name | autoweek.cz

Také Renault byl přinucen odejít z Íránu

Také Renault byl přinucen odejít z Íránu

29.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Rok po Peugeotu a Citroenu byla i třetí francouzská automobilová značka donucena americkým tlakem opustit automobilový trh v Íránu. Renault v této středovýchodní zemi prodával více než 100 000 aut ročně.

Před více než rokem byl po majetkovém propojení s koncernem General Motors, v němž stále kontroluje část akcií americká vláda, přinucen ukončit prodej a montáž svých vozů v Íránu koncern PSA. V Íránu se prodávalo a formou CKD montovalo 440 000 vozů ročně především značky Peugeot. Pro PSA znamenala nutnost vyhovět americkým sankcím proti vládě v Teheránu velmi těžkou ztrátu.

Renault sice nemá v USA žádné partnery, ale pro jeho aliančního partnera Nissan představují Spojené státy významný trh. Hrozba, že by mohl být ohrožen prodej vozů Nissan v USA, na Renault zapůsobila. Šéf Renaultu Carlos Tavares nyní oznámil, že Renault se připojí k mezinárodním sankcím vůči Íránu a zastaví zde prodej vozů odvozených z Dacie Logan (v Íránu se jmenuje Tondar 90) a montovaných z dovezených dílů v rámci společného podniku s íránským koncernem Iran Khodro (IKCO), což byl rovněž partner PSA.

Renault je majitelem 51 % podílu v IKCO a v Íránu prodával asi 100 000 aut ročně, přičemž odchod PSA jeho postavení významnou měrou posílil. Před pár dny dokonce představitelé IKCO oznámili uzavření dohody o plánované výrobě vozů Renault Clio předchozích dvou generací.

Už v roce 2010 byl před americký kongres předvolán Akio Toyoda, aby vysvětlil obchodní spolupráci s Íránem. Toyota tehdy pod hrozbou sankcí v USA Írán opustila.

Po odchodu Toyoty, Peugeotu a Renaultu se automobilový trh v Íránu prakticky zhroutil. Jenže v záloze už čeká náhrada - na jeden z největších automobilových trhů na světě (v roce 2011 se tam prodalo 1,6 milionu automobilů!) si už brousí zuby čínské automobilky, které si z amerického embarga nic nedělají, protože americký trh pro ně nemá žádný význam.

Opatření proti Íránu mají dopad na motoristy po celém světě. Vzhledem k sankcím proti této zemi totiž rapidně poklesl její export ropy, což se projevuje na růstu její ceny.