name | autoweek.cz

Auta je třeba navrhovat pro města, ne naopak

Auta je třeba navrhovat pro města, ne naopak

06.03.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mikromobily jsou nejekologičtější budoucností dojíždění ve městech. Uvádí to zpráva poradenské společnosti IDTechEx.

Je třeba se zbavit modelu rozvoje měst orientovaného na dálnice a na místo toho upřednostnit snadné a pohodlné místní cesty. Většina cest autem je krátká a převáží jen jednu osobu. Většina energie se vyplýtvá na vlastní hmotnost vozidla. Předimenzovaná vozidla jsou hlavní příčinou přetížení měst, znečištění ovzduší, plýtvání energií, materiálem a veřejným prostorem.

 

Vzhledem k tomu, že města všude na světě směřují k modelu dopravy s vysokou hustotou, nízkou rychlostí a nízkou zátěží prostředí, vyžaduje to vytvoření nového typu osobního vozidla, aby se lidé mohli pohodlně pohybovat. Jedním z řešení jsou mikromobily. Obecně jsou charakteristickými znaky mikromobilů kompaktní rozměry, nízká hmotnost a maximální rychlost omezená pro městské prostředí, což je řadí do kategorie mikroelektromobilů. Nabízejí víc prostoru, výkonu a ochrany než dvoukolová a tříkolová vozidla, jsou za dostupnou cenu a jsou určena pro městské prostředí.

 

Zpráva IDTechEx „Micro EVs 2023-2043: Electric Two-Wheelers, Three-Wheelers, and Microcars“ (Mikroelektromobily 2023-2043: elektrické dvoukolky, tříkolky a mikromobily) porovnává více než 25 modelů mikromobilů z různých zemí podle klíčových ukazatelů, jako jsou výkon motoru, kapacita akumulátoru a dojezd. Zpráva se zabývá klíčovými světovými regiony pro zavádění mikroelektromobilů - Indií, Čínou, jihovýchodní Asií, EU a Velkou Británií a USA. Pro každý region je identifikována místní kultura mobility a populární modely mikroelektromobilů.

 

Regionální kultura mobility

Co vede lidi k tomu, že dávají přednost veřejné dopravě před autem nebo koloběžce místo chůze? Vzdálenost sice hraje roli, ale základem rozhodnutí je vliv kultury mobility ve městě. Kultura mobility je podle definice zabudovaná preference způsobu, jakým se jednotlivci rozhodují cestovat. Tato preference vychází z kombinace faktorů, jako jsou sociální normy, městská krajina a dopravní infrastruktura.

 

Místní kulturu mobility je důležité sledovat, protože naznačuje, jak se lidé rozhodnou pohybovat po městě. Zřejmým příkladem jsou USA se zaměřením na automobily v porovnání s Indií, kde panuje atmosféra zaměřená na dvoukolová vozidla. Pokud jde o zavádění mikroelektromobilů do měst, pochopení toho, jak vypadá kultura mobility, může překlenout propast mezi potřebami a přáními spotřebitelů a tím, co může nový segment mobility nabídnout.

 

Co jsou mikroelektromobily?

Ačkoli neexistuje žádná standardizovaná definice mikroautomobilů, obecně se tak označují malá vozidla, která se mohou bez problémů pohybovat v hustě obydlených městských oblastech. Mikroautomobily jsou určeny pro krátké jízdy v délce jen několika kilometrů a jezdí nízkou rychlostí. Tato vozidla většinou nespoléhají na spalovací motory a většinou jsou poháněna elektromotory.

 

Mikromobily jsou nejmenší čtyřkolová elektricky poháněná vozidla (EV). Mají v neobsazeném stavu průměrnou hmotnost mezi 100 a 500 kg. V závislosti na typu a místních předpisech se jejich maximální rychlost pohybuje od 25 do 90 km/h. Z technického hlediska je výroba těchto vozů snadná, což vysvětluje, proč je často vyráběly malé firmy, které mají malé továrny. Zájem o tuto kategorii však projevily i některé automobilky, jako například Renault a Citroën (i pod značkou Opel), které uvedly na trh své vlastní modely.

