za volantem: škoda citigo g-tec | Nové modely | autoweek.cz

Za volantem: Škoda Citigo G-Tec

Za volantem: Škoda Citigo G-Tec

14.08.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Miniauto z bratislavské produkce Citigo bylo prvním modelem značky Škoda s pohonem na stlačený zemní plyn. Kromě velkého vnitřního prostoru tak mezi miniauty vyniká velmi hospodárným provozem.
Škoda Citigo G-Tec je k dispozici se tří- i pětidveřovou karoserií, v obou případech nabízející v rámci třídy městských miniaut nadstandardní vnitřní prostor i jízdní komfort. Díky rozvoru 2421 mm při délce 3563 mm najdou uvnitř dostatek místa pro pohodlné cestování čtyři osoby.
 
Zážehový tříválec 1,0 MPI G-Tec 2xOHC má zdvihový objem 999 cm3. Největší výkon je 50 kW při 6200/min, točivý moment 90 N.m při 3000/min. Vícebodové nepřímé vstřikování paliva MPI umožňuje bivalentní provoz, tedy na zemní plyn nebo benzin. Převodovka je pětirychlostní přímo řazená.
 
Dvě nádrže na zemní plyn mají celkovou kapacitu 72 l (12 kg CNG). Větší z nich je umístěna za zadní nápravou v prostoru prohlubně pro náhradní kolo. Menší plynová nádrž se nachází v bezprostředním sousedství rezervní nádrže na 10 l benzinu.
 
Objem zavazadlového prostoru se kvůli umístění nádrží na plyn zmenšil jen minimálně na 213 l (v základní podobě to je 251 l). Po sklopení zadních opěradel vzroste objem zavazadlového prostoru na 913 l (u standardní verze to je 959 l). Vůz s pohotovostní hmotností 1031 kg má užitečnou hmotnost 414 kg. Dosahuje největší rychlost 164 km/h a zrychluje z 0 na 100 km/h za 16,3 s.
 
Ještě úspornější
Citigo CNG G-tec vyniká kombinovanou spotřebou 4,4 m3 zemního plynu na 100 km a tedy emisemi CO2 jen 79 g/km (městský cyklus 5,5 m3/100 km, mimo město 3,8 m3/km). Teoretický dojezd vozu tedy celkově je 620 km, z toho 400 km na plyn a 220 km na benzin. Tohoto výsledku je dosaženo využitím kombinace ekologického paliva v podobě stlačeného zemního plynu a ekologického paketu Green tec, zahrnujícího prvky jako jsou systém Start-Stop, rekuperace energie při brzdění a pneumatiky se sníženým valivým odporem.
 
Při jízdě na plyn má motor trochu kovovější zvuk, ale z hlediska řidiče se proti provozu na benzin neprojevuje žádný rozdíl. Rozdíl je ale patrný v okamžité spotřebě, protože při provozu na benzin je motor výrazně citlivější na styl jízdy, zatímco jízda na plyn je mnohem stabilnější. To se projevuje až překvapivě výrazně například při jízdě na dálnici.
 
Citigo je auto především do městského provozu, kde vyniká obratností (průměr zatáčení je jen 9,6 m) a nízkými provozními náklady. Ty by mohly být ještě nižší, pokud by lépe fungoval systém Start-Stop, který motor spouští s prodlevou, takže řidič podvědomě často přidává víc plynu, než by bylo potřeba.
 
Motor je příjemně živý, ale jen na rovině. Už mírné stoupání mu rychle bere elán a volá po podřazení. Příjemně nás překvapilo, že průměrnou spotřebu plynu jsme v reálném provozu dosáhli dokonce podstatně lepší, než jsou normované údaje - jen 3,4 m3/100 km.
 
Ani při rychlosti 130 km/h hluk v interiéru nikterak neobtěžuje. V tomto ohledu výrazně převyšuje standardy běžné u miniaut.
 
Jen to nejnutnější
Za hlavní cílovou skupinu modelu Citigo považuje Škoda Auto mladé řidiče, rodiny, které potřebují další vůz a řidiče ve zralém věku. Jejich společným jmenovatelem je důraz na náklady, ale současně také na kvalitu, praktičnost, design a bezpečnost.
 
Cena Citigo začíná na 197 200 Kč za třídveřovou verzi Active 1,0 MPI 44 kW. Základní varianta na zemní plyn Active 1,0 MPI 50 kW G-Tec přijde ve třídveřové podobě na 270 200 Kč, v pětidveřové o 10 000 Kč víc. Za 990 Kč lze získat službu Mobilita Plus s prodlouženou zárukou na 5 let resp. 100 000 km. Předplacený servis Standard na 5 let stojí od 16 990 Kč.
 
Výbava této verze je ale skutečně jen na úrovni toho, co požadují předpisy. Ve voze najdeme mnoho dokladů toho, jak se muselo šetřit za každou cenu, takže ani u verzí s elektricky ovládanými okny řidič nemůže ovládat okno na straně spolujezdce, výústka větrání je jen na levé straně a zadní okna jsou pouze výklopná. Naopak velkou pochvalu zaslouží vyjímatelná navigace Move&Fun, která se dodává za příplatek 7193 Kč.
  • Za volantem: Škoda Citigo G-Tec
  • Za volantem: Škoda Citigo G-Tec
  • Za volantem: Škoda Citigo G-Tec
  • Za volantem: Škoda Citigo G-Tec
  • Za volantem: Škoda Citigo G-Tec
  • Za volantem: Škoda Citigo G-Tec
  • Za volantem: Škoda Citigo G-Tec
  • Za volantem: Škoda Citigo G-Tec
  • Za volantem: Škoda Citigo G-Tec