name | autoweek.cz

Nový Ford Mondeo - konečně v prodeji

Nový Ford Mondeo - konečně v prodeji

02.01.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ve Spojených státech i v Asii je už nový Ford Mondeo (v USA od jménem Fusion) dlouho v prodeji. V Evropě ale přicházejí do prodeje první dodávky 4. generace až nyní.  Ford evropským zákazníkům modelu Mondeo slibuje největší možnosti výběru variant v historii.

Ford novou generaci modelu Mondeo v evropské podobě poprvé představil při prezentaci v Amsterdamu a poté na autosalonu v Paříží v září 2012 s příslibem, že se do prodeje dostane do konce roku 2013. Jenže rozhodnutí uzavřít výrobní závod v belgickém Genku a přesunout výrobu Mondea do závodu Almussafes ve Valencii způsobilo odklad o další rok. Výroba ve Španělsku začala až v říjnu 2014.

 

Oslabující segment

Pro prodejce Fordu přineslo dlouhé čekání na jeden z klíčových modelů problémy, protože Mondeo je rozhodující pro úspěch ve fleetovém prodeji a tím i v udržení ziskovosti. Poněkud nešťastné je v tomto ohledu i jeho uvedení do prodeje bezprostředně po představení nové generace jeho největšího soka na evropském trhu Volkswagenu Passat.

 

Ford usiluje o to, aby nové Mondeo posílilo své postavení, ač prodej vozů vyšší střední třídy v Evropě klesá, protože zákazníci dávají přednost vozům německých prémiových značek a SUV. Jedinou jistotou proto zůstává fleetový prodej firmám, které se brání nákupu crossoverů. Například ve Velké Británii se polovina všech nových vozů Mondeo dodává fleetové klientele. IHS Automotive předpovídá, že celkový objem prodeje v tomto segmentu v západní Evropě klesne pod hranici 500 000 vozů, zatímco ještě v roce 2011 se jich prodalo přes 800 000 vozů.

 

Mondeo v Evropě soupeří o přízeň fleetových zákazníků zejména s vozy Volkswagen Passat a Opel Insignia, jimž Ford kvůli zdrženému uvedení nové generace na dva roky vyklidil pozice. IHS Automotive odhaduje, že evropský objem prodeje Fordu Mondeo by v roce 2015 mohl dosáhnout 100 000 vozů, zatímco v roce 2013 se propadl na pouhých 44 992 vozů.
 

Nová platforma

Ford u 4. generace Mondea přichází s propracovanou zcela novou platformou CD4, která byla navržena tak, aby ji mohla využívat i americká luxusní značka Lincoln. Současně ji Ford použil i pro americký model Fusion (ten je v prodeji už od roku 2012). Tato platforma je určena také pro nadcházející generaci minivanů S-Max a Galaxy a velkého SUV Edge. Postupně by mělo platformu CD4 využívat deset modelů s celkovým ročním objemem produkce 1,2 milionu vozidel.

 

Platforma CD4, vyvinutá v rámci globální strategie One Ford, umožňuje pohon předních nebo všech kol, stejně jako použití hybridního pohonu. Všechny tyto podoby se využijí rovněž u čtvrté generace modelu Mondeo. Nová platforma umožnila použití mnoha technických řešení dosud vyhrazených jen pro prémiové modely, například složitější a dražší uložení náprav zaručující další zlepšení ovladatelnosti jízdních vlastností i komfortu. K tomu přispívá i nová víceprvková zadní náprava označovaná jako Integral Link.

 

Karoserie jsou na výběr pětidveřový liftback a kombi, čtyřdveřový sedan je k dispozici jen v kombinaci s hybridním pohonem.

 

Velká nabídka pohonných jednotek
Nové Mondeo je technicky nejvyspělejší vozidlo, jaké kdy Ford v Evropě představil. Ford chce posílit jeho postavení použitím mnoha pokročilých technických systémů a pestřejší nabídkou pohonných jednotek. Zákazníci mají hned od začátku na výběr ze tří přeplňovaných zážehových motorů EcoBoost s výkony od 118 kW (160 k) do 179 kW (240 k) a tří vznětových Duratorq TDCi s výkony 85 kW (115 k) až 132 kW (180 k).

 

Poprvé je v nabídce evropského Fordu i hybridní pohon spojující zážehový motor 2,0 iVCT pracující v Atkinsonově cyklu a lithio-ionové akumulátory. Největší výkon tohoto systému je 140 kW (191 k). Mondeo hybrid bude mít emise CO2 99 g/km.

 

Také turbodiesel 1,6 TDCi ECOnetic bude mít emise CO2 nižší než 100 g/km - 94 g/Km u liftbacku a 99 g/km u kombi. To firemním zákazníkům v mnoha zemích poskytne velké daňové zvýhodnění.

 

V roce 2015 Ford ještě přidá základní verzi poprvé poháněnou přeplňovaným tříválcovým motorem 1,0 l EcoBoost o 92 kW (125 k) a nejvýkonnější vznětový motor 2,0 TDCi se dvěma sekvenčně pracujícími turbodmychadly a výkonem 154 kW (210 k). Dojde i k náhradě motoru 1,6 TDCi za nový 1,5 TDCi. Kromě toho nový Mondeo bude mít v budoucnu i pohon všech čtyř kol a objeví se také speciálně vybavená verze Business.

 

Sázka na prémiovou výbavu

Ford od léta 2015 rozšíří stávající nabídku výbav Trend a Titanium o zcela novou vrcholnou verzi Vignale. Tato špičková výbava bude spojena i se špičkovým způsobem prodeje. Proto bude nabízena jen ve vybraných speciálně vybavených prodejnách. V ČR budou zpočátku jen dvě - v Praze a Pardubicích. Půjde o další krok ve snaze posunout Mondeo směrem k prémiovým vozům, především proti BMW řady 3 a Audi A4 resp. A5.

 

Novou technickou vymožeností jsou poprvé použitý detekční systém pro chodce a systém konektivity Sync2 s 8" dotykovým displejem, standardně dodávaný pro verze Titanium a Hybrid. Dalšími technickými inovacemi jsou zadní bezpečnostní pásy s integrovanými airbagy, dynamické adaptivní LED světlomety s nasvícením do zatáček reagující i na nepříznivé počasí, aktivní parkovací asistent s funkcí příčného parkování, přední sedadla Multi-Contour s masážní funkci Active Motion a vyhřívaný volant.

 

Cena Fordu Mondeo 4. generace s výbavou Trend v pětidveřové verzi a motorem 1,5 EcoBoost začíná na 611 990 Kč. Součástí základní výbavy je mj. automatická dvouzónová klimatizace, rádio s CD, 4,2" displejem, vládáním na volantu a osmi reproduktory, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, zadní ED světlomety, světlomety do mlhy, tempomat, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektronická parkovací brzda atd. Karoserie kombi přijde o 30 000 Kč více.