name | autoweek.cz

Nespokojenost akcionářů nelze zakrýt

Nespokojenost akcionářů nelze zakrýt

25.06.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ani prohlášení dozorčí rady skupiny PSA Peugeot Citroën nemůže zakrýt, že mezi akcionáři, tedy především v rodině Peugeotů, panuje velká nespokojenost s tím, jak si celá skupina v posledních měsících vede.

Tiskové prohlášení dozorčí rady skupiny PSA Peugeot Citroën je velmi stručné: "V návaznosti na nepodložené hypotézy, které se dnes objevily v zahraničním tisku, dozorčí rada skupiny PSA Peugeot Citroën vyjadřuje svoji plnou podporu Philippu Varinovi a představenstvu skupiny a současně také podporu současné strategii."

Šlo o reakci na zprávu francouzské La Tribune uvádějící, že rodina Peugeotů je krajně nespokojená s konáním koncernového šéfa Philippa Varina, poklesem prodeje a s aliancí s General Motors. Jenže vystoupení dozorčí rady rozhodně situaci nezklidnilo. Především ale nemohlo nic změnit na tom, že akcionáři mají opravdu mnoho důvodů k nespokojenosti, protože hodnota jejich akcií od loňského roku poklesla o 50 %.

Varin se do čela PSA postavil v červenci 2009, tedy v době vrcholící krize. Po relativně slušných prodejních výsledcích během prvního roku a půl od nástupu do fukce (především díky Peugeotu 3008 a Citroënů řady DS, což byly projekty připravené jeho předchůdcem Christianem Streiffem, ale nelze zapomínat ani na to, že Peugeotu i Citroënu hodně pomohly "šrotovací" akce) nastal velký propad prodeje na evropských trzích. Prodej skupiny v zemích EU a EFTA  během prvních pěti měsíců v porovnání s loňským rokem poklesl o 14,9 %, což má za důsledek, že PSA čelí stále více nevyužité kapacitě svých výrobních závodů (podle odhadu IHS Automotive dosahuje PSA využití kapacity na 75 %, zatímco evropský průměr je 83 %).

Ještě větší nespokojenost ale údajně vyvolalo vytvoření aliance s koncernem General Motors. Tu Varin prosadil ve snaze snížit náklady na nákup. GM v Evropě s Opelem a Vauxhallem čelí úplně stejným problémům jako PSA - poklesu prodeje a nevyužité kapacitě s potřebou zavřít některý či některé výrobní závody. Navíc v Evropě nabízejí vozy ve stejných segmentech.

Partnerství s GM nabouralo dosavadní velmi úspěšnou strategii PSA spolupráce na různých projektech s jinými automobilkami. Ford už omezil partnerství na společném vývoji turbodieselů a nejnověji BMW oznámilo, že zvažuje ukončení spolupráce na vývoji hybridních pohonů (BMW navíc pro PSA dodává zážehové motory). GM přineslo pro PSA ještě další problém, protože Peugeot musel zastavit vysoce lukrativní dodávky dílů do Íránu aby vyhověl požadavku americké vlády. Pro PSA to do konce května znamenalo finanční ztrátu ve výši blížící se hodnotě 200 milionů eur.

Na druhou stranu se Varinovi relativně daří plnit jeho hlavní úkol, kterým je snižování zadlužení, které narostlo na astronomických 3,4 miliardy eur. Varin připravil program restrukturalizace, v jehož rámci chce prodat majetek za 1,5 miliardy eur a snížit provozní náklady o 1 miliardu eur. Zatím se mu jeho cíle podařilo naplnit z poloviny - prodal majetek za 750 milionů eur. Zbavil se dokonce ústředí společnosti v Paříži za 250 milionů eur a půjčovny aut Citer za 440 milionů eur. Připravuje se i prodej 50 % podílu v logistické společnosti Gefco (ze současných 100 %). Ve snaze dosáhnout snížení nákladů a nadkapacity Varin taktéž připravuje zavření závodu Aulnay-sous-Bois nedaleko Paříže, který má 3400 zaměstnanců. Celkem PSA plánuje snížit počet zaměstnanců v Evropě o 6000.

Bylo by proto krajně neobvyklé, kdyby se v době realizace takovéhoto programu někdo chtěl Varina zbavit v polovině jeho funkčního období. Jenže nezapomínejme, že Varinův předchůdce Streiff musel odejít už po dvou letech.

Rodina Peugeotů je vlastníkem 25,2 % akcií a náleží jí 37,9 % hlasovacích práv. Jediným dalším velkým akcionářem skupiny PSA je koncern General Motors, který na jaře získal majetkový podíl 7 %. Paradoxní je, že po zveřejnění článku v La Tribune o možném Varinově odchodu hodnota akcií PSA vzrostla o 6,5 %, ale vrátila se na původní hodnotu po prohlášení dozorčí rady.