name | autoweek.cz

Nastává revoluce v automobilovém průmyslu?

Nastává revoluce v automobilovém průmyslu?

11.01.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnosti Apple a Hyundai, stejně jako Baidu a Geely se připravují na spolupráci v oblasti chytrých vozidel využívajících příští generace technologií a automatizace.
Zákulisní informace z Jižní Koreje a Číny naznačují možné vazby mezi technologickými společnostmi a výrobci automobilů pro produkci inteligentních vozidel s elektrickým pohonem. Agentura Reuters informuje o tom, že jihokorejský automobilový gigant Hyundai a vedoucí americká společnost v oblasti komunikačních technologií Apple jednají o výrobě vozidla Apple (iCar), zatímco zprávy z Číny uvádějí, že zasilatelský gigant Baidu bude vyrábět elektromobily ve spolupráci s automobilkou Geely.
 
Nová podoba automobilu
V době, kdy se klasický automobil proměňuje v chytrý telefon na kolech, probíhá závod o integraci automatizovaných systémů řízení umožňujících autonomní jízdu po dálnici a v dopravní zácpě. Favoritem investorů je, navzdory mnoha tragickým nehodám, způsobeným nesprávným využívání či selháním jejího systému Autopilot, výrobce elektromobilů Tesla. Probíhají ale mnohá jednání o možné spolupráci specializovaných technologických firem s tradičními automobilkami.
 
Internetoví giganti, včetně čínského Tencent Holdings nebo amerických společností Amazon a Alphabet (majitel Google), připravují vlastní technologie související s automobily nebo investují do startupů vyvíjejících inteligentní automobily. Ne zcela systematicky realizuje vývojové práce v této oblasti i společnost Apple.
 
Jak upozorňuje agentura Asia Times, je to vysoce perspektivní oblast, protože globální automobilový průmysl se na desetiletí zasekl ve starostech o prodejní statistiky a až opožděně se snaží dohánět megatrendy zvenčí ovlivňující toto odvětví. Nejnovější generace automobilů už nabízejí integrované sofistikované komunikační, navigační a zábavné systémy. Ty v kombinaci s nejnovějšími senzory a integrací mobilních telekomunikačních sítí 5G, které již fungují v Číně a Jižní Koreji, umožní autonomní řízení. Pro něj ovšem stále chybí patřičná legislativa, ale i akceptace spotřebiteli, rozšíření potřebných sítí a následná hromadná výroba. Východoasijské automobilky v kombinaci se sofistikovanými ITC sítěmi v jejich zemích vytvářejí významný integrační potenciál.
 
Partnerem Apple Magna nebo Hyundai?
Podle agentury Bloomberg došlo v pátek k největšímu zhodnocení akcií Hyundai Motor od roku 1988 - o 19,42 % proti konci předchozího dne. Stalo se tak poté, co se objevila zpráva, že jihokorejský automobilový gigant jedná se společností Apple o výrobě autonomního elektromobilu Apple EV a jeho akumulátorů.
 
Ekonomické zprávy korejské televize v pátek ráno bez uvedení zdroje uvedly, že Hyundai jednal s Apple o společném vývoji akumulátorů pro elektromobily, které se mají vyrábět v továrnách Hyundai nebo Kia v USA. Kia je dceřinou společností skupiny Hyundai Motor Group. Současně bylo uvedeno, že by Hyundai a Apple mohl spolupracovat i na výrobě samotných elektromobilů.
 
Vedení Hyundai Motor se k tomu pro Asia Times vyjádřilo opatrně: „Pokud jde o vývoj autonomních elektromobilů, dostali jsme nabídky s možností spolupráce od různých společností. Dosud nebyla učiněna žádná rozhodnutí, protože jednání jsou v ranné fázi.“
 
Společnost Apple zahájila práci na vývoji elektricky poháněného vozidla iCar v roce 2014. Apple údajně v Cupertinu v rámci projektu Titan zaměstnával více než 1000 lidí. V roce 2017 se generální ředitel společnosti Apple Tim Cook zmínil o projektu autonomního vozidla. Podle nejnovějších informací se plánuje uvedení vozidla Apple v roce 2024. Americký elektronický gigant tyto informace i zprávy o partnerství nekomentuje, nicméně vzhledem k jeho obchodním modelům bude pro výrobu vlastního autonomního elektromobilu potřebovat partnery. Apple se vyznačuje vynikajícím designem a silnou značkou, ale výrobu svých produktů outsourcuje.
 
