name | autoweek.cz

Renault a Dacia potřebují stabilizaci

Renault a Dacia potřebují stabilizaci

28.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Renault ČR dosáhla za rok 2013 rozporuplné prodejní výsledky: poklesl prodej osobních vozů značky Renault, stabilizoval se prodej užitkových vozidel a výraznou měrou vzrostl prodej značky Dacia, jejíž vozy nahrazují nejlevnější modely Renaultu.

Renault v České republice v roce 2013 nově zaregistroval 6047 osobních vozů, což bylo o 4409 (42,2 %) méně než v roce 2012. Dosáhl podíl na trhu 3,7 %, zatímco v roce 2012 to bylo 6,0 %. Dobrou zprávou pro společnost Renault ČR ale je výrazný růst značky Dacia: z 3805 na 5874 nově registrovaných vozů, tedy o 48,6 %. Pro Dacii to znamenalo navýšení podílu na trhu z 2,2 na 3,4 % a poprvé v historii posun do první desítky nejprodávanějších značek - na devátou pozici. Tento výsledek předčil očekávání a znamenal potvrzení kontinuálního růstu podílu této značky na českém trhu trvajícího už od roku 2004.

Modely Renault

Značka Renault ale dosáhla i úspěchy. Modelu Fluence, který byl v nové podobě v prodeji od března 2013, se prodalo 983 vozů, což byl stabilní výsledek i při razantním nástupu Škody Rapid do tohoto segmentu.

Crossoveru Captur, který přišel do prodeje v červnu, bylo dodáno 327 vozů, přičemž 90 % kupujících byli zákazníci, kteří nikdy dříve neměli vůz značky Renault. U tohoto modelu ve světě poptávka výrazně převyšuje možnosti výrobního závodu, takže je u něj čekací doba 4-5 měsíců.

Více u Renaultu čekali od modelu Clio Grandtour, jehož bylo od dubna dodáno 381 vozů (všech verzí modelu Clio to bylo celkem 1107 vozů), i když segment malých vozů v ČR vloni hodně klesal.

Pro Renault je na českém trhu klíčový segment malých vozů. Vloni v něm dodal celkem 1993 vozů, což představovalo 4,7 % tohoto klesajícího segmentu. Renault do této statistiky řadí všechny kategorie, tedy své modely Clio a Captur vč. verzí RS a Grandtour. Dříve tomuto segmentu jasně kraloval model Thalia a starší generace modelu Clio. Ty nově v nabídce objemově prodávaných modelů nahrazují vozy Dacia, zatímco vozy značky Renault se posouvají do vyšší cenové hladiny. V tomto segmentu tak Renault ČR uchoval objem dodávek, přičemž zde nabízí zcela nové modely, které byly pozitivně přijaty kupujícími.

Prodej modelové řady Mégane poznamenala skutečnost, že se čeká na její modernizaci. V segmentu kompaktních vozů se modelů Mégane a Fluence prodalo 2378 vozů, což u Renaultu nepokládají za úspěch a věří, s modernizovaným Mégane, který přichází se začátkem nového roku, letos dosáhnou lepší výsledek.

V segmentu lehkých užitkových vozů, v němž je Renault už 16. rokem nejprodávanější značkou v Evropě, bylo v ČR dodáno 1106 vozů, tedy o 100 (-8,3 %) méně než o rok dříve. Byl dosažen podíl na trhu 9,5 % (v roce 2012 10,2 %).

 

Úspěšná Dacia

Pro značku Dacia je velmi důležité, že její vynikající prodejní výsledek není dosažen jen díky jedinému modelu. Všechny její modely mají stabilní místo na trhu. Dacia je pátou nejprodávanější značkou českého trhu pro soukromou klientelu, přičemž model Sandero je třeštím nejprodávanějším vozem soukromým kupujícím ve svém segmentu.

