name | autoweek.cz

Proč GM vyhnalo Francouze z Íránu? (aktualizováno)

Proč GM vyhnalo Francouze z Íránu? (aktualizováno)

25.11.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Chevrolety Camaro dovážené do Íránu vyvolávají otázky nad obchodování s tamním režimem ze strany GM a PSA. Nejnovější dohoda americké vlády s íránskými představiteli potvrzuje závěry analýzy uveřejněné v TTAC - otevírá Američanům prostor pro obchodování s Íránem.

Letní zpráva v ázerbájdžánském tisku poodhalila něco, co se zdá být vrcholkem mnohem většího ledovce zahrnujícího GM a PSA Peugeot Citroen i nejnovější strašidlo západního světa: íránský režim a jeho kontroverzní jaderný program. Ten se stal důvodem k sankcím ze strany americké vlády.

Ázerbájdžánský tisk ovšem uvedl, že divize íránského konglomerátu Iran Khodro dovezla neupřesněný počet nových kabrioletů Chevrolet Camaro RS 2LT. Camara byly zaslána z Miami do Paříže a z Paříže do Teheránu letadlem Qatar Airways. Zpráva rovněž uvedla, že dokumenty americké celní správy určují jako konečnou destinaci Aras Free Trade and Industrial Zone.

Společnost Iran Khodro, jenž je největším výrobce automobilů v zemi, patří mezi ty íránské průmyslové podniky, které tvrdě zasáhly americké sankce vůči Íránu včetně těch, které jsou zaměřeny speciálně na automobilový průmysl. O tom některé strany tvrdí, že je hlavní zprostředkovatelskou sítí, která dováží materiál a technologie používané místo k výrobě automobilů k výrobě separátorů uranu. Vzhledem k tomu, že postihy za porušení sankcí vůči Íránu jsou značné, je na první pohled jen těžko představitelné, že by se vozy GM dovážely do Íránu bez jakýchkoli následků.

 

Vyhnání Francouzů z Íránu

Koncern GM si vloni v rámci dohody o alianci s PSA vymínila, že francouzská společnost zcela zastaví své obchodování s Íránem a společností IKCO. Hlubší pohled tak odhaluje složitější obraz, jenž vrhá více světla na budoucí pozici GM na rozvíjejících se trzích, na jeho obchodování s Íránem a pravou povahu jeho aliance s PSA, kterou jsme už před časem naznačovali i na našich stránkách.

Vazby mezi PSA a IKCO jsou historicky velmi silné. Většina automobilů vyráběných společností IKCO byly vozy Peugeot různého stáří prodávané pod značkami Iran Khodro nebo Peugeot a vyráběné v íránských továrnách. Na trhu, kde se donedávna ročně prodávalo 1,12 milionu vozů, byla výrobní kapacita IKCO jeden milion vozů ročně. Společný podnik IKCO a PSA ovládal podstatnou část tohoto prodeje a jeho továrny v předchozích letech pracovaly téměř naplno. Samotná PSA v Íránu prodávala zhruba 458 000 vozů ročně, zatímco její konkurent Renault předtím, než odešel ze země, prodával 100 000 vozů ročně. Důvodem k jeho odchodu byly obavy z důsledků porušení amerických sankcí.

 

Volná cesta pro GM

Francouzský tisk nyní obviňuje GM, že záměrně zničila schopnost PSA obchodovat s Íránem, zatímco se samo pokouší navázat partnerství s IKCO ve snaze získat silnou pozici na budoucím íránském trhu, na němž by se podle odhadů Boston Consulting Group mělo do roku 2020 prodávat kolem 1,5 milionu vozů ročně.

Le Figaro napsalo: „GM se o íránský automobilový průmysl velmi uchází. Navázali kontakty s automobilkou Iran Khodro, která do roku 2012 spolupracovala s Peugeotem na výrobě modelů 206 a 405. Francouzská skupina byla přinucena přestat jí dodávat kvůli sankcím uvalených západními zeměmi na Írán kvůli jeho jaderným ambicím. Vyslanci GM, kteří již nejméně šest měsíců v Íránu působí, se zdaleka nesbližují jen s trhem, ale usilují o obnovení dohody pro automobilku GM, jež byla v době šáha v zemi pevně zavedena.“

Le Figaro varuje, že GM není jedinou společností, která se o Írán zajímá pro případ, že by se vztahy mezi Amerikou a Íránem zlepšily v souvislosti s rezolucí o jaderné krizi. Kampaň ve prospěch GM už vyvíjí íránská právní firma. Jiné zprávy naznačují, že sociální média jménem GM vytvářejí kampaň zaměřenou na íránské spotřebitele. Vyslanci, kteří jménem GM navštěvují Írán a IKCO, jsou údajně součástí většího tlaku, který má podkopat zavedené obchodní zájmy Francouzů ve prospěch amerických společností při přípravě na opětovné zahájení obchodních jednání s Íránem.