Páteční zprávy z Koreje přišly tři dny poté, co se v kanadských médiích vynořila informace, že výrobu automobilu Apple připravuje kanadsko-rakouská firma se silným ruským kapitálovým podílem Magna International. Také specializovaný server Automotive News uvedl společnost Magna jako pravděpodobného partnera pro Apple a nezmiňuje se o skupině Hyundai. Magna vyrábí díly pro automobilový průmysl a v rakouském Štýrském Hradci provozuje automobilku vyrábějící automobily na zakázku pro různé značky. Před několika dny Magna oznámila vytvoření společného podniku s korejskou společností LG pro výrobu komponent pro elektromobily.
 
Vzhledem k tomu, že v Jižní Koreji jsou i přední světoví výrobci polovodičů, spotřební elektroniky, akumulátorů a automobilů, stejně jako prvotřídní IT zázemí včetně první celostátní 5G sítě na světě, odborníci považují pravděpodobnost spojení Apple-Hyundai jako vysoce důvěryhodné. Silné stránky Jižní Koreje v oblasti IT a výroby akumulátorů činí její firmy velmi atraktivními partnery pro zahraniční společnosti. Hyundai navíc značně investuje do oblastí automobilového průmyslu zaměřených na budoucnost - elektromobility, palivových článků, autonomních vozidel a sdílení.
 
V tomto souboji jde o hodně - hodnota zakázky na stavbu automobilů pro Apple se odhaduje na hodnotu  21 miliard dolarů!
 
V Číně jsou zřejmě už o krok dál
Podobné informace jako o spolupráci Apple-Hyundai se objevily i v Číně. Zpráva o dohodě Baidu-Geely dokonce vypadá mnohem bližší realitě.
 
Agentura Reuters s odvoláním na dva nejmenované zdroje uvedla, že čínský vyhledávací gigant Baidu plánuje vytvoření inteligentního elektromobilu jehož výrobu má zajistit čínská automobilka Geely s využitím vlastní platformy. Baidu vyvíjí technologie autonomního řízení i infrastrukturu připojení automobilů k internetu a v nově vytvořené společnosti získá většinový podíl. Společnost Baidu si údajně vybrala Geely po předchozích jednáních s několika výrobci - společnostmi WM Motor, Guangzhou Automobile Group a automobilkou Hongqi společnosti FAW Group.
 
V továrně Geely se změní některá stávající zařízení tak, aby se zde mohla vyrábět vozidla se softwarem společnosti Baidu a využívající technické znalosti společnosti Geely. Jedná se o platformu Geely pro elektromobily SEA (Sustainable Experience Architecture) vyvíjenou ve spolupráci s automobilkou Volvo Cars, která je v majetku holdingu Geely. Geely je kromě Volva a jeho značky exkluzivních elektromobilů Polestar rovněž majitelem malajsijské automobilky Proton, jejím prostřednictvím kontroluje i Lotus Cars a patří jí i anglický výrobce elektrických taxi a užitkových vozů LEVC disponující velkým vývojovým centrem specializovaným na elektrický pohon a lehké konstrukce. Geely je rovněž největším akcionářem koncernu Daimler.
 
Čína nemá žádné velké vývozce automobilů, ale její automobilový průmysl je velmi silný v elektromobilitě a má rozšiřující se vazby na technologické společnosti. Gigant elektronického obchodování Alibaba už vytvořil společný podnik na výrobu elektromobilů s největším čínským výrobcem automobilů SAIC Motor, což je mj. i čínský partner koncernů VW a GM. Čínský provozovatel služeb sdílení vozidel Didi Chuxing zase vyrábí speciální elektromobily se společností BYD.