name | autoweek.cz

Toyota Yaris Cross: spojení RAV4 a Yarisu

Toyota Yaris Cross: spojení RAV4 a Yarisu

24.04.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Toyota jako průkopník vozů SUV dosud není zastoupena v rychle rostoucím segmentu malých městských SUV. To už brzy napraví. Dokládá to představením zcela nového modelu - městského SUV segmentu B Yaris Cross s nabídkou hybridního pohonu a inteligentního pohonu všech kol AWD-i.
Yaris Cross měl být jednou z hlavních novinek letošního autosalonu v Ženevě. Po jeho zrušení Toyota počkala měsíc a půl než tuto zásadní novinku, s níž vstupuje do zcela nového segmentu, představila ve formě internetové prezentace.
 
Toyota v novém modelu spojuje své zkušenosti s vozy SUV - průkopník tohoto segmentu model RAV4 letos slaví 25. výročí), s malými městskými automobily a hybridním pohonem (také ten Toyota představila před 25 lety a prodává ho 23 let). Novinka skutečně spojuje kompaktní rozměry a dynamiku modelu Yaris s variabilitou a robustností RAV4 (zajímavé je, že se Toyota odvolává právě k tomuto modelu a nikoliv k poněkud menšímu, ale v Evropě mnohem lépe prodávanému CH-R, k němuž má Yaris Cross v mnoha ohledech mnohem blíž). K tomu přidává přednosti 4. generace svého plně hybridního pohonu a inteligentní pohon všech kol AWD-i. Přitom vznikla na základě studia požadavků evropských zákazníků týkajících se prostornosti a praktičnosti.
 
Stejně jako malý hatchback Yaris i Yaris Cross vychází z architektury TNGA (Toyota New Global Architecture) a platformy GA-B upravené pro potřeby vozu kategorie SUV schopného i jízdy v terénu, tedy pro vyšší světlou výšku a vyšší polohu sedadel při zachování nízké polohy těžiště a vysoké tuhosti. Yaris Cross je dlouhý 418 cm, tedy o 24 cm delší než hatchback Yaris při shodném rozvoru náprav 256 cm. Světlá výška se zvětšila o 3 cm, přičemž se na voze mohou použít až 18“ kola.
 
V interiéru nenajdeme žádné překvapení. Přístrojová deska s velkým multimediálním dotykovým displejem v horní části centrální konzole je velmi podobná jako u Yarisu.
 
Hybridní pohon 4. generace spojuje zážehový tříválec 1,5 l pracující s Atkinsonovým cyklem s elektromotorem o výkonu 59 kW. Poskytuje největší systémový výkon 85 kW (116 k). Ve spojení s pohonem předních kol (FWD) má mít emise CO2 90 g/km, v případě pohonu všech kol AWD-i, což už je v tomto segmentu unikátní nabídka, to bude 100 g/km.
 
Yaris Cross je vůz navržený v Evropě pro evropské zákazníky a v Evropě se také bude vyrábět - ve francouzském závodě TMMF ve Valenciennes. Toyota očekává, že v roce 2021 prodá 150 000 těchto vozů, takže získá podíl na trhu v segmentu 8 %, a společně s modely Yaris a sportovním GR Yaris bude představovat třetinu jejího prodeje v Evropě.
 
Malá SUV a crossovery v EU 2019 2018 změna
1. Renault Captur 223 634 213 910 +4,5 %
2. Dacia Duster 221 600 181 297 +22,2 %
3. Volkswagen T-Roc 208 300 142 836 +45,8 %
4. Peugeot 2008 166 544 180 236 -7,6 %
5. Ford EcoSport 121 888 112 289 +8,5 %
6. Citroen C3 Aircross 112 062 111 616 +0,4 %
7. Seat Arona 110 446 91 552 +20,6 %
8. Volkswagen T-Cross 100 890 4 -
9. Fiat 500X 90 456 96 628 -6,4 %
10. Hyundai Kona 84 445 63 455 +33,1 %
11. Opel/Vauxhall Mokka X 77 796 120 344 - 35,4 %
-    Škoda Kamiq 12 622 0  -
Segment celkem 1 922 692 1 603 266 +19,9 %