name | autoweek.cz

Ghosn nadále za mřížemi

Ghosn nadále za mřížemi

22.12.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V pátek ráno se před tokijským vězením shromáždily desítky televizních štábů s nadějí, že bude Carlos Ghosn uvolněn a vydá nějaké prohlášení. Ačkoliv soud v Japonsku rozhodl o ukončení jeho vyšetřovací vazby, vyšetřovatelé vzápětí přišli s dalším obviněním a soud na něj uvalil novou vazbu.
Japonský soud v neděli o deset dnů prodloužil vazbu pro bývalého předsedu představenstva společnosti Nissan Motor Carlose Ghosna, který čelí novým obviněním, že automobilku připravil o 16,6 milionu dolarů. Tento krok přišel poté, co ve čtvrtek soud v Tokiu nečekaně odmítl žádost státních zástupců o prodloužení Ghosnovy vazby, takže se zdálo, že by mohl být v pátek propuštěn.
 
Jenže Ghosn byl v pátek okamžitě po skončení vyšetřovací vazby, prodloužené na zákonné maximum 20 dnů, znovu zatčen, a to na základě obvinění, že v říjnu 2008 převedl svoje vlastní obchodní operace na společnost Nissan, čímž podle vyšetřovatelů způsobil Nissanu ztrátu ve výši 1,85 miliardy jenů (16,6 milionu dolarů). Podle Ghosnova právního zástupce Motonariho Otsura ovšem tyto transakce prošetřovaly japonské orgány už v roce 2008 a neshledaly na nich nic nezákonného.
 
Ghosnovi není dovoleno komunikovat
Dramatická změna ve vývoji událostí nastala jen několik hodin poté, co Ghosn prostřednictvím svého právníka slíbil japonské veřejnoprávní televizní společnosti NHK, že hodlá u soudu očistit své dobré jméno a po svém propuštění hodlal uspořádat tiskovou konferenci.
 
Ghosnovi není umožněna žádná komunikace mimo vězení. Pouze je známo, že popírá jakékoliv porušení zákonů. „Události, které se odehrávají, jsou naprosto nepřijatelné. Chci, aby bylo vyslechnuto moje stanovisko a mohl jsem obhájit svou čest u soudu,“ nechal se Ghosn slyšet prostřednictvím svého advokáta.
 
Rozšíření obvinění, oznámené okresním soudem v Tokiu, znamená, že Ghosn zůstane v hlavním vězeňském středisku v Tokiu, kde je od 19. listopadu, kdy byl zatčen v Tokiu na letišti na základě obvinění z podhodnocování svých příjmů. Posléze bylo obvinění rozšířeno o zneužití finančních prostředků firmy pro osobní potřebu. Ghosnovi za vznesená obvinění hrozí až desetileté vězení a pokuta ve výši 10 milionů jenů (asi 90 000 dolarů).
 
Otazníky nad japonským soudním systémem
Nissan po Ghosnově zatčení uvedl, že ve společnosti probíhá interní vyšetřování, které bylo zahájeno na základě oznámení informátorem z vedení společnosti. Z tohoto interního šetření vzešlo nové obvinění. Podle zákulisních informací Ghosn vzhledem k prohlubujícím se rozporům hodlal odvolat generálního ředitele společnosti Nissan Hirota Saikawu.
 
Ghosnův případ staví japonský soudní systém pod mezinárodní kontrolu a vyvolává kritiku kvůli některým postupům, včetně dlouhodobého zadržování podezřelých a zákazu přítomnosti obhájců u výslechů, který mohou trvat osm hodin denně. Japonští vyšetřovatelé běžně prodlužují vyšetřovací vazbu nad zákonem povolený limit tím, že vznášejí nová obvinění v rámci stejného případu. To jim umožňuje držet osoby ve vězení a vyslýchat je bez přítomnosti právního zástupce. Teoreticky by měl být vyšetřovaný propuštěn po 20 dnech, nicméně jsou známé případy několikaměsíčního pobytu ve vyšetřovací vazbě. Propuštění na kauci je v Japonsku výjimečné a jen za skutečně vysokou částku. Obecně navíc platí, že v případě kauce je obviněnému zakázáno opustit japonské ostrovy.
 
Japonská vděčnost
Případ samozřejmě přinesl dramatický pád šéfa aliance Nissan-Renault-Mitsubishi Carlose Ghosna, který byl dosud oslavován za záchranu Nissanu před bankrotem. Renault kontroluje 43,4 % společnosti Nissan, zatímco Nissan vlastní 15 % Renaultu, ale bez hlasovacích práv. Renault maximálně Nissanu pomohl dostat se z problémů, dokonce natolik dobře, že Nissan je dnes v lepším stavu než samotný Renault. Každopádně vytvoření Aliance Renault Nissan je prospěšné pro obě strany a oběma pomohlo bez větších problémů zvládnout i období hospodářské krize.
 
Generální ředitel společnosti Nissan Hiroto Saikawa od Ghosnova zatčení činí dramatické změny vedoucí k oslabení vlivu hlavního akcionáře Nissanu, tedy Renaultu. Nissan a posléze i Mitsubishi (Nissan vlastní 34 % akcií Mitsubishi Motors) vyhnaly Ghosna z jeho pozice předsedy představenstva krátce po jeho zatčení. Renault ho ale zatím ponechal ve svém vedení, pouze jmenoval jeho dočasného zástupce Thieryho Bollorého aby převzal každodenní agendu spojenou s řízením společnosti.