “Pro výrobu v Rusku je důležitý vysoký podíl lokálně vyrobených součástek,” říká Palmer. “Platforma B nám dovoluje využít díly a moduly, které jsou již v rámci aliance v Rusku k dispozici.”

Nová Almera bude určena hlavně pro Rusko, případně Ukrajinu a další země SNS. “Aktuálně nemáme plány na prodej tohoto modelu mimo tohoto regionu,” potvrzuje Palmer.

Mezi důležité nové sedany je třeba rozhodně započítat i Peugeot 408, i když tento model se již delší dobu vyrábí v Číně a v Argentině a od jara se také montuje v Malajsii. Sériová montáž tohoto vozu se v Rusku v automobilce PCMA Rus ve městě Kaluga rozběhla systémem CKD začátkem července.

Kdo by však tento týden v Moskvě hledal nový sedan Citroën C4 L, bude zklamán stejně jako v případě Rapidu. Citroën si autosalonovou prezentaci modelu, který se bude vyrábět v Číně a od prvního čtvrtletí 2013 také v ruské Kaluze, ponechal na budoucnost.

Návštěvník moskevského autosalonu však objeví i další sedanové novinky. Patří mezi ně například ukrajinský ZAZ Vida, převtělení předchozí generace Chveroletu Aveo. Výroba vozu Vida se stupňovitou i splývavou zádí na Ukrajině začala v prvních měsících letošního roku a nedávno se rozběhl také prodej v Rusku.

Kromě známého provedení Chevroletu Aveo pod novou značkou ZAZ největší ukrajinský výrobce automobilů také představuje sedan Vida s modifikovanou přídí, který by mohl jít do výroby v příštím roce.

O několik evropských sedanových premiér se postaraly čínské firmy Lifan a FAW. Lifan, vedoucí čínská značka na ruském trhu, vystavuje například nový malý sedan Breez.

Breez je ovšem modelové jméno jen pro Rusko. Pod ním ruská automobilka Derways donedávna montovala Lifan 520, vůbec první model této značky. Nový Lifan Breez je tedy ve skutečnosti nový Lifan 530, jehož výroba v Číně začala před několika měsíci a jehož montáž v Rusku by se mohla rozeběhnout příští rok.

V případě dalšího zajímavého vozu Luxgen5 Sedan se nejedná jen o evropskou premiéru konkrétního modelu, ale hned celé značky. Mladá tchajwanská firma Luxgen Motor, dceřinná společnost tchajwanského výrobce automobilů Yulon Group, se v Moskvě ukazuje na své vůbec první výstavě v Evropě.

Luxgen5 Sedan je nejnovější model této značky. Luxgen my mohl začít prodej svých vozů v Rusku příští rok a jedná také o lokální montáž s firmou Derways. Prvním Luxgenem na ruském trhu však zřejmě nebude sedan, ale Luxgen7 SUV.