name | autoweek.cz

Fiat Scudo: další člen rodiny

Fiat Scudo: další člen rodiny

12.01.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Fiat Scudo je zpět. Tato nová dodávka, dostupná i v elektrickém provedení, je téměř identickým klonem Citroënu Jumpy a Peugeotu Expert, ale též Opelu Vivaro a Toyoty ProAce.
Stejné vozidlo, které nabízí šest značek, je zřejmě světový rekord! V roce 2016 Citroën a Peugeot společně uvedly na trh nové generace modelových řad Jumpy, Expert a spolu s nimi Toyota uvedla svůj model ProAce. Poté, když německou značku Opel koupil koncern PSA, se přidalo Vivaro, a to současně i pod sesterskou značkou Vauxhall pro britský trh. A nyní se přidává Fiat Scudo jako důsledek sloučení PSA a Fiatu ve společnost Stellantis. Nové Scudo nahradí model Talento, který byl ve skutečnosti jen přejmenovaným Renaultem Trafic. Přitom jeho předchůdce, tedy první Scudo, byl navrženo ve spolupráci s PSA!
 
Očekávaný krok koncernu Stellantis - využít maximálně svých stávající modely a s minimálními investicemi zvýšit objem prodeje - dostává reálnou podobu. Divize užitkových vozů Fiat Professional neotálela, takže nová generace Scuda se zrodila rychle. V podstatě šlo jen o výměnu mřížky chladiče a loga, takže Scudo do značné míry přebírá vzhled Citroënu Jumpy. K prodejcům dorazí začátkem roku 2022. Stejně jako jeho bratranci se vyrábí v Hordainu v severní Francii.
 
Scudo nabízí stejné konfigurace jako jeho příbuzní, protože stojí na platformě EMP2 původního koncernu PSA. Na výběr budou tři délky karoserie 4610 mm, 4960 mm a 5310 mm. V závislosti na délce je objem nákladového prostoru 4,6 m3, 5,3 m3 nebo 6,1 m3. V nejdelší variantě Maxi lze díky systému Moduwork se sklopným sedadlem spolujezdce přepravovat předměty dlouhé až 4 m. Nové Scudo je možné objednávat ve čtyřech verzích: Van, prodloužená kabina, kabina s platformou a Combi M1. Interiér bude možné osadit třemi, šesti nebo devíti sedadly v závislosti na typu karoserie.
 
Vznětové motory jsou označované jako MultiJet 3, nicméně se jedná o motory HDi: 1,5 l ve verzích 75 kW (102 k)/270 N.m nebo 88 kW (120 k)/300 N.m s šestirychlostní přímo řazenou převodovkou, a jako 2,0 l/107 kW (145 k)/370 N.m s přímo řazenou nebo osmistupňovou automatickou převodovkou nebo 2,0 l/132 kW (180 k)/400 N.m standardně s osmistupňovou automatickou převodovkou.
 
Nabídku spalovacích motorů doplňuje elektricky poháněná varianta e-Scudo s elektromotorem s výkonem 100 kW (136 k) a okamžitě dostupným točivým momentem 260 N.m. Na výběr budou dvě kapacity akumulátoru 50 kWh a 75 kWh. Pro větší se udává dojezd 330 km podle cyklu WLTP, menší ujede 230 km. Elektrická varianta nabízí užitečnou hmotnost přes 1000 kg a tažnou kapacitu 1000 kg.
 
O bezpečnost se stará 14 aktivních a pasivních asistentů ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Pro Scudo je možné si připlatit za 7“ displej infotainmentu s funkcí zrcadlení chytrého telefonu a navigací. K dispozici je také head-up displej a vyhřívaná sedadla. Scudo také nabídne lepší průjezd různými ztíženými povrchy díky funkci Grip control.

Fiat Professional připravuje i uvedení osobní verze pod jménem Ulysse. Její ekvivalenty Citroën SpaceTourer, Peugeot Traveller/Expert Combi a Opel Zafira/Vivaro Combi ale bude nově možné objednávat jen s elektrickým pohonem. Jak tomu bude s Fiatem Ulysse zatím není jasné.