name | autoweek.cz

Dacia Duster s novým motorem TCe 100

Dacia Duster s novým motorem TCe 100

04.04.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Dacia rozšířila svou řadu motorů o zážehový tříválec 1,0 TCe 100 pro model Duster. Tento motor nové generace nahrazuje nepřeplňovaný motor 1,6 SCe 115.https://www.autoweek.cz/cs-aktuality-dacia_vraci_na_trh_pohon_na_lpg-8728
Dacia Duster, v roce 2019 nejprodávanější vůz soukromé klientele ve Francii, dostal motor 1,0 TCe 100, novinku z řady motorů vyvinutých Aliancí Renault Nissan. Přeplňovaný tříválec TCe 100, vyráběný v rumunském závodě v Pitesti, přináší významnou úsporu paliva a vyšší výkonnost. Díky přeplňování přitom nabídne vyšší točivý moment a lepší průběh výkonové křivky. Duster s motorem 1,0 TCe 100 vykazuje proti svému předchůdci 1,6 SCe 115 o 18 % nižší emise CO2 a úsporu paliva.
 
Turbodmychadlem přeplňovaný zážehový tříválec 1,0 l s nepřímým vstřikováním paliva a pohonem vačkových hřídelů rozvodovým řetězem je lehčí a kompaktnější. Používá turbodmychadlo s elektricky ovládanou geometrií lopatek, výfukové potrubí částečně integrované do hlavy válců, dvojité hydraulické proměnné časování sacích ventilů a specifický ocelový povrch válců tvořených pomocí technologie Bore Spray Coating.
 
Díky turbodmychadlu s proměnlivou geometrií lopatek vykazuje lepší energetickou účinnost. Motor TCe 100 má v nejvyužívanějším spektru otáček 1200 - 4000/min lepší parametry než motor 1,6 SCe 115. Jeho největší výhodou je plynulý průběh točivého momentu s maximem 160 N.m dostupným v širokém spektru otáček 2750 - 4000/min.
 
Další velkou výhodou nového motoru je fakt, že může být k dispozici i ve verzi na LPG. Pohon na LPG se montuje přímo ve výrobě, takže se nejedná o dodatečnou přestavbu. Při vývoji se již počítalo s použitím tohoto alternativního pohonu a motor je na něj náležitě připraven. To zaručuje i fakt, že na verzi LPG je poskytována standardní záruka výrobce 3 roky nebo 100 000 km. Verze LPG má navíc o 10 N.m vyšší točivý moment (170 N.m) a disponuje lepčí pružností ve středním pásmu otáček.
 
Motor TCe 100 je kombinován s pětirychlostní přímo řazenou převodovkou a pohonem předních kol. Nižší zdvihový objem motoru znamená nižší sazbu povinného ručení. Motor TCe 100 je u vozu Duster k dispozici pro všechny výbavové stupně. Akční ceník skladových vozů začíná u verze 1,0 TCe 100 Access 4x2 na 214 900 Kč. Základní varianta s motorem na LPG je s výbavou Essential za 324 900 Kč, tedy jen o 10 000 Kč víc než stejná verze jen na benzin.
 
Duster je stále k dispozici s turbodieselem 1,3 Blue dCi 95/70 kW resp. 1,3 Blue dCi 115/85 kW a se zážehovým motorem 1,3 TCe 130/96 kW resp. 1,3 TCe 150/110 kW. Ty jsou, vyjma motoru 1,3 Blue dCi 95/70 kW, k dispozici i s pohonem všech kol.