name | autoweek.cz

Dacia Duster - jemné doladění pro další úspěch

Dacia Duster - jemné doladění pro další úspěch

18.09.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Dacia osvěžuje Duster. Kompaktní SUV dostalo nově stylizovanou přední část, modernizovaný interiér a rozšířenou nabídku možností infotainmentu. Kromě toho byla přepracována nabídka pohonných jednotek.
Dacia prochází velkou proměnou s cílem být modernější a současně si uchovat jednoduchost. Už představila nové logo a grafické ztvárnění značky ve spojení s novými barvami. Současně s tím přichází i inovace modelové nabídky. Po nových Loganu a Sanderu následoval elektrický Spring. Nyní přichází modernizovaný Duster a už byl představen i zcela nový model Jogger. Pro příští rok se připravuje další zcela nové SUV Bigster.
 
Nová modernější podoba
S malým SUV Dacia přišla v roce 2010 právě v době enormního růstu zájmu o kompaktní a malé SUV. Duster se okamžitě setkal s obrovským úspěchem, protože dokáže plnit širokou škálu použití. Současná druhá generace Dacie Duster je na trhu už tři roky. Do konce srpna bylo prodáno 1 942 895 vozů Duster obou generací, takže je jisté, že do konce roku padne hranice dvou milionů prodaných vozů.
 
Designéři Dacie zapracovali i na aerodynamice, což se projevuje voštinami na přídi, spoilerem na konci střechy a speciálními hliníkovými koly. Ač jde stále o nejprodávanější malé SUV, Dacia pro 434 cm dlouhý model (rozvor náprav 268 cm) připravila facelift zachovávající jeho atraktivní cenu.
 
Cílem modernizace pro modelový rok 2022 bylo uchovat osvědčený charakter vozu, protože jeho design je nadčasový. Současně ale bylo potřeba dodat mu modernější výraz. Kromě úprav masky chladiče jsou nejvýznamnějším znakem této evoluční fáze LED světla pro denní svícení integrovaná v hlavních světlometech v podobě horizontálního Y. Vytvářejí světelný podpis Dacie a spolu s vystupujícími podběhy dodávají vozu širší a robustnější vzhled. Zatímco denní svícení a potkávací světla už standardně používají technologii LED, dálková světla setrvávají u halogenových žárovek.
 
Moderní technika v interiéru
Víc se toho změnilo v interiéru. Dacia zde přistoupila ke změnám, které reagují na požadavky zákazníků. Proto byly ovladače tempomatu a omezovače integrovány do multifunkčního volantu, kde najdeme i další prvky, což usnadňuje ovládání. Zcela nová jsou i sedadla - nejen působí elegantněji, ale jsou i mnohem pohodlnější. K tomu přispěly i nově tvarované opěrky hlavy.
 
Přepracována byla také středová konzole. Ta je nyní vyšší a širší a zahrnuje posuvnou loketní opěrku. Pod ní je velký úložný prostor a dva USB porty. S vyšší výbavou jsou dokonce další dva porty i pro zadní sedadla.
 
Vnitřní prostor je při kompaktních vnějších rozměrech stále působivý. Vpředu i vzadu Duster nabízí cestujícím dostatek volnosti pohybu i odkládacích prostor. Zavazadlový prostor má základní objem 445 l, maximálně až 1478 l.
 
Moderní multimédia
Pokud jde o multimédia, zákazníci mohou volit mezi třemi systémy. V základní jednoduché verzi Dacia PlugRadio (standardem od výbavy Essential) je držák na připevnění smartphonu, vyhovující i pro ty největší. Telefon se zdarma nabízenou aplikací přes Bluetooth slouží jako displej pro veškerá multimédia, která se ovládají na volantu. Stejně jako pro Sandero je připraven i multimediální systém Media Display (standardem od výbavy Comfort) s 8“ dotykovým displejem a připojením telefonu přes USB. Ve vrcholné verzi Media Nav (standardem od výbavy Prestige) může být vybaven i navigací a bezdrátovým připojením telefonu, přičemž mobilní telefon lze použít také jako WiFi hotspot.
 
Nafta i LPG
Řada pohonných jednotek zahrnuje pět motorů: turbodmychadlem přeplňované zážehové s přímým vstřikováním benzinu 1,0 TCe 90/67 kW (91 k), 1,3 TCe 130/96 kW (131 k) a vrcholný 1,3 TCe 150/110 kW (150 k) s nově upravenou charakteristikou. Nechybí ani turbodiesel 1,5 Blue dCi 115/85 kW (116 k). V nabídce je i LPG varianta TCe 100 Eco-G/74 kW (101 k) s nepřímým vstřikováním paliva. Ta má nádrž na plyn zvětšenou o 8 l na 49,8 l, což ve spojení s 50 l nádrží na benzin poskytuje dojezd prodloužený o 250 km na celkových 1400 km. Řidič sám může volit mezi použitím levného a ekologičtějšího provozu na LPG nebo na benzin. Elektrifikovaná verze v nabídce není, protože mezi kupujícími modelu Duster o ní není naprosto žádný zájem.
 
Všechny motory jsou kombinovány se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou, verze TCe 150 4x2 také s převodovkou EDC. Varianty TCe 150 a Blue dCi 115 jsou k dispozici také s pohonem všech kol 4x4. Pro tyto verze se dodávají speciální celoroční pneumatiky Goodyear.
 
S pohonem všech kol a světlou výškou 214 mm Duster statečně zvládá i velmi náročný terén, přičemž, stejně jako dosud, s extrémně krátkým prvním rychlostním stupněm překoná i obtížné pasáže. Navíc se v reakci na ohlasy zákazníků významně zlepšila přesnost řízení s elektromechanickým posilovačem, což se projevuje zejména při potřebě manévrování ve stísněném prostoru v terénu. Kromě standardního asistentu rozjezdu do kopce je pro verze s pohonem všech kol k dispozici i exkluzivní pomoc pro sjíždění ze strmých svahů.
 
Zlepšil se záběr parkovací kamery. Aby řidič neztratil přehled o okrajích vozu v obtížném terénu, může si nyní vybrat obraz ze čtyř kamer systému Multiview, který se zobrazuje na displeji infosystému. Zde se také dají vyvolat další informace, jako úhel náklonu, výškoměr nebo kompas.
 
Cenová nabídka začíná na 284 900 Kč vč. DPH za verzi Access TCE 90 4x2, varianta Essential TCe 100 LPG stojí od 346 900 Kč a pohon všech kol je od 471 900 Kč za verzi Comfort Blue dCi 115 4x4. Na vozy se poskytuje základní záruka na 3 roky/100 000 km.