 

IDTechEx řadí mikromobily ve spektru mobility na pomezí mezi elektromobily a elektrickými mopedy. I v tomto případě může být mnoho rozdílů v tom, jak mikromobil vypadá nebo do jaké kategorie se řadí. K popisu mikromobilu se v regionálním měřítku mohou používat i další označení, jako quadricycles (EU a Velká Británie), Neighbourhood EVs (USA) a Kei Cars (Japonsko).

 

Obavy týkající se mikromobilů

Mezi nejčastější obavy týkající se mikromobilů patří bezpečnost, konstrukce vozidla a předpisy. Vzhledem k tomu, že mikromobily jezdí po silnicích vedle běžných automobilů, je bezpečnost nejvyšší prioritou pro ochranu řidičů. Existují oblasti, které je třeba zlepšit, ať už se jedná o pevnější nosnou strukturu vozidla a přidání airbagů, které chrání řidiče před nárazem, nebo o vybudování lepšího odpružení, které udrží vozidlo pod kontrolou při jízdě přes výmoly.

 

Pro podporu zlepšení vyspělosti a robustnosti mikromobilů bude nutné mít více předpisů, které stanoví bezpečnostní požadavky. Mnoho těchto mikromobilů je považováno za legální motorová vozidla, ale chybí jim standardizace a předpisy, které musí dodržovat výrobci automobilů. Některá mikromobily navíc nevyžadují řidičský průkaz.

 

Segment nejmenších čínských automobilů je plně elektrický

V Číně jsou osobní automobily různých velikostí rozděleny do šesti úrovní: A00, A0, A, B, C a D, přičemž A00 popisuje modely mikrorozměrů s rozvorem náprav 200 až 230 cm a A0 modely malých rozměrů s rozvorem 230 až 250 cm.

 

Čína přidala kategorii vozidel A00 v roce 2019 v rámci boje proti nelegálním mikroautomobilům s olověnými bateriemi. Tato třída vozidel je určena pro osobní elektromobily s nízkou rychlostí a méně než čtyřmi místy k sezení. Je stanoven zvláštní důraz na používání akumulátorů typu LFP nebo NMC, jehož cílem je snížit množství nelegálního olověného odpadu (80 % z něj pochází z neregistrovaných mikromobilů). Podle údajů Čínské asociace osobních automobilů CPCA jsou mikroautomobily třídy A00 se spalovacími motory prakticky mrtvé. Nejmenšímu segmentu vozidel A00 v Číně dominují elektrické varianty. V roce 2021 tvořily elektrické modely v průměru 90 % všech prodaných vozidel třídy A00.

 

Tato vozidla jsou považována spíše za nízkonákladová vozidla pro každodenní dojíždění na krátké vzdálenosti, než aby zapadala do tradičního konceptu vlastnictví automobilu. Wuling Honguang Mini EV je nejprodávanějším subkompaktním modelem A00 v Číně. Do prosince 2022 překročil prodej od počátku výroby 900 000 kusů a Mini EV se stalo druhým nejprodávanějším elektromobilem v Číně. V tomto cenově citlivém trhu A00 existují různé modely, ale elektromobily Mini EV má silnou cenovou výhodu. Automobilky, jako jsou SAIC Motor, Great Wall Motor, Chery Automobile, Changan Automobile a Jianghuai Automobile, prodávají vozy třídy A00, protože toto odvětví je na vzestupu. IDTechEx předpovídá, že tento trh bude v příštích dvou desetiletích vykazovat 10% roční růst.

 

Testování autonomních mikromobilů

Mnozí výrobci mikromobilů vidí budoucnost svých vozidel v nabídce autonomní kyvadlové dopravy. Aby mohli toto řešení vytvořit, spolupracují se společnostmi zabývajícími se autonomním řízením, které potřebují najít vozidla, která jsou flexibilní, energeticky úsporná, levná a připravená k rychlému nasazení. Použití autonomních technologií tímto způsobem má potenciál vyřešit problémy dopravy v přeplněných městech, nedostatek dopravních možností a ubývající parkovací místa.

 

Společnost Honda vyvíjí vozidlo CiKoMa, které má lidem v Japonsku pomoci pohybovat se v autonomních mikromobilech. Honda jako důvod uvádí stárnoucí japonskou populaci, klesající porodnost a celosvětovou pandemii jako několik důvodů, proč vidí potřebu malých samořídících elektromobilů, které si mohou lidé přivolat a dokonce na nich mohou být závislí při základní přepravě.