Modelu Logan se od únorové premiéry nové generace prodalo 542 kusů, osobní verze modelu Dokker se od březnového představení prodalo 456 kusů a k tomu dalších 209 v užitkové verzi Van. Za tři měsíce dosáhla překvapivého úspěchu nová generace modelu Logan MCV s prodejem 456 vozů. K tomu se přidalo 1747 vozů Duster, který se až od listopadu dodává jako zcela nový. Tohoto úspěchu bylo dosaženo bez jakékoliv mediální propagační kampaně.

Dacia je navíc jedničkou českého trhu mezi dodavateli vozů na LPG s 538 nově registrovanými továrně vyrobenými vozy.

 

RCI Finance

Úspěšný rok má za sebou RCI Financial Services, zajišťující financování prodeje třetiny vozů Renault a Dacia prodávaných soukromé klientele a poloviny užitkových vozidel. Jako velký úspěch a vysoce efektivní se ukázal finanční produkt Dacia Box. Toto spojení několika finančních produktů využívá polovina kupujících vozů Dacia. Ujal se i nově spuštěný operační leasing RCI Corporate Finance vč. fleet managementu. Naopak nevelký ohlas především u fleetové klientely měla nabídka prodloužené záruky.

 

Cíle roku 2014

Pro rok 2014 chce Renault ČR stabilizovat své pozice na trhu se stávajícími i novými modely značek Renault i Dacia.

Renault Captur by měl pomoci více dostat do povědomí zákazníků nový styl značky a modernizovaný Mégane by měl dosáhnout lepšího prodejního výsledku než vloni. Nejvýznamnějšími novinkami roku budou ve druhé polovině nástupce modelu Twingo a zcela nová generace užitkového modelu Trafic. Navíc se objeví nové pohonné jednotky a modernizovaný Master.

Dacia bude pokračovat v rozvoji prodejní sítě a měla by maximálně těžit z nejmladší modelové nabídky ze všech značek na trhu. Její obnova a doplňování bylo dokončeno a proto by mělo pokračovat zvyšování objemu prodeje i navyšování tržního podílu. Navíc je od ledna 2014 pro všechny modely značky k dispozici pohon na LPG.

 

Renault ve světě

Skupina Renault po celém světě prodala celkem 2 628 208 osobních a užitkových vozů, což znamenalo dosažení nárůstu o 3,1 % oproti roku 2012.

Renault Group dosáhla nejvyšší růstu na evropském trhu, kde zvýšila svůj podíl na trhu o 0,4 % na 9,5 %. S 1 301 864 prodaných vozů v Evropě dosáhla zvýšení o 2,4%, a to i přesto, že evropský trh klesl o 1,7 %.

Podíl prodeje na trzích mimo Evropu zůstal stabilní na úrovni 50,5 % s 1 326 344 prodanými vozy. S výjimkou Íránu, kde byl trh v červenci 2013 kvůli mezinárodním sankcím uzavřen, skupina dosáhla zvýšení podílu na trhu ve všech regionech.

 

Značka

2013

2012

% var

RENAULT

 

 

 

PC

1 826 292

1 800 999

1,4%

LCV

305 202

321 893

-5,2%

PC+LCV

2 131 494

2 122 892

0,4%

RENAULT SAMSUNG MOTORS

 

 

 

PC

67 174

65 691

2,3%

DACIA

 

 

 

PC

399 583

345 104

15,8%

LCV

29 957

14 935

100,6%

PC+LCV

429 540

360 039

19,3%

RENAULT GROUP

 

 

 

PC

2 293 049

2 211 794

3,7%

LCV

335 159

336 828

-0,5%

PC+LCV

2 628 208

2 548 622

3,1%

 

Region

2013

2012

% var

Francie

547 693

551 314

-0,7%

Evropa (bez Francie)

754 171

720 079

4,7%

Francie + Evropa celkem

1 301 864

1 271 393

2,4%

Euromed Afrika

388 922

360 923

7,8%

Eurasie

232 001

207 808

11,6%

Asie Pacific

238 445

257 564

-7,4%

Americas

466 976

450 934

3,6%

Celkem bez Francie + Evropy

1 326 344

1 277 229

3,8%

Svět

2 628 208

2 548 622

3,1%