Jeden zdroj podle Le Figaro tvrdí, že vládní nařízení 13645 je „skutečným vyčistěním íránského automobilového trhu při přípravě cesty pro americké automobilky ještě předtím, než dojde k politické dohodě mezi Teheránem a Washingtonem.“

Při podrobnějším pohledu se zdá, že prodej modelů Camaro byl povolen na základě mezery ve vládním nařízení č. 13645. To postihuje zahraniční podniky, které prodávají nebo dodávají díly nebo služby íránskému automobilovému průmyslu, paradoxně ale nezakazuje zásobovat Írán smontovanými automobily!

 

Co stálo za vznikem aliance?

V prvních fázích spojení bylo obtížné důvod aliance mezi GM a PSA rozpoznat. Kromě neurčitého sdílení platforem a dohod o nákupu se zdálo, že existuje jen velmi málo synergií, které by tuto alianci činily smysluplnou. Íránský úhel pohledu dává celou záležitost do úplně jiných souvislostí.

Svým tlakem na PSA, aby ukončila vztahy s IKCO, GM dokázalo ochromit již churavějícího partnera tím, že jej odstřihlo od jednoho z jeho lepších vývozních trhů s velkým potenciálem růstu. Ještě předtím, než aliance vznikla, íránský automobilový trh se z největší části zakládal na vozech lokálně vyráběných společností IKCO/PSA.

Odchod PSA z Íránu byl pro GM pozitivním krokem. Po odchodu obou francouzských hráčů na íránském trhu chybí 585 000 vozů ročně. Přitom potenciál tohoto trhu překračuje hranici 1 milionu vozů ročně. GM je nyní patřičně připraveno tento trh obsadit ihned poté, co roztají ledy a obchodní vztahy mezi oběma zeměmi se otevřou.

 

Největší potenciál mimo BRIC

Řada pozorovatelů cítí, že íránský islamistický režim má omezené trvání vzhledem k poměrně mladé populaci, která se obrací k západní kultuře. Těm samým lidem se před několika lety málem podařilo režim svrhnout. Zatímco ke změně režimu nejspíš nedojde, sankce, které jej měly dostat na kolena, by mohly skončit výměnou za určitou normalizaci vztahů spojenou s obětováním íránského jaderného programu.

Obrovské množství mladých lidí s vlastními rodinami a lepšími ekonomickými vyhlídkami na obzoru se v budoucnosti stane ideálními spotřebiteli velkého množství automobilů. A kdo jim může lépe posloužit než GM?

Načasování je dokonalé, neboť se očekává, že íránský trh do konce desetiletí vzroste o dalších 500 000 vozů na zhruba 1,5 milionu vozů.

Tlak GM se samozřejmě nezaměří na model Camaro. GM má například spoustu čínských značek, které prodávají levné kompaktní vozy, a ty se mohou připojit k čínským značkám jako je Great Wall, které jsou již v Íránu zavedené. Pokud se GM skutečně podaří do Íránu protlačit, pak budou značky jako Wuling a Baojun stejně důležité jako Chevrolet a Buick.

Sdílení platforem, častokrát zmiňovaná příčina konce aliance GM-PSA, zřejmě mělo odvést pozornost. Vedení GM se nejspíše rozhodlo opustit alianci nebo to, co se za ní vydávalo, poté, co získalo to, proč do ní vstoupilo. V tomto případě to je rychlý přístup na slibný rozvíjející se trh, který nepatří mezi země BRIC.

Zatím ale PSA neodpisujme. Nedávné rozhovory s čínskou automobilkou Dongfeng by totiž mohly Francouze vrátit zpátky do hry o Írán, a to bez obav, že se tím porušují jakékoli americké sankce.

 

 

Agenturní zpráva:

Historická dohoda o íránském jaderném je zřejmě nejdůležitějším úspěchem zahraniční politiky prezidenta Obamy. Byla podepsána v neděli 24. listopadu v ženevském hotelu po pěti dnech intenzivních jednání třetího kola rozhovorů. U podpisu byli přítomni ministři zahraničí USA a Íránu John Kerry a Muhammad Zaríf a komisařka EU pro společnou zahraniční a bezpečnostní politiku EU Catherine Ashtonová.

Írán se díky této dohodě dostane k více jak čtyřem miliardám dolarů výnosů z prodeje ropy, blokovaným na zmrazených zahraničních účtech. Zbaví se také omezení v obchodě se zlatem, petrochemickými produkty, motorovými vozidly a leteckými součástkami.