name | autoweek.cz

Opel: vyhlášení války

Opel: vyhlášení války

23.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nepochybně na popud z Detroitu vicepresident GM a předseda dozorčí rady Opelu Steve Girsky (foto) rozeslal všem zaměstnancům Opelu dopis dokazující, že dále už si se 20 000 německými odboráři nebude hrát.

Americká vláda naznačuje, že se hodlá zbavit zbývajících akcií a tím i dohledu nad GM. To znamená, že se Government Motors opět stane General Motors a padnou omezení výkonnostních příplatků a dalších výhod pro špičkové manažery. Pro to, aby se vše u GM mohlo zase začít vracet do starých kolejí je ale ještě potřeba posílit postavení GM na burze v New Yorku. Zvýšit hodnotu akcií ale lze jen vyřešením největšího současného problému GM, a tím je Opel. GM totiž podle agentury Reuter jeho evropské aktivity (tedy především Opel a Vauxhall, ale do roku 2010 ještě Saab) od roku 2000 přišly na 16 miliard dolarů. Za rok 2012 se další ztráta odhaduje mezi 1,5 až 1,8 miliardy dolarů.

Od řešení tohoto problému je tu Steve Girsky.

Girsky poslal všem zaměstnancům Opelu dopis, v němž jim oznamuje, že továrna v Bochumi by nemusela být uzavřena až v roce 2016, ale už s koncem roku 2014: "Náš stávající kontrakt vyprší na konci roku 2014 a výroba Zafiry v Bochumi by mohla skončit k 1. lednu 2015." Jenže životní cyklus modelu Zafira Tourer by měl skončit až koncem roku 2016. Proto se počítalo s výrobou v Bochumi o dva roky delší. Navíc zde byl tlak na to, aby se do Bochumi přenesla výroba malého SUV Opel Mokka z Koreje. Jediný způsob, jak by podle Girskyho bylo možné udržet závod v provozu pro tyto dva roky, jsou ústupky ze strany zaměstnanců.

Zaměstnanci Opelu mají smlouvu, která zakazuje uzavírání závodů a propouštění před koncem roku 2014. Girsky dobře ví, že tato smlouva je nevypověditelná bez tvrdých důsledků.

Girsky proto v dopise uvádí, že smlouvu bude dodržovat, ale ne už dva roky navíc. Odbory dohodu s Opelem uzavřely vloni s tím, že se vzdávají růstu mezd, na nějž mají nárok ze zákona, a na oplátku zůstanou další dva roky všechny německé závody v provozu. V případě, že bude na základě jednání dohoda zrušena, musí Opel nejen zvýšit mzdy, ale i doplatit rozdíl za předchozí měsíce. GM ale od odborářů požaduje závazek, že se platy nebudou zvyšovat dokud značka nedosáhne zisku. Podle vedení GM by se tak mělo stát v polovině této dekády.

Odbory už oznámily: "Hrozba uzavřením veškeré výroby v Bochumi na začátku roku 2015 je nepřijatelná. IG Metall s něčím takovým nemůže souhlasit." Předáci IG Metall proto svým členům doporučili, aby Girskyho dopis použili při své každodenní hygieně...

Šéf odborů v Bochumi Rainer Einenkel označil Girskyho dopis za "vyhlášení války". Zopakoval, že pracovníci Opelu "nebudou platit za svůj vlastní pohřeb." Namísto ústupků proto bude požadovat dorovnání platů podle dohody platné pro celý německý průmysl.

Odboráři z IG Metall už dlouho vedení GM vytýkají, že jeho způsob restrukturalizace značku jen stále více oslabuje a v důsledku toho se v Německu prohlubuje ztráta Opelu na Volkswagen. Volkswagen ve velkém propouštěl naposledy v roce 2006, ale od té doby se počet zaměstnanců vrátil na přibližně stejnou úroveň asi 100 000 pracovníků.

