name | autoweek.cz

Toyota představuje druhou generaci Mirai

Toyota představuje druhou generaci Mirai

02.12.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Toyota představuje druhou generaci svého elektromobilu Mirai s vodíkovými palivovými články. Nový sedan je delší, širší a plošší. Systém pohonu byl značně vylepšen, nově jsou poháněna zadní kola a dojezd se prodloužil na 650 km.
Model Mirai byl uveden na trh v roce 2014 jako první sériově vyráběný vůz s elektrickým pohonem využívajícím palivové články (FCEV). Během vývoje nové generace byl každý aspekt vozidla optimalizován. Hlavním cílem bylo prodloužit dojezd ve srovnání s první generací tak, aby přesahoval dojezd většiny elektromobilů s akumulátory. Stejně intenzivně se technici věnovali uspořádání interiéru. Modulární platforma GA-L, která slouží jako základ, umožňuje podstatně efektivnější využití obestavěného prostoru.
 
Díky zcela přepracovanému systému palivových článků, inteligentnímu využití prostoru a efektivnější aerodynamice má nový Mirai celkový dojezd prodloužený o 30 % na 650 km. Přitom při jízdě na tuto vzdálenost vypouští pouze vodní páru. Maximální výkon systému pohonu se zvýšil ze 114 na 128 kW. Toyota zlepšila i chování vozu za studena: palivové články začnou pracovat při teplotě až -30 °C.
 
Rozvor náprav se prodloužil o 140 až na 2920 mm a zadní převis se protáhl o 85 mm, čímž se celková délka sedanu prodloužila na 4975 mm. Výška vozidla se snížila o 65 mm na 1470 mm, takže vůz se nyní zdá být plošší, a to i díky linii střechy, která má, stejně jako kontinuální obložení podvozku pozitivní vliv na aerodynamiku. O 75 mm se rozšířil rozchod kol a větší kola 19“ a 20“.
 
Platforma GA-L umožňuje umístit blok palivových článků a komponenty pohonu prostorově úsporným způsobem. S novou architekturou se palivové články přesunuly z podlahy vozidla pod kapotu. Nový Mirai díky tomu nyní nabízí prostor až pro pět cestujících. Architektura vytváří také dostatek místa pro tři místo dosavadních dvou vysokotlakých nádrží na vodík. Ve srovnání s předchůdcem se tím zvětšil objem nádrží i dojezd. Největší ze tří nádrží ve tvaru písmene T je umístěna v podélném směru uprostřed pod podlahou vozidla, dvě menší jsou pod zadními sedadly a zavazadlovým prostorem. Celkové množství vodíku je 5,6 kg.
 
Kompaktnější lithio-ionový vysokonapěťový akumulátor - první Mirai používal nikl-metal-hydridový - a trakční elektromotor se přesunuly nad zadní nápravou. Rozložení hmotnosti vozidla nově s pohonem zadních kol je 50 % na přední i zadní nápravu.
 
Toyota chce s novým Miraiem proniknout na trh ve větším objemu než dosud. Japonci očekávají prodej převyšující první generaci desetkrát. Kromě výkonu proto také upravila cenu - nová generace je téměř o 20 % levnější, takže v Německu přijde na 63 900 eur (1 680 000 Kč).
 
Zahájení výroby je naplánováno na listopad, ale v současné době nejsou známa data dodání prvních vozů evropským zákazníkům. V České republice se první generace neprodávala. Toyota ale přislíbila, že v případě vybudování plnicích stanic na vodík tyto vozy nabídne i u nás. K obojímu by mělo dojít už do konce roku 2021.