name | autoweek.cz

Carlos Tavares vysvětloval, sliboval i varoval

Carlos Tavares vysvětloval, sliboval i varoval

12.04.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel Stellantis obhajoval rozhodnutí vyrábět Alfu Romeo Milano mimo Itálii. Také potvrdil, že Fiat Panda se bude se spalovacími motory vyrábět až do roku 2030, ale varoval Itálii před podporou výstavby závodu na čínské elektromobily.

Alfa Romeo Milano se vyrábí v polských Tychách spolu se dvěma příbuznými modely Fiatem 600 a Jeepem Avenger. Milano je nejen první plně elektricky poháněný vůz značky, ale je také první model montovaný mimo Itálii od jejího založení v roce 1910. To je velmi citlivá záležitost, protože generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares se střetává s italskou vládou a odbory kvůli dotacím na elektromobily a výrobě v Itálii. Stellantis je jediným masovým výrobcem automobilů s továrnami v Itálii.

 

Poptávka po elektromobilech v Itálii od začátku roku klesá, protože kupující čekají na nové dotace, které vláda slíbila na konci roku 2023. „Italským spotřebitelům bylo dáno mnoho slibů, aby se usnadnil přístup k elektrickým vozidlům, ale navzdory těmto slibům nebyly pobídky dosud uvolněny,“ konstatoval Tavares.

 

Alfa Romeo opět zisková

„Pokud by se Milano vyrábělo v Itálii místo v Polsku, začínalo by od 40 000 eur namísto 30 000 eur, což by omezilo jeho potenciál na trhu,“ řekl Tavares během diskuse při uvedení nového modelu. Potvrdil, že příští generace středně velkého SUV Stelvio, která má přijít do výroby v roce 2025, a sedan střední třídy Giulia, která má přijít v roce 2026, se budou nadále vyrábět v Cassinu ve střední Itálii. Stellantis tam investuje více než 100 milionů eur do instalace výroby nové platformy STLA Large.

 

Alfa Romeo loni vytvořila provozní zisk ve výši 500 milionů eur z relativně malého objemu prodeje 70 500 aut, což znamená, že zisk na vozidlo byl 7100 eur. Tavares výnos Alfy Romeo, která byla v rámci Fiat Chrysler Automobiles před sloučením se skupinou PSA do Stellantisu v roce 2021 trvale ztrátová, připsal efektivitě v investicích a prodejní disciplíně. Zdůraznil hodnotu nad objemem a řekl, že při setkáních skupiny je vždy v centru zájmu čistý příjem a ne prodejní cíle. „Když začnete tlačit na objem, začnete ničit základy prémiové značky,“ řekl a dodal, že je spokojen s úrovní ziskovosti Alfy Romeo.

 

Upravený provozní zisk Stellantisu dosáhl v roce 2023 11,2 %. Tavares k tomu řekl, že na základě rozsáhlého srovnávání s konkurenty je Stellantis o 30 % efektivnější v investicích díky svému rozsahu a štíhlé organizaci. „To znamená, že můžete investovat o 30 % míň abyste získali stejné funkce nebo investovat stejně a nabídnout zákazníkům o 30 % víc funkcí.“

 

Tavares uvedl, že Stellantis obdržel žádost o prodej Alfy Romeo, ale odmítl ji, protože značka se v posledních letech vrátila k ziskovosti. Řekl také, že čínská automobilka se snažila koupit jednu ze tří francouzských značek Stellantisu (Citroën, DS nebo Peugeot). Odmítl ale sdělit jména společností, které se dotazovaly.

 

Panda se spalovacím motorem do roku 2030

Generální ředitel uvedl, že Stellantis prodlouží výrobu malého městského vozu Fiat Panda se zážehovým motorem do roku 2030 ve snaze zajistit jeho cenovou dostupnost pro zákazníky. Verze Pandy se spalovacím motorem měla být původně vyřazena v roce 2027, zatímco Panda s elektrickým pohonem bude uvedena na trh koncem letošního roku. Panda, která se vyrábí v Pomigliano d'Arco nedaleko Neapole, je letos nejprodávanějším modelem Fiatu v Evropě.

 

Fiat plánuje být po roce 2030 čistě elektrickou značkou. Tavares rovněž řekl, že automobilka investuje 100 milionů eur do vývoje cenově dostupnějších akumulátorů.

 

Spor s odbory

Tavares spoléhá na snižování nákladů, aby společnost Stellantis zeštíhlil a podpořil ziskovost. Jako důvod pro snižování počtu pracovníků v zemích včetně Francie a USA uvedl tlak na přechod k elektromobilům. V Itálii Stellantis čelí kritice kvůli úvahám o přesunutí výroby do zemí s nižšími náklady. Tavares se proto sešel s odbory před plánovanou stávkou na protest proti plánům automobilky rušit pracovní místa v zemi. Stellantis podle odborového svazu Fiom plánuje v Itálii zrušit 3700 pracovních míst. Automobilka odmítla komentovat přesný počet, ale uvedla, že jakékoli odchody budou na dobrovolném základě.

 

„Slyšeli jsme falešné zprávy, že Stellantis chce opustit Itálii. V Itálii hodně investujeme. Jsme tady, abychom tu zůstali,“ řekl Tavares.

 

Výstraha před výrobou čínských aut v Itálii

Tavares také pohrozil uzavřením některého závodu skupiny pokud Itálie umožní vybudovat v zemi továrnu na čínské elektromobily. Italská vláda nedávno uvedla, že jedná s Teslou a čínskými výrobci, v čele s Chery Auto, s cílem přilákat jednoho z nich k výrobě elektromobilů v Itálii a po letech poklesu tak zvýšit produkci automobilů v zemi. „Pokud by někdo chtěl zavést čínskou konkurenci, byl by odpovědný za nepopulární rozhodnutí, která by mohla být přijata včetně uzavření závodů. Pokud jsme pod tlakem, tak jediné, co můžeme udělat, je urychlit naše úsilí o zvýšení produktivity, abychom byli konkurenceschopní. Pravděpodobně ztratíme podíl na trhu a objem prodeje. Pak možná nebudeme potřebovat tolik továren jako teď. Jsme připraveni k boji, ale v bitvě jsou i oběti,“ varoval Tavares