Pokud se podíváme na Girskyho analýzu uvedenou v dopise odborářů, pak je třeba s nimi souhlasit, protože nepřišel s ničím, co by už dávno všichni nevěděli:

- "Situace na evropském trhu je katastrofální." To je samozřejmě naprostá pravda, jenže dělníci ve Volkswagenu, BMW a Daimleru se o svou práci nemusejí obávat.
- "Opel závisí na domácím trhu." Jistě, ale jiné německé automobilky ne.
- "Bylo by iluzí věřit tomu, že nás spasí rychlá obnova trhu." Jenže jiné německé automobilky zachraňují jejich aktivity na rozvíjejících se trzích.

Není divu, že jsou odbory zděšeny - ne uvedenými požadavky, ale jejich naprostou nesmyslností. Šéf odborové ústředny Metalworker Union Berthold Huber k tomu pro Frankfurter Allgemeine Zeitung řekl: "Nikdy za své dlouhé kariéry jsem se nesetkal s jednáními, jež byla tak špatně připravena a realizována, jako to, co nám vedení Opelu předvádí od začátku léta loňského roku, a to už něco znamená." Huber to neřekl, ale v červenci 2012 nastoupil do vedení Opelu Steve Girsky.

Ke hrozbě zmrazení mezd ze strany Opelu vedení IG Metallu prohlásilo: "To by znamenalo, že Opel nesplní mzdové navýšení platné pro celé průmyslové odvětví na udržitelném základě a efektivně již nebude součástí mzdové struktury dohodnuté pro celé odvětví." Mzdové dohody sjednané v rámci celých průmyslových odvětví jsou v Německu páteří vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci protože jsou vyžadované zákonem. Pokud odbory dají Opel k soudu pro porušení německých zákonů, pak to bude pro automobilku velký problém, který ještě více zhorší její postavení na klíčovém domácím trhu.

Zdálo by se tedy, že Girskyho chování je naprosto nesmyslné. Jenže analýza TTAC pro něj má zcela logické vysvětlení: nejjednodušším řešením, jak se z této šlamastyky dostat, je bankrot Opelu. V situaci, kdy je pro odbory důležitější zvýšení platů než prosperita firmy a jsou proto připraveny vysávat ji až ji zcela zahubí, to zřejmě jinak nejde.

V této souvislosti se znovu připomíná, že v prosinci Opel, který je od roku 2009 samostatnou společností v majetku GM, prodal své americké mateřské společnosti šest továren. Jde o výrobu motorů v Maďarku v Sentgotthárdu (otevřena 1990), vývojové středisko na motory v Turíně, výrobu převodovek v Rakousku ve Vídni (otevřena 1982), továrnu v polských Gliwicích (otevřena 1998), některé aktivity ve Velké Británii a továrnu v Rusku. Opelu tak zůstaly továrny v Německu (Rüsselsheim, Bochum z roku 1962, Kaiserslautern z roku 1966 a Eisenach z roku 1990), Zaragoza ve Španělsku (otevřena 1982) a anglický Ellesmere Port (v provozu od roku 1962).

Paradoxní na současné situaci Opelu je, že to byl právě Girsky, kdo v roce 2010 přesvědčil vedení GM aby odvolalo dohodu o prodeji většinového podílu v Opelu kanadsko-ruskému konsorciu pod hlavičkou kanadské společnosti Magna International. Nyní je to opět Girsky, kdo je vedením GM dobře placen za to, aby problém Opelu vyřešil. Připomeňme ještě, že Girsky byl v letech 2005 až 2006 poradcem výkonného šéfa GM Ricka Wagoneera a před tím 20 let působil jako nezávislý poradce amerických odborů (!).

Poněkud nešťastnou postavou celého příběhu zřejmě bude Karl-Thomas Neumann. Ten se má od 1. března stát novým výkonným šéfem Opelu a vystřídat tak provizorního ředitele Thomase Sedrana. Neumann vloni v létě odešel od Volkswagenu, kde stál v čele jeho čínských aktivit, a poté musel v souladu s konkurenčním dodatkem ve své smlouvě čekat na souhlas VW.