name | autoweek.cz

Zeleným krokem vpřed
20.12.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Evropská unie se pod českým předsednictvím dohodla na rozšíření a zpřísnění trhu s emisními povolenkami. Přihlásila se tím k ústřednímu bodu svého Zeleného údělu pro Evropu.
Na změně pravidel se dohodli zástupci unijních zemí a Evropského parlamentu. Systém obchodování s povolenkami se nyní bude vztahovat i na vytápění a silniční dopravu, neunikne mu ale ani námořní doprava. Unie zároveň zrychlí tempo, jakým firmy z různých odvětví – od výroby elektřiny až po ocelárny – budou muset snižovat škodlivé emise. Do konce desetiletí by je měly sektory zahrnuté do povolenkového systému snížit o 62 % proti hodnotám z roku 2005, kdy evropský blok emisní obchodování zavedl. To se zatím nedaří, protože poslední dva roky v rámci EU emise CO2 naopak rostou vzhledem k rostoucí produkci elektrické energie spalováním uhlí.
Německý ministr hospodářství Robert Habeck označil dohodu EU na zpřísnění pravidel pro obchodování s emisními povolenkami za velký úspěch. „Z pohledu Německa je dohoda průlomem v ochraně klimatu, který zároveň zabezpečuje konkurenceschopnost evropského průmyslu a zmírnění sociálních dopadů nezbytných klimatických opatření,“ uvedl. Přitom právě Německo má největší podíl na růstu emisí CO2 v rámci EU, a to jak v energetice, tak i v dopravě.
Ceny emisních povolenek v očekávání přísnějších pravidel už letos vystoupily na rekordních 99,22 eura za tunu, což je více než pětinásobek ve srovnání s cenou před pěti lety. Na základě toho vychází zvýšení ceny pohonných hmot o 0,266 euro/l (tedy 6,45 Kč/l) u nafty a 0,229 euro/l (tj. 5,55 Kč/l) u benzinu. Lze ale předpokládat, že rozšíření trhu s emisními povolenkami přinese další výrazné (patrně několikanásobné) zvýšení jejich ceny.
Vyjednavači českého předsednictví a Evropského parlamentu se domluvili také na termínech zavádění takzvaného uhlíkového cla. Poplatek, který mají při dovozu do EU hradit dodavatelé neekologicky vyráběného železa, oceli, hnojiv a dalších produktů, se začne vybírat od roku 2026 v souladu s postupným rušením bezplatných povolenek v těchto odvětvích. To samozřejmě přinese výrazné zvýšení cen těchto surovin a komodit v EU.
Dohodu přivítal český vicepremiér Marian Jurečka (KDU-ČSL). Změny na trhu s povolenkami podle něj pomůžou ochránit konkurenceschopnost průmyslu tím, že EU dokáže pravidla uplatnit i na zboží dovážené ze třetích zemí.
Emise z vytápění budov a silniční dopravy mají být v rámci nového povolenkového systému zpoplatněny od roku 2027, což je o rok později, než počítal původní návrh Evropské komise. Dopady reformy na spotřebitele, jako je například růst nákladů na vytápění, by měl částečně kompenzovat klimatický sociální fond, pro který se počítá s částkou 86,7 miliardy eur (téměř 2,1 bilionu Kč). Z tohoto fondu se mají financovat např. investice do energeticky efektivnějších budov.
Ekologické organizace kompromis kritizují jako nedostatečně ambiciózní, neboť kromě zmírnění některých návrhů komise také dává prostor pro investice do fosilních paliv. Státy a parlament tyto úpravy zdůvodnily nutností rychle nahradit energie dodávané z Ruska.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz