name | autoweek.cz

Toyota sází na rozmanitost

Toyota sází na rozmanitost

06.12.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Toyota během akce Kenshiki Forum představila svou budoucí řadu elektrických modelů a další pohony šetrné ke klimatu. Podle Toyoty je sázka pouze na elektromobily s akumulátory špatnou cestou.

Může se stát, že k jednomu cíli vede více cest, ale pokud jde o to, aby byl automobilový svět klimaticky neutrální, většina výrobců se ve svém plánování zjevně rozhodla pouze pro jedinou - vyvíjí pouze elektromobily s akumulátory. Toyota, která je již léta vedoucím světovým producentem hybridních modelů, volí úplně jinou strategii. Místo spoléhání se na jedinou technologii Japonci plánují, alespoň pro nejbližší budoucnost, splnění klimatických cílů více způsoby.

 

Činí tak zjevně s úspěchem, protože na evropském trhu, který letos klesl o 12 %, Toyota dokázala zaznamenat nárůst a o 0,9 % zlepšila svůj tržního podíl už na 7,3 %. „Je to pro nás rekord a podíl, který jsme plánovali pouze na rok 2025,“ komentoval tuto skutečnost šéf Toyota Motor Europe Matt Harrison. Toyota také dosáhne CO2 neutrality v Evropě dřív, než bylo plánováno. Jako cílový termín je plánován rok 2050, ale v Evropě by podle Harrisona měl být tento cíl dosažen o 10 let dřív.

 

Na akci Kenshiki Forum v Bruselu Toyota Motor Europe představila strategii, jak se bude její modelová řada v následujících letech vyvíjet. Je logické, že hybridní pohon zde má stále velký význam. Přestože se nabídka plně elektrických modelů bZ do roku 2026 rozšíří na šest vozidel, klasický hybridní pohon, který byl poprvé představen před 25 lety, v prodeji zůstane.

 

„Modely s elektrickým pohonem s akumulátory budou nepochybně hrát významnou roli v přechodu na vozidla s nulovými emisemi v roce 2035. Domníváme se však, že je ještě příliš brzy a možná příliš riskantní pro životní prostředí i naše zákazníky spoléhat se u všech bezemisních technologií pouze na elektrická vozidla s akumulátory,“ vysvětlil Matt Harrison.

 

Jako druhý přírůstek do řady bZ bude příští rok uvedeno na trh SUV na bázi bZ4X. Zároveň bude model C-HR k dispozici prodejcům v plně hybridní a plug-in hybridní variantě. Koncept CH-R Prologue, představený v Bruselu, byl navržen v designovém centru Toyota v Nice a je již velmi blízký sérii. Příští C-HR zároveň nese přepracovanou tvář značky, která se má v budoucnu používat na všech modelech Toyota. „S přední částí Hammerhead vytváříme novou identitu značky,“ říká designér Lamce Scott. Podle Harrisona tato dvě vozidla „soutěží v segmentu C-SUV, nejdůležitější a nejkonkurenceschopnější třídě v Evropě.“

 

C-HR bude mít elektrický dojezd více než 60 km. Čistě elektrické bZ-SUV, prezentované v Bruselu v evropské premiéře jako bZ Compact Concept, by mělo na jedno nabití urazit více než 400 km. Akumulátory pro C-HR se budou vyrábět v jedné ze dvou nových továren Toyoty v Evropě. Jako průkopník hybridního pohonu sehraje Prius i nadále klíčovou roli. Pátá generace této klasiky přichází na evropské trhy jako plug-in hybrid s elektrickým dojezdem 60 km.

 

Kromě elektrických a elektrifikovaných modelů Toyota využívá také vodík a kromě osobních automobilů a pick-upů se zaměřuje zejména na těžkou nákladní dopravu. První malá série pick-upu Hilux s pohonem s palivovými články bude brzy uvedena do výroby v anglickém Burnastonu. Toyota navíc společně s portugalským partnerem Salvadorem Caetanem vyvíjí městský autobus s pohonem s palivovými články a pro autobus E-Citaro dodává Mercedesu druhou generaci svého palivového článku. Kromě toho vývojáři pracují na řešení pro lodní a stacionární vodíkové pohony.

 

Zejména v sektoru užitkových vozidel vidí Japonci výhodu palivových článků oproti řešení s akumulátory. „Současná síť není navržena tak, aby dodávala dostatečné množství elektřiny. Na druhou stranu vodík lze natankovat stejně rychle jako naftu. Cena lithia navíc v posledních letech dosáhla rekordní výšiny. Tuna lithia dnes stojí přes 50 000 dolarů. To je desetkrát víc než před dvěma lety,“ vysvětluje hlavní vědecký pracovník společnosti Toyota Europe Gill Pratt.

 

„Postavit důl na lithium trvá čtyři až sedm let. Továrna na akumulátory je však připravena k použití již po 24 měsících. Tyto dva světy dodavatelského řetězce prostě nežijí ve stejném časovém pásmu,“ popsal problém Simon Moores z Benchmark Mineral Intelligence.

 

Zatímco Toyota je v Evropě úspěšná, Lexus zažívá těžké časy. S odchodem z Ruska přišla značka o svůj nejdůležitější trh. Nové SUV RX uvede na trh už příští rok. Nyní nabídl pohled do budoucnosti elektrických superaut koncept Electrified Sport. Dvoumístný vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 2,0 s a ukazuje, že e-mobilita může být docela dynamická.